YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.2.2018 klo 11:57
Uutinen

Muista nämä 10 asiaa kun perustat verkkokaupan

Verkkokaupan perustaminen voi olla nopeaa ja edullista, mutta menestyvä verkkokauppa vaatii yrittäjältä monipuolista osaamista. Poimi tästä yrittäjien parhaat vinkit.

1. Mieti, miten erotut

Ennen tositoimiin ryhtymistä pohdi, mitä haluat myydä ja kenelle.

Onko tuotteesi ainutlaatuinen vai erottaudutko asiakaspalvelulla? Mitä sinä voisit myydä paremmin kuin muut? Valitse tuote, jonka tutkimiseen, testaamiseen ja myymiseen sinulla riittää intoa. Tärkeää on tietysti, että kohderyhmäsi todella tuntee tarvitsevansa tuotettasi.

Antti Kirmanen päätti myydä pikkulasten laatutietoisille vanhemmille leluja, jotka kestävät lapselta toiselle.

– Lelut kiinnostavat minua, koska tykkään keksiä niiden ympärille tarinoita. Voin kirjoittaa tuotekuvauksiinkin hauskoja kertomuksia enkä pelkkiä teknisiä litanioita. Itselläni ei ole lapsia, mutta monia ystäviäni ahdistaa lelujen määrä. He eivät halua täyttää kotiaan muovikrääsällä. Tästä sain ajatuksen myydä laadukkaita leluja, jotka myös näyttävät kivoilta.

Matti Laukkanen pyörittää Kiteellä Sisustusliike Laukkasta ja aikoo perustaa verkkokaupan lähitulevaisuudessa. Se mahdollistaa toiminnan laajentamisen koko Suomeen.

– Verkkokauppa ei ole välttämättä pelkkä kivijalkakaupan lisämyyntikanava. Nykyään asiakkaat haluavat nähdä netistä, mitä myymälässä myydään. Verkkokauppa on siis myös kivijalan markkinointia. Näin tavoittaisimme uusia kohderyhmiä, kuten nuoria opiskelijoita, jotka tykkäävät tuunata kotiaan edullisesti.

2. Tutki markkinaa

Markkinatutkimus auttaa sinua erottumaan. Selvitä, onko vastaavia tuotteita myynnissä esimerkiksi Amazonissa ja Ebayssa. Testaa kilpailijoiden verkkokauppoja ja mieti, mitä voisit tehdä paremmin. Tutki Google Trendsistä, millä hakusanoilla, kuinka paljon ja milloin ihmiset hakevat aihepiiristä tietoa. Myös oman alasi Facebook-ryhmien keskustelua seuraamalla saat vihjeitä siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa.

Hakusanamainonnan määrä ja hinta kertovat, kuinka kilpailtu tuotekategoria on. Selvitä myös, voisiko tuotteellasi olla kansainvälistä kysyntää.

Niina Hallikainen myy kantoreppuja ja -liinoja. Hänen asiakkaistaan jopa 90 prosenttia tuli aiemmin ulkomailta.

– Verkkokauppani tarina alkoi, kun kannoin omia lapsiani kantoliinassa ja se tuntui ihanalta. Aluksi myin saksalaisia Girasol-kantoliinoja ja suurin osa asiakkaistani tuli ulkomailta. Sitten tein markkinatutkimusta ja huomasin, että kotimaisille kantovälineille on kysyntää. Kehitin Wompat-kantorepun ja Vanamo-kantoliinan suomalaisten äitien ja tekstiilialan ammattilaisten kanssa. Kotimaisuuden vetovoiman vuoksi suurin osa asiakkaistani on nyt suomalaisia. Tulevaisuudessa panostamme vientiin.

Matti Laukkanen

3. Hyväksy epätäydellisyys

Et voi hioa verkkokauppaasi loputtomasti ennen lanseerausta. Kehität valikoimaasi ja palveluasi parhaiten keräämällä palautetta ja testaamalla käytäntöjä. Tässäkin asiassa käytäntö on paras opettaja.

