YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Andrei Koivumäki teki itsestään brändin: Näin se onnistui
Otimme selvää, mikä on onnistuneen henkilöbrändäyksen salaisuus. Helsinkiläinen kiinteistönvälittäjä Andrei Koivumäki kertoo oman tarinansa.
Kun Andrei Koivumäki istuu haastateltavana pöydän ääressä, tukka on hyvin ja kello taatusti näkyy.
Aloitettuaan kiinteistövälitysalalla Koivumäki pani merkille, että pitkään alalla olleet välittäjät saattoivat hukkua harmaaseen massaan ilman, että kukaan erottuu joukosta.
– Katsoin sitä jengiä, 20 vuotta alalla olleita, joilla on tappi otsassa. En halunnut kuulua siihen massaan. Eka strategia oli se, että mut tunnetaan kolmen vuoden päästä Helsingin kiinteistövälitysbisneksen huippunimenä.
Tai välitysalan rokkitähtenä, kuten mies itse asian ilmaisee.
Tavoite on jo toteutunut. Instagramissa Koivumäellä on lähes tuhansia seuraajia. Postauksissa korostuvat kallis elämäntyyli, matkustelu ja toki se oleellisin eli asuntojen välittäminen, hashtagilla ”neliötliikkuu”.
Koivumäki puhuu paljon itsestään. Hänen henkilöbrändäyksensä rakentuu omista onnistumisista ja saavutuksista kertomiseen.
– En ole koskaan soittanut ainuttakaan kylmää myyntipuhelua enkä ole pyytänyt yhtäkään asuntoa myyntiin. Halusin alusta asti päästä tilanteeseen, jossa asiakkaat soittavat minulle.
Haastattelupäivän aamuna Koivumäki kertoo saaneensa myyntiin kuluneella viikolla kohteita kahdeksan miljoonan euron edestä.
Somestrategia kuntoon
Vielä viisi vuotta sitten tilanne oli toinen. Koivumäki perusti oman Facebook-sivun aikana, jolloin juuri kukaan alan välittäjistä ei ollut somessa. Kun Andrei muutti opiskelujen jälkeen Lahdesta Helsinkiin, hänen tilillään oli 400 euroa. Rahat eivät riittäneet edes yksiön vuokraamiseen.
– Aloitin kertomalla, että olen hemmetin kova välittäjä, vaikka olin käytännössä keltanokka.
Ensimmäinen vuosi oli melkoista räpeltämistä.
Siitä huolimatta Koivumäki rummutti somessa myyvänsä paljon. Hän hyödynsi silloisen työnantajansa Kiinteistömaailman vahvaa brändiä, kun oma imago oli vasta rakennusvaiheessa. Rapatessa myös roiskui.
– Kun rahaa alkoi tulla, otin kuvia naisista ja leuhkin dollareilla. Pari vuotta sitten meni vähän liian lujaa ja se maksoi pitkän parisuhteen. Sen jälkeen päätin, että yritän olla puhumatta rahasta ja naisista. Ei enää kuvia 500 euron seteleistä.
Venäläinen tausta näkyy miehen ajattelutavassa.
– Ei mua tähän pisteeseen ole tuonut niinkään tieto tai taito vaan oma mindset ja asenne. En ole elämäni aikana lukenut ainuttakaan kirjaa.
Seuraajia alkoi tulla ja strategia terävöityi. Samaan aikaan moni sai tarpeekseen.
– Punainen lanka oli kaikissa postauksissa sama: Teen helvetisti duunia ja olen pirun hyvä.
Maine ei kaikkien mieleen
Viime aikoina Koivumäen suosio on kasvanut myös myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten suosimassa LinkedIn-palvelussa. Siellä Koivumäki korostaa piirun verran enemmän ammatillista osaamistaan ja tuo esille mielikuvia.
Konttorin edessä komeileva valkoinen 100 000 euron Maserati näyttävästi esillä monissa Koivumäen postauksissa.
– Pari vuotta sitten 15 pinnaa tykkäsi, nyt ehkä puolet. Oma tapani ei ole ollut kovin suomalainen.
