YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Regeringsprogrammets ändringar i upphandlingslagen är nödvändiga och ett steg i rätt riktning
Kust-Österbottens Företagare är oroade över den arbetsmodell som har rotat sig i den offentliga sektorns upphandlingspraxis, vilken kringgår rättvisa upphandlingar genom inhouse-bolag och därmed hindrar företagens tillväxt och utveckling. Även om inhouse-bolag kan vara motiverade i vissa speciella fall, har deras användning nu utvidgats till områden där det finns fungerande privata marknader, såsom ekonomiförvaltningstjänster, IT-tjänster och tvättjänster.
Denna utveckling har lett till att massiva inhouse-bolag har tagit marknadsandelar från privata företag. Detta är inte bara ett problem för företagen, utan även för den offentliga ekonomin, eftersom forskning visar att inhouse-bolag ofta är upp till till flera tiondelar mindre effektiva än privata aktörer. Med tanke på den rådande svaga situationen för den offentliga ekonomin och skattebetalarens synvinkel är det nödvändigt att kritiskt bedöma vilka tjänster som överhuvudtaget är motiverade att produceras av offentligt ägda bolag och vilka som kan skötas av privata aktörer. Enligt vår mening bör utgångspunkten vara att endast tjänster som inte erbjuds av fungerande privata leverantörer hör till den offentliga sektorns ansvar.
De som försvarar inhouse-bolag hävdar ofta att dessa bolag gör upphandlingar genom att konkurrensutsätta tjänster till sina ägare. Tyvärr finns det ingen offentlig information om detta, eftersom inhouse-bolagen inte omfattas av offentlighetslagen. Bristen på transparens väcker frågor om ansvar och effektivitet. Varför kräver vi inte att inhouse-bolag offentliggör sina inköpsdata och uppgifter om sina upphandlingar? Detta skulle vara det enda sättet att säkerställa att offentligt ägda bolag agerar öppet och rättvist när det gäller upphandlingar.
De förändringar i upphandlingslagen som föreslås i regeringsprogrammet är därför mycket välkomna. Tvärtemot den allmänna uppfattningen är det fortfarande möjligt för kommuner, oavsett storlek, att utnyttja gemensamma upphandlingar och upphandlingsringar. Kommunala bolag förbjuds inte med denna lag, utan reglerna för rättvisare konkurrens preciseras. Större kommuner har säkert mer upphandlingskompetens än mindre kommuner, och lösningar för upphandlingskompetens finns också på marknaden och via god marknadskännedom.
Den offentliga sektorns upphandlingar bör stödja rättvis konkurrens och öppenhet. På så sätt säkerställs att offentliga medel används så effektivt som möjligt, samtidigt som ett mer livskraftigt företagsfält skapas i hela Finland.
Kust-Österbottens Företagare, styrelsen