YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Älä sorru tähän rahastukseen: Helposta hommasta yli nelinkertainen veloitus
Epämääräiseltä vaikuttava palveluntarjoaja yrittää saada kohtuuttoman suuren korvauksen tavaramerkin uusimisesta.
Sanomalehti Karjalainen uutisoi tavaramerkkien uusimisesta yrityksiä lähestyvästä palveluntarjoajasta, joka veloittaa toimenpiteestä moninkertaisen hinnan verrattuna Patentti- ja rekisterihallituksen omaan palveluun. PRH on Suomessa ainoa tavaramerkkejä hallinnoiva instanssi.
Kyseessä ei ole välttämättä huijaus, koska jokainen yritys saa hinnoitella tuotteensa vapaasti.
Karjalainen mainitsee esimerkkinä Zagorski & Partners -nimisen yrityksen, joka veloittaa tavaramerkin uusimisesta 983 euroa. PRH:n palvelussa uusiminen sähköisellä lomakkeella maksaa 225 euroa.
Zagorski & Partnersin toiminnasta on vaikea saada tietoa, sillä vastuullisia henkilöitä ei ole ilmoitettu ja suomenkielinen verkkosivu on pois käytöstä.
”Yleinen ilmiö”
Suomen Yrittäjien asiantuntija Albert Mäkelä ei ole yllättynyt kuullessaan kyseisestä ”palvelusta”.
– Olemme törmänneet epäasiallisiin palveluntarjoajiin koskien kotimaisia ja EU-tavaramerkkejä. Kyseessä on yleinen, joskaan ei toivottu ilmiö.
Tavaramerkki on aina voimassa kymmenen vuotta kerrallaan. Sen jälkeen se täytyy uusia, jos haluaa pitää tavaramerkin voimassa.
– Käytännössä tavaramerkki voi olla voimassa ikuisesti, kunhan sen muistaa uusia.
Mäkelän mukaan tässä tapauksessa ostaja ei hyödy mitenkään palveluntarjoajan kalliista palvelusta.
– On huomattavasti edullisempaa uusia tavaramerkki itse PRH:n palvelussa, jossa se käy verrattain helposti.
Mäkelä muistuttaa, että PRH lähettää hyvissä ajoin muistutuskirjeen tavaramerkin uusimisesta ennen kuin 10 vuoden määräaika täyttyy.
PRH varoittaa Karjalaisen artikkelissa asiakkaitaan laskulta näyttävistä myyntikirjeistä ja muistuttaa, että se ei koskaan lähetä laskuja.
Kuva: iStockPhoto
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi