YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Aleksi Holmala on Suomen nuorin K-kauppias
Aleksi Holmala nauttii kauppiaan työstä Ylivieskassa. Kuva: Pauli Reinikainen
26.2.2025 klo 08:39
Uutinen

Aleksi Holmala on Suomen nuorin K-kauppias: ”Kaivoin yläasteikäisenä netistä kaiken mahdollisen tiedon”

Holmala kertoo Yrittäjän podcastissa, että näpistysten määrä on kasvussa.

Ylivieskan keskustassa sijaitsevan K-Market Mustikan kauppias Aleksi Holmala, 24, on Suomen nuorin K-kauppias, mutta ikä on hänelle vain numero. Kaiken keskiössä on rakkaus lajiin, tässä tapauksessa ruokakaupan pyörittämiseen. Se alkoi kiinnostaa Holmalaa jo yläasteella, kun hän pääsi tet-harjoitteluun paikalliseen K-Supermarketiin 15-vuotiaana.

Holmala on vieraana Yrittäjän podcastin uuden kauden ensimmäisessä jaksossa. Tällä kaudella Yrittäjän podcastin joka jaksossa on vieraana nuori yrittäjä.

– Suvussani ei ole kaupan alan kokemusta. Hyvin hoidettu tet-jakso poiki viikonlopputöitä ja lomatöitä, joita sain jatkaa yläasteen ja lukion aikana. Lukion jälkeen jäi välivuodelle ja kauppiaat antoivat minulle yhden osaston hoitamisen. Siitä se todellinen kipinä syttyi. Olin jo yläasteikäisenä kaivanut netistä kaiken mahdollisen tiedon K-kauppiaan töistä, kauppias kertoo podcastissa.

Parikymppisenä Holmala haki kauppiasvalmennukseen, mutta ensimmäinen yritys ei tuottanut tulosta. Vuoden päästä siitä tärppäsi.

Kuuntele uusin jakso tästä!

”Yrityksen ja erehdyksen kautta opin”

Holmalalla ei ole aikaisempia siteitä Ylivieskaan. Hän on kotoisin Oulun lähettyviltä Haukiputaalta.

– Tämä oli ensimmäinen kauppapaikka, jota minulle tarjottiin. Sijainti vaikutti mielenkiintoiselta ja Ylivieska on sopivan lähellä Haukipudasta. Hakuvaiheessa kerroin, että olen valmis muuttamaan periaatteessa mihin vaan, paitsi ruotsinkielisille alueille ja aivan eteläisimpään Suomeen.

Holmala kerttoo podcast-jaksossa, miten kauppiaaksi voi päästä ja mikä ratkaisee kauppapaikan valinnassa.

– Alueellinen tuntemus on tärkeää, jotta pystyy tekemään oikeita valintoja esimerkiksi kaupan  valikoimassa. Kaikki lähtee tutustumisesta asiakkaisiin. Kaupat ovat monesti hyvin erilaisia. Yrityksen ja erehdyksen kautta opin, millainen valikoima toimii ja mikä ei. Markkina muuttuu koko ajan, joten tämä työ on jatkuvaa oppimista.

Energiajuomat tekevät kauppansa

Ylivieska on siitä erikoinen kaupunki, että verrattain pienestä asukasmäärästä (noin 15 000) huolimatta paikkakunnalta löytyy useita isoja marketteja kuten Lidl, Prisma, Citymarket ja Halpahalli. Kova kilpailu vaikuttaa oleellisesti myös Holmalan toimintaan.

– Pitää miettiä, mitä asiakkaille kannattaa tarjota ja miten erotumme muista. Pyrimme seuraamaan trendejä ja reagoimme nopeasti uutuustuotteisiin.

Tästä esimerkkinä Holmala pyytää asiakkailta toiveita ja pyrkii täyttämään ne parhaansa mukaan. Kaupassa näkyy myös nuorisotrendi, sillä hyllyissä on runsaasti energiajuomia, myös erikoisempia merkkejä.

– Nuoret ovat pääasiallinen asiakasryhmä energiajuomien osalta. Pari vuotta sitten asetimme 15 vuoden ikärajan näille tuotteille. Haluamme kantaa oman vastuumme siitä, että liian nuoret eivät niitä juo, Holmala kertoo podcastissa.

Välipalatuotteita on niin ikään runsaasti. Lähialueella sijaitsevasta ravintolasta tulee myyntiin kiinalaisia ruoka-annoksia. Tarjolla on myös salaattibaari.

Näpistykset lisääntyneet

Holmalan mukaan näpistyksiä on aikaisempaa enemmän. Hän pitää yhtenä syynä yhteiskunnallista tilannetta ja kuluttajien tiukentunutta taloutta. Samaan aikaan päihteiden käyttö on lisääntynyt.

– Paljon näkyy näpistelyä ikävä kyllä ja on myös häiriökäyttäytymistä eri muodoissa. Meillä on vartioointiliikkeen kanssa hyvää yhteistyötä ja henkilökuntaa on koulutettu siitä, miten tulee toimia haastavissa tilanteissa.

Kuuntele podcastista, miten vahvempien alkoholien tulo kauppaan on näkynyt. Jaksossa Holmala paljastaa, mikä on yleisin valituksen syy asiakkailta ja kertoo, miten hän on onnistunut houkuttelemaan asiakkaita sosiaalisen median kanavissa.

Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Spotifysta, Suplasta ja Applen podcasteista.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen