YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Alv nousi syyskuussa, näin korotus näkyi kuluttajahinnoissa
Arvonlisäveron syyskuun alun korotus näkyi vaihtelevasti kuluttajahinnoissa.
Arvonlisäveron yleinen kanta nousi syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Kuluttajahinnoissa muutos näkyi kuitenkin varsin vaihtelevasti, kertovat Tilastokeskuksen tiedot.
– Käytännössä arvonlisäveron muutos tarkoittaisi kuluttajahintoihin 1,2 prosentin nousua. Sen oletettiin siirtyvän täysimääräisesti tätä verokantaa soveltaviin hintoihin, Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen sanoo tiedotteessa.
Tilastokeskuksen mukaan syyskuun kuluttajahintaindeksin lukujen perusteella näyttää siltä, että osa tuotteista ja palveluista kallistui heti, mutta toisissa kehitys on paljon hitaampaa.
– Tarkempi tarkastelu osoittaa, että elokuulta syyskuulle 1,2 prosentin hintojen nousu toteutui esimerkiksi alkoholijuomissa, vaatteissa, jalkineissa ja kodinkalusteissa. Palveluissa vastaava hintojen nousu toteutui odotuksen mukaisesti muun muassa vesihuollossa, jätteiden keruussa ja lämpöenergiassa sekä laajakaistamaksuissa ja matkapuhelumaksuissa, Nieminen jatkaa.
– Hintakehitys näyttää sen sijaan olleen alv-korotusta hitaampi esimerkiksi kodinhoito- ja taloustarvikkeissa, leluissa ja hygienia- ja kosmetiikkatuotteissa.
Kaikkiaan kuluttajahintojen vuosimuutos oli syyskuussa 0,8 prosenttia. Inflaation hidastuminen elokuusta syyskuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron lievemmästä noususta ja sähkön halpenemisesta.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi