YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
11 pikareseptiä digimuutoksessa onnistumiseen – Sattumalle ei ole jätetty sijaa
Suomalaisia yrityksiä ja organisaatioita on moitittu kyvyttömyydestä hyödyntää digitalisaatiota suunnitelmallisesti.
Selvitykset ovat osoittaneet, että valtaosassa yrityksiä digitalisaatio ei vielä tarkoita uutta liiketoimintaa tai kansainvälistymistä. Tänään julkaistu Digimuutos.fi-kirja ottaa suomalaisyritysten digitalisaatioon päinvastaisen näkökulman: painopiste on suomalaisyritysten onnistumistarinoissa ja siinä, mitä niistä voi oppia.
Digimuutos.fi-kirjan kirjoittajien Timo Savolaisen ja Kati Lehmuskosken mukaan kyseessä on ensimmäinen kotimainen käytännön opas digitaalisen muutoksen johtamiseen. Kirjassa Fonectan, Nokian, OP:n, Reiman, Rovion, Verohallinnon, Wärtsilän, Ylen sekä yhden anonyymina pysyttelevän yrityksen johtajat kertovat kokemustensa kautta, miten digimuutoksessa voi onnistua ja saavuttaa kilpailukykyä.
– Digivoivottelun aika on ohi. Suomessa tarvitaan nimenomaan onnistumisen kokemuksia, jotka inspiroivat yrityksiä ja organisaatioita nousuraiteelle, Savolainen ja Lehmuskoski sanovat.
Tekijät haastattelivat kirjaa varten 10 huippujohtajaa, jotka saivat nostaa esiin juuri niitä teemoja, jotka itse kokivat tärkeiksi.
Mikä yhdistää digimuutoksessa menestyviä yrityksiä?
Savolainen ja Lehmuskosken mukaan Digimuutos.fi tarjoaa käytännön ohjenuoria kaikille digitalisaatiosta kiinnostuneille asiantuntijoille, johtajille sekä johtoryhmien ja hallitusten jäsenille.
– Kun näitä tarinoita katsoo, on todettava, että muutoksen johtamisessa menestyminen ei ole lainkaan sattumanvaraista. Kaikissa organisaatioissa johtoryhmä on ollut sitoutunut muutokseen. Ilman hyvää johtamista ei voi onnistua.
10/10 muutoksessa johtoryhmä oli mukana.
9/10 muutoksessa hyödynnettiin dataa.
8/10 organisaatiossa johtajat mainitsivat viestinnän tärkeänä osana.
8/10 muutoksessa mainittiin asiakaskokemuksen kehittäminen.
7/10 muutoksissa hyödynnettiin ketteriä menetelmiä kehittämisessä.
6/10 muutoksessa organisaatiot kehittävät digitaalisia lisäpalveluita tukemaan ydinliiketoimintaa.
6/10 muutoksessa yhteistyötä tapahtui siilojen yli.
5/10 muutoksessa johtajat pitivät tärkeänä, että uskoo omaan tekemiseen.
5/10 muutoksessa mainittiin epäonnistumisen salliminen digitaalisissa aloitteissa.
5/10 muutoksessa hyödynnettiin erillistä muutostiimiä.
5/10 muutoksessa organisaatiot hyödynsivät kumppanien osaamista kehittämisessä.
Timo Savolainen ja Kati Lehmuskoski työskentelevät molemmat tietohallinnon ja digitalisaation johtamiseen erikoistuneella Sofigatella, joka toimii kirjan sponsorina.
– Meillä on molemmilla vahva palo digitalisaation edistämiseen Suomessa. Intohimo on laajentunut työajan ulkopuolelle, ja olemme herätelleet aktiivista keskustelua aiheesta, Savolainen ja Lehmuskoski kertovat.
Digimuutos.fi-kirja julkaistaan Digijohtamisen päivässä tänään.
Yrittäjäsanomat