YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrityksen myyminen – tiedottaminen
Yrityksen myymisen vaiheet
1. Harkintavaihe ja päätöksenteko -> 2. Nykytilan kartoitus -> 3. Myyntikuntoon valmistelu -> Arvonmääritys -> 4. Yrityksen myyntitoimenpiteet -> 5. Neuvottelut ja sopimukset -> Tiedottaminen yrityskaupasta -> 6. Irtaantuminen yrityksestä
Kun yrityskauppa on tehty, myyjän ja ostajan on huolehdittava työntekijöiden, asiakkaiden sekä muiden sidosryhmien tiedottamisesta. Työntekijöille on kerrottava miksi kauppa on tehty, tuleeko muutoksia, ja miten omistajanvaihdos vaikuttaa töiden jatkuvuuteen. Ostajan on hyvä esittäytyä työntekijöille pikimmiten ja kerrottava hänen roolistaan jatkossa. Suositeltavaa on, että ostaja tutustuu työntekijöihin ja keskustelee säännöllisesti heidän kanssaan haltuunottovaiheessa. Omistajanvaihdos on työntekijöille suuri muutos, joka herättää paljon tunteita ja kysymyksiä.
Myyjän ja ostajan on hyvä esittäytyä tärkeimmille asiakkaille henkilökohtaisesti, ja viestiä toiminnan jatkuvuudesta. Yrityksen myyjän on valmistauduttava auttamaan ostajaa henkilösuhteiden rakentamisessa. Asiakas on kiinnostunut toimitusvarmuudesta, laadusta sekä mahdollisista muutoksista. Älä siis unohda asiakkaita, vaan huolehdi, että he saavat tiedon nopeasti.
Muita sidosryhmiä, kuten tilitoimistoa, pankkeja, vakuutusyhtiöitä sekä tavarantoimittajia on myös informoitava yrityskaupoista. Mitä nopeammin tieto muutoksesta menee sidosryhmille, sitä sujuvammin yritystoiminta jatkuu. Jos myyjä on listannut jo myyntiin valmistautuessa kaikki sidosryhmät ja palveluntarjoajat, onnistuu sidosryhmien tiedottaminen heti kaupanteon jälkeen.