Tänä vuonna tunnettuus ja suosio on noussut selkeästi uudelle tasolle. Päivittäin tulee erilaisia yhteydenottoja ja palautetta somessa. Jengi pysäyttelee silloin tällöin kadulla, ottaa kuvia tai muuten vain kiittää inspiksestä.
Välittäjien keskuudessa mielipiteet jakaantuvat vähintään yhtä selvästi.
– 50 pinnaa välittäjistä ajattelee että olen hyvä tyyppi. Toinen puolikas ajattelee että pilaan välittäjien maineen.
Koivumäkeä kuunnellessa olo on ristiriitainen. Pakostakin välillä tulee mieleen, onko miehen kiiltävä julkisuuskuva todellinen ja mitä oikeasti kätkeytyy vakuuttavien myyntipuheiden taakse.
Sitten yllättäen Koivumäki vakavoituu ja tuo esille inhimillisen puolensa.
– Kun ihmiset tulevat näytölleni, he huomaavat etten olekaan sama asia kuin kultaisen Rolexin hinta. Olen oikeasti mukava ja kohtelias.
Koivumäki kertoo esimerkin.
– Viikko sitten eräs nainen osti välittämäni asunnon. Hän kertoi kaupanteon jälkeen, että oli ennen näyttöä käynyt tarkistamassa some-tilini ja ajattelin, että mitenköhän asiointi sujuisi minun kanssani, kun meno oli hänen silmiinsä aika hurjaa. Tavattuamme näytön jälkeen toisen kerran kaupantekotilaisuudessa hän kertoi, että mielikuva olikin ollut täysin väärä.
Silti myös mielikuva Koivumäen suhteesta rahaan pitää useimmiten paikkansa. Sekin on osa hänen henkilöbrändiään.
– Kyllä, minulla on kultakello ranteessa ja tykkään kalliista asioita. En mieti kaikki postauksiani, osa tulee puolivitsillä. Eikä minua kiinnosta mitä ihmiset sanovat, kun postaan itsestäni kuvan Louis Vuittonin kengät jalassa.
Ei pelkästään miljoona-asuntoja
Kun Koivumäki jakaa mielipiteitä, hänen huomioarvonsa nousee. Se on harkittu brändistrategia.
– Tavoitteeni on täyttynyt, olen yksi tunnetuimmista välittäjistä Suomessa.
Koivumäen brändimielikuvasta voisi päätellä miehen olevan kallis välittäjä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kuten ei sekään, että hän myisi vain miljoona-asuntoja.
– Taloudellinen tilanteeni on turvattu, ei minun tarvitse juosta jokaisen euron perässä. Myyn silti kaiken hintaisia asuntoja. Huomenna teen kaupat 150 000 euron asunnosta Keravalla ja parin viikon päästä 2,6 miljoonan euron kodista.
Koivumäen mukaan asuntoa myyvät tuijottavat liian usein pelkkää välityspalkkiota.
– Jos kyse 100 000 euron asunnosta ja huonompi välittäjä saa viisi prosenttia vähemmän hintaa, mitä merkitystä on sillä jos huonomman välittäjän palkkio on 0,5 prosenttia halvempi?
Tästä päästään Koivumäen lempipuheenaiheeseen eli myyntiin.
– Olen myynyt tänä vuonna jo lähes 70 asuntoa. Niistä noin 80 prosenttia on ollut alle kaksi viikkoa myynnissä. Se on kappalemääräisesti sellainen määrä, jonka pk-seudulla keskitason välittäjät tekevät kahdessa vuodessa.
Tulevaisuudestaan Koivumäki ei osaa vielä varmasti sanoa. Toistaiseksi hän jatkaa myymistä.
– Teen tätä niin kauan kun nautin, mutta tuskin tulen olemaan välittäjä koko elämääni. Nyt tunnen, että olen tienristeyksessä. Voisin lopettaa tällä alalla työt vaikka saman tien, mutta toistaiseksi vielä nautin tästä älyttömästi ja paljon on vielä tehtävää. Lopetin rahan miettimisen kaksi vuotta sitten, ehkäpä juuri sen takia tämä työ on niin hauskaa.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi