YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pk-yritysten opit digitalisaatiosta 2020
30.3.2021
Keskeiset tulokset
Digitaalisuuden hyödyntäminen on edistynyt nopeasti pk-yritysten keskuudessa, korona-aika herätti osan digiä karttaneista yrityksistä
- Digitaalisten työkalujen ja palvelujen, kuten verkkokaupan hyödyntäminen pk-yrityksissä on kaksinkertaistunut kahden-kolmen viime vuoden aikana.
- Noin kaksi viidesosaa pk-yrityksistä haluaa olla edelläkävijöitä digitalisoinnissa. Digipanostukset ovat suurimmat ICT-aloilla ja liike-elämän palveluissa sekä voimakkaan kasvuhakuisissa yrityksissä.
- Viidennestä pk-yrityksistä ei ollut digitalisoitu juuri lainkaan ennen korona-aikaa, heikoin tilanne oli majoitus-, ravitsemus-, matkailu- ja kulttuuripalvelualan yrityksissä. Joka kolmas näistä digiä karttaneista yrityksistä ryhtyi digitalisointiin pandemia-aikana.
Korona-ajan digi-investoinnit kohdistuivat ennen kaikkea videoneuvotteluihin
- Valtaosa, eli 80 prosenttia pk-yrityksistä hyödyntää nykyisin sähköistä taloushallintaa. Sisäisen yhteistyön välineitä hyödyntää 72 prosenttia. Pilvitallennuspalvelut ovat käytössä kahdella kolmasosalla, samoin videoneuvottelut.
- Verkkokauppa on joka kolmannella pk-yrityksellä.
- Koronavuoden aikana neljännes pk-yrityksistä ryhtyi käyttämään videoneuvotteluja etätyössä ja viidennes asiakastapaamisissa.
Digitalisointi on hyödyttänyt joka toista pk-yritystä
- Joka toinen pk-yritys arvioi, että digitalisoinnilla on ollut myönteinen vaikutus heidän liiketoiminnalleen.
- Joka kolmas pk-yritys on digitalisoinnin avulla onnistunut parantamaan paljon palvelujaan ja asiakaskokemusta sekä tehostamaan prosessejaan.
Moni hakee digitalisoinnilla ketteryyttä
- Varsinkin kasvuyrityksissä ajatellaan, että digitaalisuutta hyödyntämällä yritys voi joustavasti sopeutua äkillisiin muutoksiin.
- Uusien teknologioiden tuoma hyöty poikkeusaikana onkin ollut kaikkein suurinta niissä yrityksissä, joiden liiketoiminnasta merkittävä osa oli digitalisoitu jo ennen koronapandemiaa.
Korona-ajan menestyjistä kaksi kolmesta korostaa digitalisoinnin arvoa
- Korona-aikana menestyneistä yrityksistä kaksi kolmasosaa arvioi, että digitalisoinnilla on ollut merkittävä rooli heidän liiketoimintansa kehityksessä.
- Digi-investoinnit ovat tuottaneet menestyville digitaalisuuden hyödyntäjille kaksin- kolminkertaisesti tuloksia myynnissä ja tuottavuudessa muihin yrityksiin verrattuna.
- Digimenestyjät hyödyntävät muun muassa dataa ja analytiikkaa selvästi useammin kuin muut.
- Reilu kolmannes, eli 37 prosenttia digimenestyjäyrityksistä on aikeissa siirtyä tai on jo siirtynyt 5G-puhelimiin.
Vähäisillä digi-investoinneilla voi pärjätä, jos on pieni, asemansa vakiinnuttanut yritys
- Viidennes yrityksistä on sitä mieltä, että digitalisoinnilla ei ole ollut vaikutusta liiketoimintaan. Monissa tapauksissa selityksenä on se, että digitalisointia on tehty vain vähän.
- Osa (11 prosenttia) pk-yrityksistä menestyy korona-aikana ilman, että niiden menestys perustuu digitalisointiin. Monet näistä yrityksistä ovat asemansa vakiinnuttaneita, pitkään toimineita alle 5 hengen yrityksiä ja 41 prosenttia niistä toimii rakennus- ja kiinteistöalalla.
Digikehittäminen jatkuu korona-ajan jälkeenkin
- Noin neljännes palvelualojen pk-yrityksistä on hakenut kehittämistukea digihankkeeseen ja lähes kaikki, 83 prosenttia liiketoimintaansa digitalisoineista pk-yrityksistä aikovat jatkaa palvelujensa ja toimintojensa digitalisointia.
- Joka kolmas yritys kaupan alalla sekä majoitus-, ravitsemus-, matkailu- ja kulttuuripalveluissa kehittää uusia digitaalisuuteen perustuvia liiketoimintamalleja.
- Pk-yrityksistä 40 prosenttia arvioi, että heidän liiketoiminnastaan on yli viidennes digitalisoitu vuoden 2021 loppuun mennessä.
» Tutustu tutkimukseen: Pk-yritysten opit digitalisaatiosta 2020
Lue tiedote:
» Reilu kolmannes pk-yrityksistä on menestynyt hyvin koronapandemian aikana – digitalisoinnilla suuri rooli