YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Telefonbedrägerierna ökar – företagen i skottgluggen
Olle Nynäs från Korsnäs har under några år drivit företaget Bygg – Rakennus Olle Kb. Han registrerade sitt företag hösten 2022. Kort efter registreringen började hans telefon ringa. Personen i telefonen sa att han ringde från ett företagsregister och följde upp ett tidigare samtal. Nynäs mindes inte att han hade pratat med personen tidigare, men lät honom berätta sitt ärende.
– Jag trodde först att samtalet kom från Patent- och registerstyrelsen, där jag hade registrerat mitt företag. Personen i andra ändan ställde frågor på finska om de tjänster mitt företag erbjuder, och jag svarade mestadels ja eller nej, berättar Nynäs.
I slutet av samtalet framgick det att Nynäs skulle få en faktura efter samtalet. Nynäs säger att han inte direkt gick med på att köpa någon tjänst under samtalet, men betalade ändå fakturan.
En annan ung företagare, ordningskonsult Emma Korhonen, fick ett liknande samtal från samma företagsregistertjänst. Hon skickade en reklamationsbegäran till företaget som skickade fakturan, och svaret var enkelt: “Ni gick med på att vara med i tjänsten.” Korhonen nöjde sig inte med svaret utan skickade ett nytt meddelande till företaget och krävde att få lyssna på inspelningen av samtalet. Kundtjänsten svarade att hon skulle ringa dem för att få lyssna på bandet. På grund av den höga serviceavgiften för samtalet ville Korhonen inte ringa företaget direkt, utan bad dem ringa henne. Till slut blev hon uppringd av företaget och de lyssnade på bandet tillsammans.
Enligt företagsregistret fattades beslutet när Korhonen svarade jakande på säljarens fråga: “Är din faktureringsadress följande?”. Eftersom hon ansåg att detta inte var ett tydligt samtycke till att köpa tjänsten begärde hon än en gång att fakturan skulle annulleras. Återigen svarade företaget: “Ni gick med på att vara med i tjänsten och fakturan ska betalas enligt avtalet.” Till slut såg Korhonen ingen annan utväg än att göra en brottsanmälan om saken. Hon meddelade också företaget om detta. Då hon fick svaret att fakturan skulle annulleras.
Flera företagare har liknande erfarenheter
Korhonen berättade om sin erfarenhet på TikTok och videon har fått hundratusentals visningar. Genom videon har flera andra personer kontaktat henne och berättat att de har upplevt liknande behandling från samma företag eller dess bifirma.
I Googles recensioner och olika nätforum har företaget och dess erbjudna produkter diskuterats om i flera år. Oftast är kommentarerna negativa och man varnar för falska fakturor. Atte Rytkönen-Sandberg, sakkunnig på Företagarna i Finland, har hört bandinspelningen och hittade ingen tydlig offert eller tydligt samtycke som skulle kunna tolkas som ett avtal har uppstått. Enligt Rytkönen-Sandberg uppstår ett giltigt avtal i princip när en tjänst erbjuds tydligt och erbjudandet besvaras jakande.
– I samtalet nämns priset för tjänsten, men beskrivningen och innehållet i tjänsten är mycket tolkningsbart. Generellt skulle jag säga att försäljningshändelsen kunde vara mycket tydligare, vilket skulle förhindra dylika fall och oklarheter, säger Rytkönen-Sandberg.
Han betonar att han inte påstår att händelserna på bandet eller försäljningsmetoden var kriminella.
Medlemsföretagare kontaktar ofta Företagarna i Finlands rådgivningstjänst på grund av förvirrande samtal. Närmare hälften av småföretagen har någon gång blivit utsatta för försök till bedrägerier. Bedrägerier sker vanligtvis per telefon eller via nätet.
Företagarna i Finlands rådgivningstjänst hjälper medlemsföretagare som råkat ut för bedrägerier genom att ge råd hur de ska förfara i ärendet. Samtidigt informerar rådgivningstjänsten om bedrägerier och ger anvisningar om hur man kan undvika dem.
– Om du inte är säker på vad och på vilka villkor du beställer bör du be om det skriftligt, uppmanar Rytkönen-Sandberg.