YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrityksen myyminen – vaihe 4
Yrityksen myymisen vaiheet
1. Harkintavaihe ja päätöksenteko -> 2. Nykytilan kartoitus -> 3. Myyntikuntoon valmistelu -> Arvonmääritys -> 4. Yrityksen myyntitoimenpiteet -> 5. Neuvottelut ja sopimukset -> Tiedottaminen yrityskaupasta -> 6. Irtaantuminen yrityksestä
Edellytys ostajan löytämiselle on tuoda avoimesti tai rajatulle kohderyhmälle tietoon, että yritys on myynnissä. Ennen kuin yritystä julkisesti aletaan myymään, joskus on hyvä informoida yrityksen vaikutuspiirissä olevat tahot: työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit, tavarantoimittajat, alihankkijat ja rahoittajat. Joskus ostaja voi löytyä tästäkin porukasta. Mikäli julkinen myynti ei heti tule kysymykseen, voidaan aloittaa ns. ”hiljainen myynti” eli kohdennetusti valituille henkilöille/yrityksille salassapitosopimuksen alaisena tapahtuva markkinointi/myynti.
Ostajan etsiminen kannattaa aloittaa läheltä ja laajentaa tarpeen mukaan kohdeyleisöä. Olisivatko kenties työntekijät kiinnostuneita tai joku edellä mainituista ryhmistä. Oman ja naapuripaikkakunnan kilpailijat tai samalla toimialalla toimivat yrittäjät kannattaa kartoittaa.
Yrittäjätarina
Perinteinen “viidakkorumpu” on oiva väline tiedon levittämiseen. Nykyisin sellaisena toimii tehokkaasti esim. Facebookin ryhmäverkostot. Entäpä omat asiakkaat – löytyisikö jatkaja heidän keskuudestaan. Sosiaalisen median voimaa ja laajaa näkyvyyttä kannattaa hyödyntää.
Ammattilaiset auttavat mielellään ostajan etsimisessä. Yritysvälittäjä hoitaa kokonaisuuden ilmoittelusta ja aktiivisesta ostajan etsimisestä kauppakirjojen laadintaan. Yritysvälittäjillä on myös valmiit verkostot ostohalukkaista henkilöistä ja yrityksistä.
Erilaisia digitaalisia myynti-ilmoituspaikkoja on myös useita. Niitä on sekä maksuttomia että maksullisia.
Yrityskauppapaikkoja
Kanavia ostajien löytämiseksi:
- oma verkosto (lähipiiri, tuttavat, työntekijät, muut sidosryhmät)
- puskaradio (pankinjohtaja, tilitoimisto, konsultit, projektien vetäjät, yrityskummit ja yrittäjäkollegat)
- yritysvälittäjät
- kunnan yritysneuvojat
- ilmoituspalstat; kauppapaikat verkossa, sanomalehdet
- sosiaalinen media
- suorakontaktit potentiaalisiin ostajiin
- yrityshakupalvelut (esim. Fonecta Business)
- Yrittäjäjärjestöjen Yritysmarkkinatapahtumat
- oppilaitokset.
(lähde: Suomen yrityskaupat)