Jos et ole aivan varma ideastasi, rakenna yhteisöäsi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Huomaat siellä nopeasti, kiinnostaako ideasi ketään.

Antti Kirmanen halusi perustaa verkkokauppansa riskittömästi.

– Pidän koko ajan varaston ja valikoiman pienenä. Pään on oltava jatkuvasti terävänä, ja seuraankin esimerkiksi analytiikkaa koko ajan.

4. Perusta yritys

Pienimuotoinen elinkeinon harjoittaminen voi onnistua ilman yritystäkin, mutta käytännössä verkkokaupan perustaminen ilman Y-tunnusta on vaikeaa. Selvitä siis, mikä yhtiömuoto sopii sinulle parhaiten.

Kun liityt Suomen Yrittäjien jäseneksi, käytettävissäsi on maksuttoman neuvontapalveun kautta yli sata asiantuntijaa, joilta voit kysyä neuvoa esimerkiksi yhtiömuotoihin liittyvissä kysymyksissä.

Antti Kirmasesta osakeyhtiö oli ainoa järkevä vaihtoehto.

– Kun yritykseni kasvaa ja mukaan tulee muita kumppaneita tai jos haluan joskus myydä verkkokauppani, osakeyhtiömuoto on silloin paras.

5. Ulkoista fiksusti

Mieti, missä olet hyvä ja mitä sinun kannattaa tehdä itse. Päätä sen jälkeen, mitä voisit ulkoistaa. Jos et esimerkiksi osaa koodata, valitse valmis verkkokauppapohja. Löydät palvelua tarjoavia yrityksiä verkosta hakemalla tai esimerkiksi IteWikistä tai yrityshaku Synergiasta.

Antti Kirmanen ulkoisti heti alussa logistiikan eli varastonsa sekä tuotteiden toimituksen.

– Löysin logistiikkakumppanini googlaamalla. Vertailu toiseen vastaavaan palveluun osoitti sen minulle paremmaksi vaihtoehdoksi.

Verkkokauppa-alustan Kirmanen hankki kotimaiselta toimijalta.

– Halusin suomalaisen toimijan, koska aloittavalle verkkokauppiaalle sujuva tuki on tärkeää. Alustojen valintaan saa apua Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmästä, jossa aihetta on käsitelty sadoissa keskusteluissa. Niitä lukemalla löytää paljon tietoa.

Niina Hallikainen ei ole halunnut ulkoistaa nettikaupan toteutusta.

– Puolisoni osaa koodata. Tämä on meille edullisin vaihtoehto, mutta se vaatii aikaa ja aina löytyy jotakin korjattavaa. Nyt esimerkiksi maksuvaihtoehtoina sivuillani ovat vain PayPal ja tilisiirto, vaikka useammat maksutavat lisäisivät varmasti myyntiä.

6. Välitä asiakkaastasi

Mitä sujuvampi asiakkaan polku on verkkokaupassasi, sitä todennäköisemmin hän innostuu ostamaan. Kauppasi sosiaalisen median kanavilla viestien ja käyttökokemusten pitää olla yhtä hyviä kuin verkkosivulla. Tutkimusten mukaan asiakaskokemus onkin nykykuluttajien mielestä usein tärkeämpi ostamisen syy kuin itse tuote ja hinta.

Verkkokaupan luotettavuus on asiakkaille olennaista. Huolehdi siis, että he löytävät tarvitsemansa tiedot helposti. Kuluttaja-asiamiehen linjaus verkkokaupasta kertoo, mitkä tiedot kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa tulee kertoa.

Antti Kirmanen tutustui ennen oman kauppansa perustamista moniin eri verkkokauppoihin.

– Halusin mahdollisimman selkeät sivuston valikkorakenteet. Etenkin etusivun pitää olla selkeä, jotta asiointi on mahdollisimman suoraviivaista ja helppoa.

Tietokone ja ihmisiä työskentelemässä.

7. Hio kuntoon sisäiset prosessit

Jos kivijalkakaupassasi on sata ostajaa viikossa, verkkokaupassa tahti saattaa olla paljon kovempi. Eli mitä teet, kun saatkin verkosta tilauksia yhtäkkiä viisisataa? Tätä on syytä miettiä jo etukäteen.

Verkkokauppasi sisäisten prosessien hiominen on onnistumisen kannalta erittäin tärkeää. Tärkeimmät sisäiset prosessit ovat logistiikka, maksuliikenne, asiakaspalvelu, tuotetiedon hallinta sekä markkinointi ja analytiikka.

Matti Laukkanen on epäröinyt pitkään verkkokaupan perustamista kivijalan rinnalle, koska pelkää palautusrumbaa.

– Tuotetietojen pitää olla verkkokaupassa täsmällisiä, jotta asiakkaalle ei jää jossittelun varaa. Meidänkin pitää miettiä logistiikkamme ja asiakaspalvelumme uusiksi. Tulevaisuudessa palkkaamme luultavasti lisää väkeä verkkokaupan pyörittämiseen.

8. Uskalla luoda vahva brändi ja tarina

Verkkokauppasi nimi, tarina, arvot, ääni ja visuaalinen ilme eivät ole toisarvoisia asioita. Itse asiassa ne ovat monille asiakkaillesi pääasioita. Mieti siis, miksi asiakas haluaisi ostaa tuotteet juuri sinun verkkokaupastasi eikä muualta.

Antti Kirmanen antoi verkkokaupalleen nimen alter egonsa Kapteeni Andrew Van Merrynin mukaan.

– Mietin nimeä pitkään, ja yhtäkkiä se vain pongahti mielikuvituksestani! En halunnut nimen rajaavan toimintaa, jos lelukauppa ei vaikka toimikaan. Andrew Van Merryn on kansainvälinen ja sopivan aristokraattinen mutta leikkisä. Andrew’ssa on paljon sitä, mitä Antti Kirmanenkin haluaisi olla.

9. Markkinoi sivujasi

Budjetoi rahaa markkinointiin. Moni käyttää kaikki varansa verkkokaupan perustamiseen ja kaupan avattuaan ihmettelee, miksi asiakkaita ei näy. Hakusanamainonta, sisältömarkkinointi, Facebook-mainonta vai kenties näkyvyyden ostaminen bloggaajaverkostolta – jokin näistä voi olla sinun markkinointikeinosi.

Antti Kirmanen sai aluksi suurimman osan asiakkaistaan suosittelujen kautta.

– Nyt testaan, millainen markkinointi toimii. Olen havainnut parhaaksi markkinointikeinoksi Google AdWordsin, sillä se tuo eniten ostajia verkkokauppaani. Kirjoitan myös blogia, jonka vaikutukset näen vasta myöhemmin.

10. Opiskele ja hanki tukiverkosto

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa uuden oppimista, joten älä unohda sparrailua muiden kanssa. Netistä löydät myös paljon hyviä artikkeleita ja oppaita.

Antti Kirmanen kuuntelen työmatkalla lyhyitä podcasteja markkinoinnista ja verkkokaupan kehittämisestä.

Neil Patelilta olen oppinut paljon! Nyt opettelen hakusanamainontaa ja luen siksi paljon Googlen materiaaleja.

VINKKEJÄ ANTOIVAT:

Niina Hallikainen
Kantoreppujen ja -liinojen verkkokaupan perustaja
Perusti verkkokaupan vuonna 2008
www.liinalapsi.fi
Antti Kirmanen
Lelujen verkkokaupan perustaja
Perusti verkkokaupan elokuussa 2017
www.vanmerryn.fi
Matti Laukkanen
Sisustusliike Laukkasen yrittäjä
Suunnittelee verkkokaupan perustamista
www.sisustuslaukkanen.fi
Matti Laukkanen

Oletko vasta perustamassa yritystä? Lue lisää aiheesta >>

Avaa pop-up -ikkuna