YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

6.4.2017 klo 09:12
Uutinen

Suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneita Alipaysta

Yli sata suomalaisyritystä osallistui keskiviikkona tilaisuuteen, jossa kerrottiin kiinalaisturistien suosimasta maksusovellus Alipaysta.

Alipay, Kiinan suurin verkko- ja mobiilimaksualusta, herätti suurta kiinnostusta suomalaisissa kauppiaissa, hotelleissa, ravintoloissa ja muissa palveluntarjoajissa, kuten kuljetusyrityksissä ja matkatoimistoissa. Finpro, Alipay ja sen suomalaiskumppani ePassi, järjestivät keskiviikkona tilaisuuden yli 100 suomalaisyrityksille, jotka halusivat lisätietoa, miten palvella Suomeen tulevia kiinalaismatkailijoita entistä paremmin.

Alipay kuuluu Ant Financial Services Groupiin, joka on yhteydessä Alibaba Groupiin. Alipay on mobiilimaksamisen pioneeri, suosituin verkkomaksuväline Kiinassa, ja sillä on maassa yli 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Alipaylla on myös mahdollista maksaa kivijalkaliikkeissä, ja on suosittu maksuväline matkustavien kiinalaisten keskuudessa. Kiinalaiset voivat käyttää Alipayta jo 70 maassa ja yli 100,000 liikkeessä.

– Suomessa Alipayta käytettiin ensimmäisenä Rovaniemellä viime vuoden joulukuussa. Nyt maksuväline on otettu käyttöön jo yli 200 liikkeessä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Alipayn käyttäjät voivat tehdä ostoksia Finnairin lennoilla Suomen ja Kiinan välillä, ja he saavat tax free -palautuksensa suoraan Alipay-tileilleen Global Bluen palvelupisteissä Helsingin lentoasemalla, kertoo Rita Liu, Alipayn Euroopan-toimintojen johtaja.

– On ollut ilo huomata suomalaisyritysten kiinnostus Alipayn maksuratkaisuun. Kiinalaismatkailijat eivät käytä länsimaisia luottokortteja samassa määrin kuin matkailijat muista maista, vaan he käyttävät mieluummin omia maksuvälineitään. Viime vuonna kiinalaismatkailijoiden määrä Suomeen kasvoi 35 % edellisvuoteen verrattuna ja nousi 356,000 matkailijaan. Kiinalaiset kuluttivat Suomessa 940 euroa matkailijaa kohden. Business case on selvästi olemassa, kertoo Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Finpro on edesauttanut suomalaisyritysten yhteyksiä Alibaban ja Antin palveluihin viimeisen vuoden aikana: lokakuussa Finpro järjesti tilaisuuden suomalaiskauppiaille perehtyä Alibaban Tmall- ja Tmall Global -verkkokauppojen tarjoamiin mahdollisuuksiin myydä suoraan kiinalaiskuluttajille. Marraskuussa Alibaban Fliggy, entinen Alitrip, lanseerasi uuden brändinsä Rovaniemellä tilaisuudessa, joka lähetettiin livenä 100 miljoonalle kiinalaiskatsojalle yhteistyössä Visit Rovaniemen ja Finpron Visit Finlandin kanssa.

– Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka otti Alipayn mobiilimaksamisen käyttöön lennoillaan. Kiinalaisasiakkaamme voivat nyt maksaa ostoksiaan, kuten tax-free-tuotteita tai Economy Comfort -istuinpaikkoja Alipaylla. Palaute on ollut todella positiivista, kertoo Mikko Turtiainen, Finnairin globaalin myynnin johtaja.

– Digitalisaation mahdollisuuksiin tarttuminen on tärkeä osa Finnairin kasvustrategiaa, ja Alipayn käyttöönotto lennoilla on osa lupaustamme jatkuvasti parantaa asiakkaidemme matkustuskokemusta sekä parantaa asiakaskokemusta digitaalisilla ratkaisuilla, Turtiainen jatkaa.