YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Apteekkariliitto kritisoi säästöjä
Apteekkariliitto kritisoi mielestään ylimitoitettuja säästöjä. Kuva: Getty Images

Apteekkariliitto kritisoi kovin sanoin ”ylimitoitettuja” säästöjä – Kun lääkäriaikoja ei saa, neuvonnan tarve apteekeissa kasvaa

Apteekkariliitto on huolissaan apteekkihenkilöstöön ja apteekkien tuottamiin palveluihin kohdistuvista lääkesäästöistä.

Lääkesäästöt voivat Apteekkariliiton mukaan pahentaa entisestään sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja palveluvajetta ja vähentää apteekkien mahdollisuuksia keventää muun terveydenhuollon kuormitusta.

Hallitus aikoo leikata reseptilääkkeiden lääketaksaa liki 40 miljoonalla eurolla ensi vuoden alusta lukien. Viime kesänä lausuntokierroksella ollutta hallituksen leikkausesitystä on kohtuullistettu ja kompensoitu pieneltä, mutta tervetulleelta osin keventämällä kalliiden lääkkeiden apteekkiveroa. Leikkaus on silti edelleen suuri, ja se heikentäisi apteekkien kykyä edistää hyvää lääkehoitoa ja vähentää lääkehaittoja.

– Kuten muidenkin yritysten, apteekkien kulut kasvavat nyt nopeasti korkean inflaation takia. Apteekkialalla poikkeuksellista kuitenkin on, että samaan aikaan reseptilääkkeiden kuluttajahinnat laskevat, Apteekkariliiton puheenjohtaja, apteekkari Risto Kanerva sanoo liiton tiedotteessa.

Kovaa kritiikkiä säästötoimenpiteille

Reseptilääkkeiden kuluttajahinnat laskivat syyskuussa noin 7,4 prosenttia. Hinnat ovat olleet laskussa jo usean vuoden ajan, mikä itsessään on laskenut merkittävästi valtion lääkekorvausmenoja.

Apteekkariliiton mukaan neuvonnan tarve apteekeissa on lisääntynyt, kun ihmiset eivät saa aikoja lääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Apua haetaan siksi entistä useammin apteekeista.

Toisin kuin muilla toimialoilla, apteekit eivät voi omin päätöksin siirtää kulujen kasvua lääkkeiden hintoihin, sillä niistä päättävät korvattavien lääkkeiden osalta valtio ja ei-korvattavien lääkkeiden osalta lääkeyritykset.

Apteekkariliiton mukaan neuvonnan tarve apteekeissa on lisääntynyt, kun ihmiset eivät saa aikoja lääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Apua haetaan siksi entistä useammin apteekeista.

– Jos apteekkien terveydenhuoltoa tukevan työn mahdollistavaa tuloa leikataan samaan aikaan, kun kustannukset nousevat tuntuvasti, yhtälö on kestämätön. Ylimitoitetut säästöt johtavat ylimitoitettuihin sopeutustoimiin apteekeissa, Kanerva varoittaa.

Liitto katsoo, että apteekkitaloutta on uudistettava rakenteellisesti tulevalla hallituskaudella.

– Apteekkeihin voidaan kohdistaa säästöjä, mutta niiden pitää olla kohtuullisia ja oikein kohdennettuja. Inflaation vaikutukset pitää myös ottaa huomioon ensi vuoden lääkesäästöjen valmistelussa, jotta apteekkien tekemä työ ja sen tuottama lisäarvo muulle terveydenhuollolle ja tuleville hyvinvointialueille eivät vaarannu, Kanerva korostaa.

Apteekkariliitto ehdotti runsas kaksi vuotta sitten uudistusta, joka laskisi kaikkien reseptilääkkeiden hintoja, taittaisi lääkekorvausten kasvun ja tasaisi apteekkien välisiä kannattavuuseroja.

Kanerva muistuttaa, että biologiset lääkkeet ovat tulossa apteekkien lääkevaihdon piiriin vuoden 2024 alusta lukien, mikä tuo kymmenien miljoonien eurojen säästöt lääkekustannuksiin. Tänä vuonna raukeavat ainakin kahden yleisesti käytetyn lääkkeen patentit. Näidenkin säästövaikutus lasketaan kymmenissä miljoonissa euroissa.

Kysely: Asiakkaat tyytyväisiä

Tuoreen kyselyn perusteella 95 prosenttia vastaajista on tyytyväisiä apteekkien toimintaan. Naiset olivat hieman tyytyväisempiä kuin miehet ja ikäryhmistä tyytyväisimpiä olivat yli 65-vuotiaat. Tiedot selviävät Aula Research Oy:n toteuttamasta kyselystä.

– Tyytyväisyys oli suurinta niissä vastaajaryhmissä, jotka apteekkipalveluita eniten käyttävät, joten tulokset eivät sikäli yllättäneet, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen kommentoi.

Kyselyllä selvitettiin myös tyytyväisyyttä muun muassa apteekkihenkilökunnan ammattitaitoon ja apteekissa saatavaan neuvontaan. Tyytyväisyys näihin oli sitä suurempaa, mitä iäkkäämmästä vastaajasta oli kyse.

Apteekkihenkilökunnan ammattitaitoon oli erittäin tyytyväinen 55 prosenttia ja melko tyytyväinen 39 prosenttia vastaajista. Lähes yhtä tyytyväisiä oltiin myös apteekissa saatavaan neuvontaan ja ohjaukseen.

Vähiten tyytyväisiä vastaajat olivat apteekkien aukioloaikoihin. Tyytymättömiä oli kuitenkin vain 14 prosenttia vastaajista.

– Apteekit ovat viime vuosina pidentäneet aukioloaikojaan, mikä näkyy nyt tuloksissa, Kostiainen arvioi.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna