YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.1.2018 klo 12:00
Uutinen

9 kysymystä – nyt Posti vastaa rajakaupan kritiikkiin 300 kilometrin postimatkasta

Posti kertoo parhaillaan selvittävänsä ”eri vaihtoehtoja alueen asukkaiden palvelemiseksi”.

Inarilaisen Nord1-Market -rajakaupan Jaana Kekäle hämmästeli sunnuntaina Yrittajat.fin haastattelussa Postin päätöstä muuttaa kuitattavien lähetysten kotiinkuljetus maksulliseksi.

Vaihtoehtona on Kekäleen mukaan hakea lähetykset lähipostista, jonne on matkaa 150 kilometriä suuntaansa.

Nyt Posti vastaa Kekäleen esittämään kritiikkiin.

Miksi päätitte ”päivittää jakeluehtoja” eli muuttaa kuitattavien lähetysten kotiinkuljetuksen maksulliseksi myös haja-asutusalueilla, Postin pakettipalveluiden tuotekehityksestä ja tuotehallinnasta vastaava johtaja Kati Nevalainen?

– Lähettäjä maksaa kuljetuksesta tavallisesti Postin noutopisteeseen asti. Siitä eteenpäin kotiinkuljetus on maksullista lisäpalvelua. Jos lähettäjä maksaa kuljetuksen kotiin asti, vastaanottajalle ei tule silloin kuluja. Jos vastaanottaja haluaa lisäpalveluna kotiinkuljetuksen lähetykselle, josta lähettäjä on maksanut postimaksun vain Postin noutopisteeseen asti, tämä lisäpalvelun osuus noutopisteestä vastaanottajan kotiin on maksullinen. Helmikuun alusta alkaen Posti uudistaa kuitattavien lähetysten palvelun kaikille asiakkaille tasapuoliseksi asuinpaikasta riippumatta.

Minkälainen kuluerä kyseisten lähetysten toimittaminen on ollut Postille?

– Pakettien jakelu ei kuulu postilaissa määriteltyyn yleispalveluun, vaan palvelu tuotetaan kuten muissakin palveluyrityksissä, asiakkaiden tarpeiden ja kaupallisten sopimusten pohjalta. Kuitattavien lähetysten kotiinkuljetus ei ole ilmaista, vaan aiheuttaa kustannuksia mm. Postin lajittelussa ja jakelussa. Kuljetusmaksu on korvaus tästä työstä. Koko Postin toiminta ja palvelut rahoitetaan palveluiden maksuilla, eikä Posti saa tukea julkisista varoista.

Kuinka paljon kyseisiä ilmaisia kuljetuksia on vuosittain (haja-asutusalueille)?

– Vuosittain palvelussa on kuljetettu noin 6 000 lähetystä.

Inarilaisen kaupan edustaja kertoo, että tarjoatte maksullisen kotiinkuljetuksen vaihtoehtona hakea lähetys lähipostista. Pidättekö kyseisessä tapauksessa 150 kilometrin matkaa (per suunta) kohtuullisena ja realistisena järkevänä vaihtoehtona pakettien säännölliseen hakemiseen?

– Yrityksille on läpi Suomen tarjolla Postin nouto- ja jakelupalvelu, jota tuhannet yritykset käyttävät säännöllisesti ja joka soveltuu erityisen hyvin myös tässä tapauksessa.

Ovatko kaikki suomalaiset mielestänne tasavertaisessa asemassa postipalvelujen suhteen, jos maksullisen kotiinkuljetuksen vaihtoehtona on esim. 300 kilometrin edestakainen matka lähipostiin?

– Kotiinkuljetus on aina maksullinen lisäpalvelu: joko lähettäjä maksaa siitä lähetyshetkellä tai vastaanottaja maksaa kotiinkuljetuksen, jos ei halua noutaa lähetystä postista. Kotiinkuljetuksen hinta on sama riippumatta matkan pituudesta.

Rajakaupan edustajan mukaan olette perustelleet, että heidän asioimissuuntansa on Ivalo. Heidän mielestään tarvitsemansa palvelut löytyvät kuitenkin Näätämöstä. Millä perusteilla olette arvioineet asioimissuunnan Ivaloksi?

– Yhteistyökumppanin lopettaessa toimintansa Posti selvitti asiointipalvelujen tarjontaa alueella ja keskusteli Inarin kunnanjohtajan kanssa asukkaiden asiointisuunnista. Selvityksen perusteella Sevettijärven ja Näätämön asukkaiden postiasiointi on ohjattu Inarin keskustaan hiukan lähempänä sijaitsevan Kaamasen sijasta. Alueen varsinainen asiointikeskittymä, jossa mm. sijaitsee kunnan ainoa apteekki, on Ivalossa noin 150 kilometrin päässä Sevettijärveltä. Tie Ivaloon kulkee Inarin läpi, jossa on seuraavaksi kattavimmat palvelut. Koska Kaamasessa ei postipalveluita tarjoavan päivittäistavarakaupan lisäksi ole juurikaan muita palveluita, asukkaiden asiointi suuntautuu Inariin ja Ivaloon.

Haastateltava kertoi esittäneensä useita toivomuksia pakettiautomaatin saamisesta ja saaden teiltä ensin vastauksen ”liian vähän käyttäjiä”, jonka jälkeen hänelle kerrottiin, että ”liian paljon käyttäjiä”. Kuinka paljon pakettiautomaatti tarvitsee käyttäjiä, mikä on oikea käyttäjämäärä? Miksi ette ole myöntäneet pakettiautomaattia kyseiselle kaupalle? Oletteko suunnitelleet asiamiespostia kyseiselle alueelle?

– Selvitämme parhaillaan eri vaihtoehtoja alueen asiakkaiden palvelemiseksi. Pakettiautomaattiverkostomme ja sitä kautta tarjottavat palvelut kehittyvät kuluvan vuoden aikana merkittävästi, jolloin asiaa on tarkasteltava uudelleen. Olemme myös halukkaita perustamaan postin alueelle, jos sieltä löytyy yhteistyökumppani. Edellisen yhteistyökumppanimme lopetettua liiketoimintansa sulkeutui myös alueen posti ja siitä lähtien olemme etsineet alueelta yhteistyökumppania postin ylläpitämiseen.

Minkälaisen korvauksen yrittäjä saa asiamiespostin pitämisestä?

– Yrityksille maksettava korvaus koostuu kiinteästä korvauksesta sekä suoritepohjaisesta korvauksesta.

Pidättekö sitä kohtuullisena resurssivaatimuksiin nähden?

– Kyllä. Maksamme kaikille yhteistyökumppaneille samoilla perusteilla korvauksen. Verkostostamme 97 prosenttia on yhteistyökumppanien hoitamia posteja.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuvat: Jaana Kekäle ja Istockphoto

Avaa pop-up -ikkuna