9.12.2020 klo 09:02
Uutinen

Andrei Koivumäki perusti oman yrityksen, kun työnantaja ei tarjonnut riittävästi vapauksia: “Enää ei ole tarvetta esitellä uutta autoa”

Andrei Koivumäki myöntää, että työntekijänä hän ei saanut riittävästi vapauksia ideoidensa toteuttamiseen. Yrittäjän podcastissa Koivumäki paljastaa, miten hänen sometekemisensä on muuttunut takavuosista.

Andrei Koivumäki kertoo tuoreessa Yrittäjän podcastin jaksossa, mikä sai hänet kaksi vuotta sitten perustamaan oman kiinteistönvälitysalan yrityksen. Yrittäjän podcastin aikaisempiin jaksoihin voit tutustua täällä.

– Myynti on taidetta. Taiteilijat tarvitsevat inspiraatiota, vapautta, huomiota ja huolenpitoa. En kokenut, että sain näitä asioita entisen työnantajan palveluksessa. Kun halusin maalata eri pensselillä, minulle sanottiin että täällä tehdään näin. Aloin miettiä, miksi ei rakentaisi omia prosesseja. Sitten kun löytyi vielä hyvä porukka, lähdimme toteuttamaan yhteistä haavetta. Onhan se nätimpää tehdä omilla säännöillä ja omassa puljussa, hän sanoo.

Koivumäen ja muiden perustajaosakkaiden perustama Neliöt Liikkuu LKV on Koivumäen mukaan ennen kaikkea hyvän tiimin yhteinen projekti.

– Olen joutunut uhraamaan paljon aikaa prosessien rakentamiseen ja sellaisiin asioihin, joihin en ole tottunut, mutta onneksi taustalla on ollut hyviä osakkaita ja vastuita on jaettu. Yksin en olisi varmaan lähtenyt tähän. Vaikka olisin ehkä tienannut enemmän, se ei olisi ollut sen arvoista. Toki yrityksen pyörittäminen on erilaista kuin pelkkä asuntojen myyminen.

Nopeasti työntekijämääräänsä kasvattanut yritys on viime aikoina miettinyt strategiaansa. Koivumäen mukaan tavoitteena on tarjota ennen kaikkea hyvä työpaikka alan ammattilaisille.

– Kukaan ei lähtenyt tähän sillä asenteella että perustetaan firma ja elätetään vain itsemme. Se olisi ollut helppo keino. Meillä oli alusta alkaen tavoitteena kasvaa merkittäväksi toimijaksi. Se ei tarkoita välttämättä kokoa vaan sitä, että me herättelemme ihmisiä ja saamme äänemme kuuluviin. Ennen kaikkea haluamme tehdä yrityksestä hyvän työpaikan, se on strategiamme tällä hetkellä, Koivumäki kertoo.

”En näe itseäni yrittäjänä”

Koivumäki kertoo podcastissa, miten hän näkee menestyvän henkilöbrändäyksen. Mies itse on ollut näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa usean vuoden ajan. Nyt testattuja oppeja sovelletaan yrityksen työntekijöihin.

– Kahdelle välittäjälle tiimimme työstää heille markkinointisuunnitelmaa, jossa mietitään, millainen viesti välittäjästä annetaan ja millaisilla keinoilla sitä kohti mennään. Tein aikanaan sen homman kokonaan itse ja se oli iso homma. Edellisessä työpaikassani katsottiin, että tekemäni henkilöbrändäys on vaarallista, koska ihminen hioo omaa brändiä ja lähtee sitten pois. Mitä tapahtuu linnulle, jota pidetään häkissä? Se lähtee pois. Jos linnulle osoittaa rakkautta, se jää eikä lennä karkuun, Koivumäki vertaa.

Yrittäjyys on muuttanut Koivumäen työskentelyä, mutta myös tapaa esiintyä julkisuudessa.

– Tietynlainen rauhallisuus ja kärsivällisyys ovat korostuneet yrityksen ja myös nykyisen ihmissuhteen ansiosta. Toisaalta en edelleenkään näe itseäni yrittäjänä, vaikka yrityksessä on kaksikymmentä ihmistä töissä. Koen, että olen vain yksi työntekijä muiden joukossa ja olen mukana mahdollistamassa kaiken tämän.

Rauhallisuus on näkynyt konkreettisesti myös sosiaalisessa mediassa.

– Enää ei ole tarvetta näyttää uutta autoa sosiaalisessa mediassa, kun siitä on tullut niin tavanomaista, kun on saavuttanut tiettyjä juttuja. Toisaalta en ketään muuta, joka kilpailee samassa sarjassa.

Kuuntele Yrittäjän podcastista, mitä Koivumäki ajattelee henkilöbrändäyksestä tällä hetkellä ja miten hän on muuttanut toimintaansa sosiaalisessa mediassa. Hän paljastaa myös virheen, jota ei haluaisi toistaa uudelleen.

Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Supla-palvelussa, Spotifyssa ja Googlen podcasteissa.

Kuva: Jaana Tihtonen

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi