YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Tre konkreta lösningar på social- och hälsovårdsutmaningarna
Ett brett antal företagsorganisationer har tillsammans utarbetat konkreta lösningsförslag på tre utmaningar som de kommande regionala beslutsfattarna står inför.
– De kommande fullmäktigeledamöterna i välfärdsområdena har en betydande roll i utvecklingen av vårt system och återupprättandet av medborgarnas förtroende för social- och hälsovården. Vi ser tre viktiga utvecklingsområden för att förbättra tillgången till tjänster och kostnadshanteringen. Dessa är förutsebar och långsiktig samverkan med olika tjänsteproducenter, transparens i kostnader, jämförelse av tjänsteproducenter och mod att använda nya lösningar, konstaterar organisationerna i sitt gemensamma uttalande.
Uttalandet har undertecknats av Företagarna i Finland, Finlands Näringsliv EK, Centralhandelskammaren, Välmåendebranschen Hali rf, Lääkäripalveluyritykset ry, Branschföreningen för syn och ögonhälsa Näe rf och Suomen Kuntoutusyrittäjät rf.
Enligt uttalandet är den viktigaste uppgiften för välfärdsområdena att säkerställa att alla får den vård och omsorg de behöver i tid – inte att själva producera tjänsterna i alla situationer.
– För att varje invånare ska få de tjänster de behöver och för att skattepengarna ska användas ansvarsfullt, ska områdena ta företag och organisationer som samarbetspartners för att producera social- och hälsovårdstjänster, föreslår organisationerna.
Enligt organisationerna borde man under nästa mandatperiod för välfärdsområdesfullmäktige införa principen om kundorienterad ledning både i utvecklingsarbetet och i kostnadshanteringen.
– På så sätt undviks suboptimering och man kan i varje situation beakta invånarnas specifika behov, jämföra tjänsteproducenter och välja den mest lämpliga. Det kan vara välfärdsområdet självt, ett företag eller en organisation.
– Välfärdsområdena behöver inte lösasocial- och hälsovårdsutmaningarna på egen hand. Genom samarbete med företag och organisationer kan välfärdsområdena påskynda tillgången till vård och omsorg och bättre använda sina resurser. Att arbeta tillsammans är till fördel för alla, påminner organisationerna.
Tre utmaningar – näringslivets lösningar
Ingen blir frisk av att stå i kö – välfärdsområdets viktigaste uppgift är att säkerställa tjänsterna, inte producera dem själva
Utmaning: Människor får för närvarande inte i tid den vård och omsorg de har rätt till. Exempelvis köar äldre människor alltför länge för att komma till ett vårdhem och många arbetstagare väntar, sjukskrivna, alltför länge på en höftoperation. Välfärdsområdena prioriterar sin egen tjänsteproduktion snarare än att köpa tjänster från privata aktörer för de som står i kö – även om det innebär olagligt långa väntetider.
Lösning: Välfärdsområdet tar företag och organisationer som samarbetspartners för att producera social- och hälsovårdstjänster och använder deras tjänster. Välfärdsområdet måste i varje situation beakta individernas specifika behov, jämföra tjänsteproducenter och välja den bästa, som kan vara välfärdsområdet självt, ett företag eller en organisation.
Vill du som skattebetalare veta hur mycket du betalar? – Fler och bättre tjänster för samma kostnad
Utmaning: Välfärdsområdena känner inte till de verkliga kostnaderna för sina egna tjänster, exempelvis för egna vårdhem eller hälsovårdscentraler. När informationen om de verkliga kostnaderna saknas är det omöjligt att ta ekonomiskt förankrade beslut vid upphandlingar.
Lösning: Välfärdsområdena redovisar sina kostnader på ett jämförbart sätt. När de egna kostnaderna är utredda kan man göra genomtänkta upphandlingar och jämföra tjänsteproducenter baserat på kostnader och kvalitet. Genom vettiga upphandlingar kan man producera bättre tjänster till samma kostnad för områdets invånare.
Är du intresserad av nya idéer för bättre service? – Livskraft och tillväxt genom innovationer
Utmaning: Inom välfärdsområdena sker införandet av nya innovationer ofta långsamt. Även om företag och organisationer har utvecklat fungerande lösningar hindras deras användning av byråkrati, osäkerhet och strikta regleringskrav. Detta hindrar områdena från att utvecklas och växa.
Lösning: Välfärdsområdet använder ny omsorgs- och hälsoteknik och övriga innovationer från företag och organisationer. Välfärdsområdet fungerar i en förutsebar och långsiktig samverkan med företag och organisationer och konkurrensutsätter inköp av produkter och tjänster på ett rättvist sätt. Vid upphandlingar ställs inte striktare krav än vad lagen kräver. Välfärdsområdet ser till att även små tjänsteproducenter har möjlighet att delta i produktionen av tjänster. Den mångsidiga företagssektorn inom social- och hälsovård ger människor valmöjligheter och stöder områdenas tillväxt, arbetsplatser och livskraft.