YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tutkimus: Pk-yritysten digitaalisuus junnaa paikoillaan – yksi ryhmä muita innostuneempi
Yrittäjille digitaalisuus merkitsee erityisesti omien prosessien sujuvoittamista.
Elisan ja Suomen Yrittäjien Prior Konsultoinnilla teettämän tutkimuksen mukaan digitaalisuus ei ole juurikaan edennyt viimeisen vuoden aikana.
Tästä huolimatta yritykset kertoivat aikovansa investoida digitaalisuuteen enemmän kuin tähän mennessä.
Tietotyön perusvälineistä pk-yrityksissä hyödynnetään eniten älypuhelinta. 73 prosenttia vastaajista ilmoitti, että sähköpostin käyttö mobiililaitteella on omassa organisaatiossa arkipäivää.
Muista digivälineistä sähköinen laskutus on tutkimuksen mukaan yleistynyt. Sitä käyttää järjestelmällisesti nyt 64 prosenttia.
Kasvuyritykset antoivat kiitosta menestyksestä teknologialle. Parhaimpaan, yli 30 prosentin kasvuun yltäneistä yrityksistä joka kolmas luokitteli kasvun syyksi juuri digitaalisaation.
Pk-yrityksille digitaalisuus merkitsee ennen kaikkea prosessien sujuvoittamista.
Useimmat ilmoittivat, että johdon asenne ratkaisee digitaaliset panostukset.
”Digitaalisuus tekee pienistä suuria”
Vaikka tutkimuksen mukaan digitaalisuus laahaa, niin yksinyrittäjät näyttävät kirivän kehityksen kanssa.
Tietotyön välineistä, esimerkiksi etäyhteydestä, sähköisestä kalenterista ja verkkokokouksista tai videoneuvotteluista on jo tullut osa yksinyrittäjien arkea.
Kehitys näkyy myös markkinoinnissa. Yksinyrittäjien tärkeimmäksi sähköiseksi markkinointikanavaksi, kotisivujen rinnalle, on noussut sosiaalinen media.
He ovat aiempaa kiinnostuneempia myös hakukonemainonnasta ja -optimoinnista sekä sähköisestä uutiskirjeestä ja mobiilimarkkinoinnista.
– Tässä selvityksessä on lupauksia paremmasta. Digitaalisuuteen aiotaan investoida lisää, mikä lupaa hyvää. Kannattaa noteerata myös se, että vahvimmin kasvavissa yrityksissä digitaalisuus on usein kasvun ajuri, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.
– Erityinen ilo on se, että yksinyrittäjät näkevät digitaalisuuden voiman. Digitaaliset välineet mahdollistavat verkostoitumisen ja antavat työkaluja kasvuun ja yhteistyöhön. Digitaalisuus tekee pienistä suuria, hän toteaa.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 594 yrittäjää.
Pasi Lehtinen