YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kuluttajansuoja palveluiden kaupassa
- Suomen Yrittäjät
Onko toimialasi kuluttajapalveluiden kauppa?
Kuluttajapalveluita ovat mm. korjaus- ja kunnostuspalvelut, huonekalujen entisöinti, puutarhasuunnittelu ja kauneudenhoitopalvelut. Myös digitaaliset palvelut kuten videoiden ja äänitallenteiden jakaminen verkossa kuuluvat kuluttajansuojalain piiriin.
Koulutuksesta saat mukaasi markkinoinnin ja mainonnan pelisääntöjen lisäksi palvelukaupan vahingonkorvauksen ja tuotevastuun säännöt sekä palveluverkkokauppiaan selviytymispaketin. Koulutuksessa mennään pintaa syvemmälle esimerkein ja ajankohtaisten oikeustapausten avulla.
- Kuluttajansuojalain soveltamisala, keskeiset käsitteet ja apukeinot
- Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
- Hintojen ilmoittamisen säännöt eri kanavissa
- Tarjousten ja kampanjoiden kesto
- Alennushintailmoittelun ja asiakasarvostelujen uudet säännöt
- Soveltamisala
- Vaaranvastuu ja viivästys
- Hinta-arvio ja sen merkitys
- Palvelun virhe, reklamaatioaika ja virheen oikaisu
- Neuvontavelvollisuus
- Vahingonkorvaus ja tuotevastuu
- Palveluiden etä- ja kotimyynnin rajat
- Ennakkotiedot ja tilausvahvistus yrittäjän suojana
- Puhelinmyynnin erityspiirteet
- Peruuttamisoikeus ja poikkeukset palvelukaupassa
- Peruuttamisajan pidentyminen
- Palveluiden ja digitaalisten tuotteiden riskipaikat
Kuluttajansuojalaki säätelee yrityksen toimintaa ja asettaa erilaisia velvoitteita riippuen siitä myytkö palveluita toimipisteessäsi, puhelimitse, verkossa, asiakkaan kotona tai muualla kuin omassa toimipisteessäsi. Vain tuntemalla lainsäädännön yritys voi rajata vastuutaan ja turvata oikeutensa.
Kouluttajana
Tuula Sario
kuluttajaoikeuden asiantuntija ja kouluttaja, LexLegato
Tuula Sariolla on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus kuluttajaoikeudesta, lainvalmistelusta, riitojen ratkaisusta ja kouluttamisesta.