YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Älä lamaannu, vaan pohjusta uusi nousu jo nyt!
Tiedätkö, miten myyt ja markkinoit uutta tai vanhaa palveluasi, kun korona hellittää ja markkinat taas virkistyvät? Nyt on aika valmistautua.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ / ASIAKASTIETO
Moni yrittäjä tunsi ajaneensa seinään, kun koronaepidemia pyyhkäisi Suomeenkin. Yrittäjän henkinen lamaantuminen on aivan luonnollista, mutta ongelmiin ei kannata jäädä rypemään yhtään pidempään kuin on pakko.
– Kun ykkösasiat eli ihmisten turvallisuus ja yrityksen taloudelliset perusedellytykset on huolehdittu kuntoon, on hyvä hetki kääntää katse tulevaan. Nyt on tärkeää miettiä, miten juuri minun yritykseni palvelut ja tarjooma kohtaavat asiakkaan tarpeet mahdollisimman hyvin, kun rajoitukset puretaan ja Suomi lähtee uuteen nousuun, pohjustaa Business Development Manager Rami Meling Asiakastieto Groupista.
Melingin mukaan moni katsoo asiakaskuntaansa liian suppeasti. Jos perinteisen asiakaskunnan kysyntä on nyykähtänyt, saattaa uutta potentiaalia löytyä muualta.
– Monet pienet panimot ja kemikaalituottajat reagoivat nopeasti koronaan ja tuunasivat tuotantolinjansa pullottamaan käsidesiä. On tärkeää, että samalla kohdennetaan myös myynti ja markkinointi oikeille kohderyhmille, koska asiakaskuntakin on samalla vaihtunut, Meling korostaa.
Myös myyntikanavat voivat vaatia virittämistä. Esimerkiksi verkkokaupan avaaminen on noussut yritysten prioriteettilistoilla korkealle, kun fyysinen kohtaaminen kivijalassa ei enää olekaan mahdollista.
– Tämä kannattaa ottaa suurena mahdollisuutena laajentaa asiakaskuntaa ja kasvattaa kokonaismyyntiä. Kohdenna siis rohkeasti markkinointia maantieteellisesti laajemmalle.
Lue lisää Asiakastiedon myynnin ja markkinoinnin palveluista >>
Pidä huolta myös vanhasta asiakkaasta
Muutoksessakin on silti hyvä muistaa, että useimmilla yrityksillä nopeat koronareaktiot tulevat jäämään tilapäisiksi. Siksi on tärkeää pitää tiiviisti yhteyttä myös vanhoihin asiakkaisiin.
– Kun asiakasrekisteri on ajan tasalla, varmistat viestien perillemenon ja yhteys asiakkaisiin säilyy. Pysymällä itse aktiivisena osoitat olevasi vahva ja luot uskoa myös asiakkaisiin eli rakennat brändi- ja asiakasuskollisuutta. Sähköposti on tähän viestintään hyvä tapa, kunhan muistat ”kultaiset säännöt” viestien sävystä ja sisällöstä, peruuttamismahdollisuudesta jne.
– Panostamalla nyt myyntiin ja markkinointiin kasvatat markkinaosuuttasi, kun talous kääntyy nousuun, Rami Meling kannustaa.
Hyödynnä jäsenetusi ja ota Asiakastiedon Yritysfiltteri Pro -palvelu käyttöösi >>