YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Topi Jokinen & Heikki Jussila | Vertia Oy
Teekkarikaverusten perustama yritys on kasvanut nopeasti, vaikka rakennusalalla on ollut vaikeat ajat.
– Alkuvaiheessa meillä oli enemmän intoa kuin osaamista, Topi Jokinen ja Heikki Jussila nauravat. Ensimmäisiä bisnesideoitaan he kehittivät jo parikymppisinä opiskelijoina.
Teekkarikaverusten palo yrittämiseen oli suuri, ja rakennusala tuntui oikealta jutulta. Tällä hetkellä Jokisen ja Jussilan perustama Vertia Oy on menestynyt, asumisen ja rakentamisen laadun varmentamiseen keskittynyt yritys.
– Yrittäjäksi ryhtyminen on mahdollisuus luoda uutta ja kehittää asioita. Meitä innosti myös ajatus uusien työpaikkojen luomisesta, Jokinen sanoo.
– Kuulimme eräällä luennolla, että yrityksiä perustetaan liikaa ideoiden varaan. Enemmän pitäisi miettiä ihmisiä, joiden kanssa haluaa toimia. Se on meidänkin ajatuksemme, Jussila miettii.
Terveitä koteja ja kiinteistöjä
Vertia toimii rakennusalalla, jonka markkinat ovat tällä hetkellä selvästi supistuneet. Jokinen ja Jussila vaikuttavat kuitenkin optimistisilta.
– Kun katsotaan pari vuotta eteenpäin, niin tilanne näyttää todella lupaavalta meidän kannaltamme. Meillä on mahdollisuus viedä koko alaa eteenpäin, Jokinen uskoo.
Vertia palvelee rakennus- ja kiinteistöalan yrityksiä sekä yksityisiä asiakkaita tarjoamalla esimerkiksi erilaisia laadun varmistusmittauksia.
– Mittausten ja datan avulla voimme kertoa rakennusliikkeelle tai talotehtaalle, millaisia virheitä rakennuksista löytyy ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota, Jokinen sanoo.
– Asiakkaamme ovat mittauksista syntyvien raporttien ja tilastodatan avulla pystyneet parantamaan ilmatiiveyttä ja laatua merkittävästi.
Rakentamisen tuottavuutta voi parantaa
Vertian perustajien mukaan rakentamisessa on käsillä iso murros, kun tuottavuutta pyritään parantamaan rakentamisaikoja lyhentämällä.
– Rakentamisen tuottavuus perustuu fiksumpiin rakentamistapoihin ja työn organisointiin.
Yksi keskeinen ongelma ovat työmaiden puutteelliset olosuhteet, mikä hidastaa rakenteiden kuivumista merkittävästi. Kun olosuhteet ovat kunnossa, kosteutta poistetaan ja lämmityksestä huolehditaan, voi betoni kuivua jopa 30 prosenttia aiempaa nopeammin.
– Teemme esimerkiksi lämpö- ja viemärikuvauksia, kosteuskartoituksia ja tiiveysmittauksia kaikenlaisiin rakennuksiin. Tutkimme erinäisiä rakennusteknisiä ongelmia, kuten vesivahinkoja. Meillä on asiakkaina paljon omakotiasukkaita ja taloyhtiöitä, Jokinen toteaa.
– Asumisen laadun varmistajana tehtävämme on parantaa rakennusten kuntoa. Pyrimme siihen, että suomalaiset kodit ja kiinteistöt olisivat energiatehokkaita, terveitä ja viihtyisiä.
Myönteinen muutos maailmaan
Jussilalle ja Jokiselle yrittäminen on mahdollisuus vaikuttaa tärkeisiin asioihin. Legendaarisuus yrittämisessä ei heidän mielestään liity niinkään rikkauksiin vaan siihen, että pystyy tuomaan myönteistä muutosta maailmaan.
– On ihan eri fiilis, kun herää aamulla ja lähtee töihin yrittäjänä. Tietää, että onnistuminen on itsestä kiinni, Jokinen pohtii.
– Koko ajan ympärillä on muitakin yrittäjiä, jotka pelastavat päivän kerta toisensa jälkeen. Esimerkiksi tilitoimistomme on ollut tukenamme alusta asti, Jussila sanoo.
– Myös omat vanhempani ovat mielestäni legendaarisia yrittäjiä. He ovat pyörittäneet rakennusalan yritystä jo vuosikymmeniä ja auttoivat meitä paljon alkuvaiheessa, Jussila kiittää.
Yrittäjämäinen asenne kaikilla
Jussila ja Jokinen painottavat, että menestys on koko henkilökunnan ansiota.
– Työntekijämme ovat erittäin sitoutuneita ja motivoituneita. Eräs syy tähän on itseohjautuva toimintamallimme, jossa ei ole lainkaan esihenkilöitä, Jussila kertoo.
– Tavallaan työskentely meillä on aika yrittäjämäistä, koska henkilöstöllämme on tavallista enemmän vastuuta ja vapautta. He tekevät päätöksiä tosi itsenäisesti, mikä tekee työstä mielekästä, Jokinen lisää.
Vertia on kasvanut muutamassa vuodessa lähes 30 työntekijän yritykseksi, ja kasvusuunta näyttää jatkuvan.
– Uskon, että kasvu johtuu ennen muuta tyytyväisistä asiakkaista ja suositteluista.
– Emme tee asiakaskäyntejä liukuhihnalla, vaan haluamme oikeasti paneutua asiaan ja neuvoa, Jussila summaa.