YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

22.1.2019 klo 10:11
Uutinen

Tutkimus paljastaa: Suomalaisyritykset luottavat edelleen mieluummin Exceliin kuin CRM:ään

Pienten ja keskisuurten yritysten myyntijohtajille tehty kyselytutkimus paljastaa, että suomalaisyritykset luottavat myynnin johtamisessa yhä Exceliin CRM-kumppanin sijasta.

Tekoälyhypetys ei ole näyttänyt purevan suomalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, sillä CRM-järjestelmät ovat varsin vähäisessä käytössä.

Biit Oy:n tilaaman kyselytutkimuksen perusteella 40 prosenttia suomalaisista 50-249 hengen yrityksistä ei käytä mitään CRM-järjestelmää. Yrityksissä suositaan mieluummin perinteistä taulukkolaskentaohjelmaa Exceliä. Varsinaisista CRM-järjestelmistä eniten mainintoja keräsivät Microsoft Dynamics 365 ja Salesforce.

Tutkimukseen vastanneista myyntijohtajista 61 prosenttia kertoi, että yrityksessä on käytetty myynnin johtamisen työkaluna asiakastietojärjestelmää. Näistä 29 prosenttia piti CRM-järjestelmää myyntiprosessien näkökulmasta huonosti rakennettuna.

– Luvut vaikuttavat karuilta, mutta meidän tuntumamme mukaan ne saattavat jopa olla todellisuutta kauniimpia. Myynnin järjestelmien kehittäminen on vaikeaa, jos myyntijohtajilla ei ole teknologiasta syvää osaamista eikä it-konsulteilla myynnillistä näkemyksellisyyttä”, Biit Oy:n johtaja Raimo Jalonen kommentoi tiedotteessa.

Alle 20 prosenttia kokeillut tekoälyä

Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten myyntijohtajien asenteita ja kokemusta tekoälystä. Erilaiset tekoälyyn perustuvat sovellukset ovat yleistymässä myynnin tukena esimerkiksi ennakoinnissa, asiakaspotentiaalin tunnistamisessa, prosessien automatisoinnissa ja asiakkuuksien analysoinnissa.

Kyselyn mukaan alle viidesosa myyntijohtajista on hyödyntänyt tekoälyä. Vastaajista 18 prosenttia oli kokeillut tekoälyä apuvälineenä myynnin johtamisessa, ja 39 prosenttia ei osannut sanoa, mitä iloa tekoälystä voisi olla myynnin johtamisessa. Seuraavan kahden vuoden aikana 37 prosenttia vastaajista aikoi investoida tekoälyyn.

– Kaiken tekoälyhypen keskellä tämä on yllättävä ja mielenkiintoinen tulos. Eivätkö suomalaiset myyntijohtajat usko tekoälyyn vai onko kyse yksinkertaisesti tietämättömyydestä? Tietysti jos järjestelmiä käytetään vain raportointiin eikä tekemisen suunnitteluun, niin voi olla, että tekoälyn mahdollisuudet eivät kerta kaikkiaan osu tutkalle, Jalonen ihmettelee.

Taloustutkimus toteutti kyselyn vuoden 2018 syksyllä. Kyselyyn vastasi yhteensä 254 myynnistä vastaavaa johtajaa.

Kuva: Getty Images

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna