YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

6.2.2019 klo 13:12
Uutinen

Tulorekisteri loi tilitoimistojen ja yrittäjien tammikuusta kaaoksen – ”Ensi vuosi hirvittää”

Tulorekisteri ei toimi teknisesti eikä se taivu todellisen elämän palkanmaksuun, sanovat yrittäjät. Se on lisännyt työmäärää, stressiä sekä kustannuksia. Teknisesti järjestelmää kehitetään, mutta tulorekisterilaki vaatisi muutoksen, jotta suurimmista ongelmista päästäisiin eroon.

Tulorekisteri otettiin käyttöön alkuvuodesta, ja sen seurauksena tammikuu on ollut tilitoimistoille ja yrittäjillekin tuskaisa. Järjestelmä on koettu hankalaksi, työmäärä suhteettomaksi ja kustannuksia kasvattavaksi.

” Verottajalla ei ole ollut valmiuksia tämän (uudistuksen) toteuttamiseen. Vielä marraskuussa 2018 kaikki oli heidän puolelta kesken, joulukuun puolessa välissä heidän järjestelmät olivat kiinni, joten 2018 puolella ei yrityksillä ollut mahdollista saattaa omaa osuuttaan kuntoon. Osassa yrityksiä päästiin aloittamaan valmistelut vasta 2.1.2019.”

”Tilitoimistoissa tämä on aiheuttanut valtavan työsuman, jonka pääasiallinen syy on yhteyksien vaillinainen toimiminen. On kun pelaisi bingoa meneekö joku läpi vai ei. Olemme pystyneet tekemään tuottavaa työtä tammikuussa ehkä noin 55 prosenttia, loppua aika kuluu rekisteritietojen päivittämiseen, varmistamiseen menikö joku läpi vai ei.”

”Tilitoimistoissa kulunutta aikaa ei voida laskuttaa asiakkailta. Kuka tämän maksaa?”

”Omassa yrityksessämme tilitoimisto hoitaa palkat ja jos maksaisimme kahdesti kuukaudessa tilin työntekijöille, se olisi kuukautta kohden meille pelkässä rahassa menoeränä 670, euroa ja tilitoimiston tuntiveloitukset päälle. Aikaisemmin maksoimme palkkaennakkoa kuun puolessa välissä ja tammikuussa tästä käytännöstä luovuttiin, yrittäjänä meidän ei tarvitse toimia työntekijöiden pankkina ja työsopimuksissa palkanmaksu on kerran kuukaudessa.”

Tässä on vain osa tunteenpurkauksista, mitä tulorekisteri on tammikuussa aiheuttanut.

Tilitoimistot eivät ole halukkaita kommentoimaan asioita omilla nimillään, sillä tilitoimistot eivät halua nousta veroviranomaista vastaan.

Maanantaina 4.2. yksi kuitenkin uskalsi kertoa harmistaan omilla kasvoillaan ja nimellään. Oululaisen Tilipalvelu Tilit Tasan -yrityksen omistaja Johanna Rahkala kertoi Ylen uutisissa, että tulorekisteri aiheuttaa ylimääräistä työtä ja järjestelmä vaatii yksinkertaistusta ja parannuksia.

– Järjestelmä ei taivu reaalimaailman palkanlaskentaan. Se ei hahmota palkkaennakkojen merkitystä, Rahkala sanoo.

Tilitoimistot joutuvat paimentamaan asiakkaitaan

Yrittäjien haastattelussa Rahkala avaa ongelmaa edelleen. Hänen mukaansa yksi ongelma on se, että yrittäjän on nostettava palkkansa tipotellen. Tällöin palkka- ja kuluennakoista ei voi luopua niin, että palkkailmoituksia olisi kerran kuukaudessa ja hallinto hoituisi minimimäärällä.

Tulorekisteriin on ilmoitettava jokainen tapahtuma erikseen viiden päivän sisällä.

– Tilitoimistoilla on kova paimentaminen, että saamme asiakkailta kaikki tiedot ajoissa. Työn ja stressin määrä on todellakin lisääntynyt, Rahkala sanoo.

Oma ongelmansa on kuukausipalkkojen maksupäivät. Ne voivat olla kuun 15. tai vaikka 20. päivä.

– Ilmoitus täytyy tehdä, mutta kukaan ei tiedä, mitä loppukuussa tapahtuu. Jos on vaikka palkatonta vapaata tai sairauspoissaoloja. Kaikki tietojen korjaukset ja tulolajimuutokset aiheuttavat lisätyötä. Havahduimme tähän vasta nyt. Käytännön ongelmia tulee lisää koko ajan, Rahkala sanoo.

Kuten Rahkala Ylen jutussakin ehdotti, ilmoitus kerran kuussa voisi olla riittävä.

– Kokonaisuutena se, että tiedot ilmoitetaan useammin kuin kerran vuodessa, on hyvä, mutta se, että joka risaus ilmoitetaan erikseen, lisää kuluja, Rahkala sanoo.

Verohallinto on tämän vuoden osalta myöntänyt helpotusta korkoihin ja myöhästymisistä aiheutuviin sanktioihin. Ensi vuosi on kuitenkin kysymysmerkki, ja Rahkalan mukaan se hirvittää alan toimijoita.

– Toivon, että järjestelmä toimii esimerkiksi vuoden kuluttua. Ja pakkokin sen on, sillä jatkossa sitä käyttää useampi toimija, kuten työttömyyskassat, Rahkala sanoo.

Rakentavaa keskustelua Verohallinnon kanssa

Kritiikistä huolimatta Rahkala kiittelee Verohallintoa rakentavasta keskustelusta. Verohallinto on perustanut asiakasraateja jo vuonna 2012. Rahkala on ollut mukana kaudella 2016-2018. Hän on kokenut, että keskustelu Verohallinnon kanssa on ollut helppoa, ja siksi hän uskalsi nytkin tulla julkisesti esiin parannusehdotustensa kanssa.

Asiakasraati koostuu yhteensä noin 50 alan toimijasta, jotka kokoontuvat viidellä paikkakunnalla. Verohallinnon toimintojen vastaavat, kuten tulorekisterihankkeen vastaavat, keräävät palautetta raadeista. Tilitoimistokoordinaattori organisoi raadit, ja hänelle ohjataan palautteet kaikista kanavista.

Verohallinnon viestintäpäällikkö Anu Mujusen mukaan tulorekisteri on ollut asiakasraadissa aiheena ainakin kaksi kertaa.

– Raatien lisäksi olemme tehneet yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja käymme niitä mielellämme jatkossakin, Mujunen sanoo.

Rahkala huomauttaa, että tulorekisterin ongelmia tilitoimistoyrittäjät ovat tuoneet esiin jo asiakasraadeissa, mutta hänen mielestään niihin ei siinä vaiheessa reagoitu riittävästi. Esimerkiksi viiden päivän liian lyhyt ilmoitusaika ja palkkaennakkoasia tuotiin asiakasraadeissa esille.

Ylen uutisen jälkeen, Verohallinnon edustaja on soittanut Rahkalalle, joka on tarkentanut ja lisännyt palautettaan.

– Verohallinnon edustaja kiitteli sitä, että ongelmia on tuotu esiin ja sain vietyä lisäpalautetta eteenpäin. En kokenut Verohallintoa mörkönä, sillä ongelmia täytyy tuoda esiin. Keskinäisestä keskustelusta tieto ei mene perille, eikä asioita voida kehittää. Esimerkiksi OmaVero-palvelu on aivan eri tilanteessa nyt kuin alun perin, sillä sitä on kehitetty asiakaspalautteen perusteella, Rahkala muistuttaa.

Teknisiä parannuksia, käytännön määrää laki

Verohallinto ja sen tulorekisterihanke ovat saaneet palautetta ja se on tervetullutta jatkossakin. Järjestelmä teknisen puolen kehittämiseen ja vikojen korjaamiseen on tekninen havaintolomake, muille palautteille on erikseen palautelomake ja asiakaspalautetta voi antaa myös asiakaspalvelutilanteessa chatissa ja puhelimessa.

– Teknisiin ongelmiin pyrimme tarttumaan heti. Järjestelmän käytettävyyttä kehitetään asiakaspalautteen perusteella, hankkeen viestintäpäällikkö Marjo Björk sanoo.

Verohallinnolla on myös omia yleisempiä palautekanavia, joissa palautetta voi antaa myös anonyymisti.

Yksi ongelma on kuitenkin Verohallinnonkin ulottumattomissa. Käytäntöjä määrää tulorekisterilaki. Esimerkiksi Rahkalan peräänkuuluttama raportointivelvollisuus kuukausittain jokaisen risauksen sijaan ei teknisillä korjauksilla muutu.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Juttua muokattu 6.2. klo 15.02 . Jutussa luki aiemmin: Tulorekisteriin on ilmoitettava jokainen tapahtuma erikseen viiden päivän sisällä viikonloput mukaan lukien. Korjaus: Viiden päivän määräajan laskennassa luetaan mukaan viikonloput, mutta jos määräpäivä (maksua seuraava viides päivä) osuus viikonloppuun tai pyhäpäivään, voi ilmoittaa ma/seuraavana arkipäivänä.