YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.2.2019 klo 14:47
Uutinen

Asiantuntija varoittaa liiasta digikiihkosta: ”Älä sokaistu uudesta teknologiasta”

Digialan konsultti kannustaa yrityksiä mullistamaan vanhan teknologian ennen uuden ottamista käyttöön.

Digitalist Gropin toimitusjohtaja Ville Tolvanen on seurannut vuosien ajan läheltä suomalaisten yritysten digitalisoitumista. Digitalist on noin 300 henkilöää työllistävä konsulttiyritys.

– Suomalaiset ovat teknologia- ja internethullua kansaa. Mobiilikäyttäjien määrä on maailman kärkiluokkaa. Usein saattaa tuntua siltä, että suomalaiset ovat kuluttajina täysin digitalisoituja, mutta kun yrityksissä teknologian hyödyntäminen romahtaa. Siellä digitalisaatio ei etene.

Kun yritykset eivät kulje teknologian kehityksen rintaman etulinjassa, moni maailmalla yleistyvä teknologinen innovaatio saattaa jäädä hyödyntämättä ja näin yritykset antavat etumatkaa kilpailijoilleen.

Tolvanen ei kuitenkaan kannusta rynnimään päättömästi uuden teknologian perässä.

– Digiloikkaa ei ole olemassa, vaan se on itse rakennettava. Ensin pitäisi saada kuntoon perusasiat. Viime vuosina teknologia on kehittynyt niin nopeasti, että moni kuluttaja on selvästi yrityksiä edellä. Nyt yritysten tulisikin keskittyä olemassa olevan ”vanhan” teknologian mullistamiseen.

– Monella tavalla perusasiatkin ovat vielä yrityksissä tekemättä, esimerkiksi näkyvyys verkossa voi olla varsin huonolla tolalla. Kuluttajat hakevat näppärästi asioita verkossa. Siihen yhtälöön ei sovi, että yrityksiltä täytyy jäädä odottamaan sähköisiä palveluita. Nyt olisi se aika, jolloin pitäisi alkaa soveltaa kuluttajilla olemassa olevaa laitekantaa ja toimintaympäristöä prosessien sähköistämiseen, Tolvanen jatkaa.

5G yksi megatrendeistä

Tolvasen mukaan päätelaitteiden nopea kehittyminen asettaa yrityksille haasteita.

– Suomalaisissa pk-yrityksissä ei hyödynnetä riittävästi esimerkiksi videoita, puheentunnistusta tai verkkokauppaa. Potentiaali niissä on valtava. Yhdysvalloissa nettipalveluiden ääniohjaus yleistyy nopeasti.

Muista tämän vuoden teknologiatrendeistä Tolvanen nostaa esiin 5G-verkkoteknologian. Ensimmäisiä kaupallisia 5G-verkkoja odotetaan tämän vuoden aikana.

Vaikka moni ennustaa kuluvasta vuodesta tekoälyn entistä näkyvämpää esiinmarssia, Tolvanen ei ole aivan yhtä vakuuttunut.

– Tekoälystä jauhetaan paljon, mutta yritysten kannalta sen hyödyntäminen on hidasta. Tekoäly vaatii paljon asiakasdataa, jotta sitä voi hyödyntää täydellä teholla. Luulen, että hype tekoälyn ympärillä tulee rauhoittumaan.

Tutkimusyhtiö Gartner: Nämä ovat vuoden kovimmat teknologiatrendit

Autonomisuus

Gartnerin mukaan autonomisuus yleistyy paitsi autoilussa, myös maataloudessa ja logistiikassa. Erilaiset robotit ja dronet käyttävät keinoälyä korvatakseen ihmisen. Itse ajavia autoja on testattu jo useita vuosia, isot verkkokauppajätit ovat ottamassa käyttöön drone-toimituksia ja logistiikassa roboteilla on yhä tärkeämpi rooli. Gartnerin mukaan esimerkiksi maataloudessa otetaan käyttöön täysin automatisoituja koneita, joiden ajamisesta on vastannut ihminen. Tutkimusyhtiö muistuttaa, että autonomisuus toimii parhaiten rajatuilla käyttöalueilla eikä tekoäly kykene vielä samanlaiseen päätöksentekoon kuin ihmisaivot.

Datan analysoinnin automatisointi

Datan määrä lisääntyy räjähdysmäisesti ja samaan aikaan sitä analysoidaan eri tarkoituksia varten enemmän kuin koskaan. Gartner nostaa kuluvan vuoden yhdeksi teknologiatrendiksi tekoälyn hyödyntämisen datan analysoinnissa. Kehittyneet analysointimenetelmät mahdollistavat datan hyödyntämisen päivittäisessä päätöksenteossa ja vähentävät henkilökohtaisten näkemysten merkitystä. Tekoälyn ansiosta suurestakin datamäärästä on mahdollista tehdä faktoihin perustuvia johtopäätöksiä. Gartnerin mukaan vuoteen 2020 mennessä yli 40 prosenttia datan analysoinnista on automatisoitu.

Chatbot

Chatbotit murtautuivat viime vuonna monen yrityksen tietoisuuteen, ja tänä vuonna niistä tulee entistä älykkäämpiä. Neurolingvistinen prosessointi eli NLP on kirjainyhdistelmä, jonka uskotaan vaikuttavan merkittävästi chatbottien kehitykseen. Yhä useamman palvelun uskotaan toimivan jatkossa ilman ihmistä. Forbes mainitsee esimerkkeinä lainapalvelut, pikaruokakassat ja rekrytointipalvelut. Chatbotit tulevat entistä enemmän myös pienempiin yrityksiin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi