YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

21.2.2020 klo 10:27
Uutinen

Nyhtökaura pääsi suuren amerikkalaisen ruokajakelijan valikoimiin – ”Kasviproteiinimarkkina räjähdysmäisessä kasvussa”

Suomalainen Nyhtökaura lanseerataan Yhdysvalloissa merkittävän elintarvikejakelijan Sysco Corporationin valikoimissa.

Nyhtökaura saapuu Pohjois-Amerikan markkinoille osana Syscon Sysco Simply -brändiperhettä. Sysco Simply Plant Based Protein Pulled Oats lanseerataan koko maassa Cutting Edge Solutions -ohjelmassa, joka on Syscon kanava uusien, ainutlaatuisten elintarvikkeiden esittelemiseen.

– Lanseeraus on nyhtökauraa tuottavalle Gold&Green Foodsille merkittävä saavutus. Sysco toimii yli 90 maassa ja palvelee 650 000 asiakaskohdetta. Se myy, markkinoi ja jakelee elintarvikkeita ravintoloille, julkishallinnolle ja muille suurkeittiöasiakkaille. Vuonna 2019 Syscon liikevaihto oli yli 60.1 miljardia dollaria.

– On upeaa lanseerata ainutlaatuinen innovaatiomme Yhdysvalloissa, jossa kasviproteiinimarkkina kasvaa räjähdysmäisesti. Kasviproteiinimarkkinoiden ennustettiin kasvavan 18,5 miljardiin dollariin vuonna 2019 ja kipuavan edelleen 40,6 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä, Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Maija Itkonen sanoo.

Nyhtökaura on suomalainen innovaatio, joka lanseerattiin vuonna 2016. Nykyään se on myynnissä suurkeittiötuotteena Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Viime vuonna Nyhtökaura lanseerattiin Hollannissa myös vähittäiskaupan valikoimissa.

– Harva suomalainen ruoka-alan yritys on astunut Yhdysvaltain markkinoille yhtä näyttävästi ja laajamittaisesti, Itkonen sanoo.

Itkosen mukaan ruokateollisuus on parhaillaan innostavassa murroksessa. Muutaman viime vuoden aikana koko proteiinimarkkina on uudistunut valtavasti.

– Kasviproteiinit kiinnostavat kaikkialla maailmassa ja ovat jo löytäneet paikkansa jokapäiväisenä arkiruokana. Ateriavalinnoillaan ihmiset haluavat vaikuttaa ja ilmaista arvojaan. Yhteistyö Syscon kanssa vie meitä taas jättiläisaskeleen eteenpäin, Itkonen sanoo.

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna