YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

SKAL vaatii lisää rahaa teiden ylläpitoon
SKAL vaatii lisärahaa teiden ylläpitoon, jotta tieverkon kuntoa voidaan parantaa. Kuva: Getty Images

Asvalttityöt alkavat pian, mutta teiden kunto heikkenee yhä ja rahat hupenevat nopeasti – SKALilta painava viesti hallitukselle

Tavoiteltu 3 000 kilometrin päällystäminenkään ei riitä ylläpitämään nykyisen tieverkon kuntoa.

Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevat Suomen laajuisesti yli 3 000 kilometrin päällystystä vuoden 2025 aikana. Kuluvalle hallituskaudelle tieverkon korjausvelan purkuun on osoitettu kaikkiaan 520 miljoonaa euroa. Vuonna 2024 tästä summasta saatiin käyttöön 250 miljoonaa.

Kuluvan vuoden aikana lisärahoitusta on käytössä 200 miljoonaa euroa, josta päällystämiseen käytetään 180 miljoonaa. Yhteensä päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytetään 365 miljoonaa euroa.

Väyläviraston mukaan korjausvelan kasvua saadaan hidastettua vuonna 2025. Logistiikka-alan edunvalvojalle tämä ei riitä.

– Tämä on erittäin myönteistä, mutta lisärahoitusta tarvitaan tai hyvin alkanut teiden parantaminen lässähtää. Tiestön korjausvelka on noussut jo yli 2,5 miljardiin euroon. Kymmenessä vuodessa se on kasvanut miljardin, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

”Korjausvelkapakettia jatkettava”

SKALin Kujalan mukaan hallituksen investointiohjelman myötä tulleella lisärahoituksella korjausvelan kasvua on saatu taitettua.

– Korjausvelkapaketin suuruus oli yhteensä 520 miljoonaa euroa. Tämän vuoden jälkeen siitä on jäljellä 70 miljoonaa euroa. Odotan hallituksen puoliväliriihestä myönteisiä päätöksiä siitä, että tiestöömme panostamista jatketaan.

– Vaikka julkisen talouden tila on haastava, pidän tärkeänä saada tiestön korjausvelkapakettia jatkettua 300 miljoonan euron lisärahoituksella vuosittain pysyvästi, jotta korjausvelkaa saadaan vähennettyä, Kujala jatkaa.

SKAL on esittänyt, että kuluvan hallituskauden aikana tärkeimpiä päätöksiä on valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. SKAL haluaisi suunnitelmaan miljardin euron lisäyksen tiestön rahoitukseen  niin, että 300 miljoonaa euroa käytetään korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin.

Ei riitä ylläpitämään nykykuntoa

Väyläviraston mukaan päällystystöitä kohdistetaan tänä vuonna vilkkaimman tieverkon lisäksi myös muille, alueellisesti merkittäville teille. Sääolosuhteet ja talven aikana syntyneet päällystevauriot vaikuttavat lopulliseen toteumaan. Päällystystöiden kerrotaan alkavan aikaisintaan vapun tienoilla.

Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat, ja kilpailutukset jatkuvat paikoin alkukesään asti. Päällystysohjelmat varmistuvat eri tahtiin eri puolilla Suomea. 

Väylävirasto huomauttaa tiedotteessaan, että nykyisen tieverkon kunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä oli vuoden 2024 lopussa noin 10 200 kilometriä. Ilman hallituksen lisärahoitusta määrä olisi ollut huomattavasti suurempi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen