YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
10000 opettajaa sai koulutusta yrittäjyyskasvatuksessa – Palkittu yrittäjä: Ole ylpeästi generalisti, intohimo tekemisessä on kaikista tärkeintä”
Yrittäjäjärjestön toteuttamassa yrittäjyyskasvatushankkeessa koulutettiin 10 000 toisen ja korkea-asteen opettajaa ja tällä oli vaikutusta siihen, että yrittäjyys juurtui oppilaitoksiin aiempaa vahvemmin. Palkittu Lune Groupin toimitusjohtaja Heli Kurjanen vinkkaa, mitä yrittäjyysopetuksessa pitäisi huomioida.
Osaavia opettajia, yrittäviä nuoria -hankkeen projektipäällikkö Päivi Ojalan mukaan opettajien täydennyskoulutus on hyvä keino lisätä yrittäjyyskasvatusta opetuksessa. Suomen Yrittäjät on järjestänyt opettajille täydennyskoulutusta yrittäjyydestä. Koulutukset on toteutettu lääkintöneuvos Sakari Alhopuron lahjoituksen avulla. Kuudessa vuodessa koulutuksia on järjestetty noin 300 yli 50 paikkakunnalla. Niihin on osallistunut yli 10 000 toisen ja korkea-asteen opettajaa, opettajaksi opiskelevaa ja oppilaitosjohtajaa.
Tänään keskiviikkona neljättä kertaa järjestettävän Koulutusjohdon foorumin teemana on yrittäjyyskasvatus.
Hankkeen puitteissa toteutettiin kyselytutkimus, jonka mukaan opettajien osaaminen yrittäjyyskasvatuksesta vahvistui koulutuksissa, ja ennen kaikkea opettajien motivaatio lisääntyi.
– Opettajat saivat myös käytännön työkaluja yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen, Yrittäjien projektipäällikkö Päivi Ojala kertoo.
– Yhtenä tavoitteena oli, että koulutus vahvistaa yrittäjyystoiminnan juurtumista oppilaitoksiin. Huomasimme, että aika monessa oppilaitoksessa saatiin joukkovoimaa yrittäjyyskasvatukseen, yrittäjyyskasvatus jollain tavalla arkipäiväistyi, ja yhä useampi opettaja innostui siitä.
Käytännössä yrittäjyysopetuksen määrä lisääntyi toisella ja korkea-asteella toteutettiin uusia opintojaksoja. Lisäksi yrittäjyysopintoihin saatiin aiempaa enemmän opiskelijoita. Alhopuron lahjoituksen taustalla on tarve lisätä nuorten yrittäjyyshalukkuutta ja -osaamista sekä edistää uusien kasvuhakuisten yritysten syntymistä.
Opiskeluaikaiset yrittäjyysaikomukset säilyvät pitkälle tulevaisuuteen
Ojalan mukaan tutkimuksista tiedetään, että opiskeluaikaiset yrittäjyysaikomukset säilyvät pitkälle tulevaisuuteen. Toisen asteen opetussuunnitelmien tavoitteena on, että opiskelijat saavat tietoa yrittäjyydestä ja kerryttävät yrittäjyydessä tarvittavaa osaamista. Yrittäjyysosaaminen sisältyy myös korkea-asteen koulutukseen.
– Jokaisen oppilaan pitäisi päästä käytännönläheiseen ja toimintatasoiseen yrittäjyysopetukseen, eli pitäisi päästä käytännössä kokeilemaan yrityksen pyörittämistä.
Hanke on saanut lisärahoitusta, joten Suomen Yrittäjät jatkavat edelleen koulutuksia.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen selvityksen mukaan yrittäjyysopetuksessa löytyy rutkasti parannettavaa erityisesti ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden mukaan. Ojalan mukaan 2018 vuonna julkaistun selvityksen mukaan kritiikki kohdistui siihen, että yrittäjyyttä opetetaan edelleen liian usein yksipuolisilla tehtävillä, tai toisaalta opiskelijat eivät pääse kohtaaman yrittäjiä.
”Yrittäjän tärkeimpiä ominaisuuksia on se, että voi ylpeästi olla generalisti – intohimoa unohtamatta”
Kuukautiskuppeja valmistavan Lune Groupin toimitusjohtaja Heli Kurjanen löysi itse yrittäjyyden ”vahingossa”.
– En ikinä suunnitellut olevani yrittäjä. Mutta sattui käymään niin, että löytyi tuote, mitä halusin kehittää, ja sitä kautta siirryin yrittäjäksi. Sittemmin olen todennut, etten mitään muuta osaisi tehdäkään, kasvuyrityksen toimitusjohtaja, valtakunnallisella yrittäjäpalkinnollakin palkittu Kurjanen sanoo.
Kuukautiskuppi on vanha keksintö, mutta Lune Group ja Kurjanen ovat kehittäneet tuotettaan käyttäjäkokemuksen perusteella. Juupajokelainen Lune Group liittyi osaksi pörssilistattua biolääkealan yritys Peptonic Medicalia, joka hankki enemmistöosuuden yrityksestä syksyllä.
Tuotteista enemmistö myydään ulkomaille.
Millaisia terveisiä lähettäisit opettajille siitä, mitä yrittäjyysopetuksessa pitäisi huomioida?
– Realistinen kuva yrittäjyydestä syntyy vain tekemällä. Yrittäjän tärkeimpiä ominaisuuksia on se, että voi ylpeästi olla generalisti: osata vähän kaikkea, mutta mitään ei tarvitse osata kovin täydellisesti.
– Lisäksi pitää osata kysyä, ja kuunnella neuvoja, mutta pitää oma visio mielessä. Intohimo tekemisessä on kaikista tärkein. Opettajan on hyvä kannustaa verkostoitumiseen, etsimään tietoa, ja kuitenkin pitämään punaisen langan kirkkaana mielessä.
Yrittäjyys on vienyt sinua moneen ikimuistoiseen tilanteeseen – aina YK:n päämajaan asti pitämään puhetta. Lunette tekee hyväntekeväisyystyötä kehitysmaissa.
Yrityksen kasvattaminen ja laajan näkyvyyden kartuttaminen on vaatinut ”tiettyä hulluutta”.
– Tänne asti pääseminen on vaatinut luottoa omaan juttuun, olen vienyt yritystä eteenpäin, enkä ole liikaa miettinyt, mikä on oikein ja mikä väärin. Tosi pitkälle pääsee maalaisjärjellä.
– Suomessa edelleen liian herkästi ei luoteta omaan juttuun eikä uskalleta tehdä ratkaisuja, vaan halutaan aina mennä varman päälle. Vaikka vähän uskallus onkin viime aikoina lisääntynyt.
Lisätietoa Osaavia opettajia -yrittäviä nuoria -hankkeesta ja materiaalit
Riikka Koskenranta
riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi