YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
ALV-muutoksesta iso lasku yrittäjille
Päijät-Hämeen Yrittäjien ALV-kysely toteutettiin 14.-21.8.2024 välisenä aikana ja vastauksia saatiin viikossa jopa 229. Kyselyllä kartoitettiin yrittäjien tuntemuksia 1.9. voimaan astuvan yleisen arvonlisäverokannan korotuksen vaikutuksesta.
Kyselyyn vastanneista 42 % edusti yksinyrittäjiä ja 31 % henkilöstömäärältään 2–5 henkilön yrityksiä ja loput 27 % suurempia yrityksiä.
Kaikista vastaajista 34 % kertoi joutuvansa tekemään muutoksia hinnoittelustrategiaansa, jotka lisäselvitystä antaneiden vastaajien mukaan ovat hinnankorotuksia. Muita lisäkuluja ja toimenpiteitä muutos aiheuttaa 43 %:lle vastaajista.
”Alv-muutoksen vaikutus yrityksen toimintaa on paljon muutakin kuin vain pieni hinnan korotus. Kaikkia muutoksesta johtuvia lisäkustannuksia on lähes mahdoton siirtää myytävän tuotteen tai palvelun hintaan, koska silloin korotukset olisivat liian rajuja. Yritykset saattavat joutua käyttämään resursseja mm. verkkokaupan muutoksiin, erilaisten ohjelmistojen päivityksiin ja hintamerkintöjen muokkaamiseen. Näissä puhutaan pahimmillaan jopa useiden tuhansien eurojen menoeristä. Jokainen muutos vaatii vähintään jonkun henkilön työaikaa ja -panosta. Jotkin yritykset joutuvat tarkastelemaan uudelleen tuotevalikoimaansa, kuten esimerkiksi harkitsemaan makeismyynnin lopettamista”, Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo toteaa.
ALV-muutoksen vaikutuksen arviointi liikevaihtoon ja/tai asiakasmäärään on haastavaa, sillä samaan aikaan muu taloudellinen ja yleisesti epävakaa maailman tilanne aiheuttaa heilahteluita ja taantumaa ostovoimassa. Vastanneista 52 % ei usko alv-muutoksen vaikuttavan merkittävästi oman yrityksensä liikevaihtoon tai asiakasmääriin, kun 43 % kokee muutoksella olevan vähän vaikutusta ja 5 % kokee vaikutuksen olevan merkittävä.
”Lisäselvitystä antaneiden vastauksista ilmenee pelko asiakkaiden kaikkoamisesta erityisesti ravintola- ja palvelualoilla. Asiakkaiden uskotaan muuttavan kulutuskäyttäytymistään entistä hintakeskeisemmäksi. Epäilystä herättää myös se ymmärtävätkö asiakkaat jatkuvaa hintojen nousua. Vastanneista moni kokeekin, ettei myyntihintoja voi nostaa. Tämä on suoraan myyntikatteesta pois ja näin ollen yrittäjän kassasta pois. Lisäksi välilliset kustannukset voivat olla merkittäviä, on mm. odotettavissa, että tavarantoimittajat tulevat nostamaan hintojaan, vanhat sopimukset täytyy päivittää ajantasaisiksi ja asiakkaita tiedottaa muutoksista”, Heta Vihervirta-Vuontelo painottaa.
H-hetki lähestyy, mutta kuitenkin 17 % vastaajista kokee, ettei heillä ole vieläkään tarpeeksi tietoa, miten muutoksen kanssa toimitaan. Syynä tähän vastaajat ovat kertoneet olevan mm. aikataulun. Päätökset ovat tulleet poikkeuksellisen kiireisellä aikataululla, ja järjestelyihin oli alettava esimerkiksi kesken lomakauden tai parhaimman sesongin aikana. Erityisesti yksinyrittäjät kokevat tilanteen hyvin haasteelliseksi ja nähtäväksi jää, miten muutos vaikuttaa yritysten tulevaisuuteen.