YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Auta pientä! -kangaskassit syntyvät kahden miehen yrityksessä Tampereella – kampanja näkyy laajasti kotimaisessa mediassa
Auta pientä! -kangaskassi muistuttaa arjen valinnoista. Nyt jos koskaan kannattaa tukea pienyrittäjiä!
Suomen Yrittäjät on lanseerannut verkkokaupassaan Auta pientä! -kangaskassit. Kassien tarkoitus on konkreettisella tuotteella osoittaa tukea ja muistuttaa kanssakulkijoita siitä, että pienillä arjen valinnoilla on suuri merkitys pienyrittäjälle. Nyt jos koskaan kannattaa suosia paikallista pienyrittäjää.
Suomen Yrittäjät aloitti Auta pientä! -kampanjan valmistelun ja itse kampanjan heti lauantaina 14.3.
– Näytä, että autat pientä on nyt luomamme tukikassin idea. Hyvä uutinen on se, että jokainen voi auttaa. Ohjaamalla ostoksia nyt pienyrittäjille jokainen meistä on tärkeänä osana säilyttämässä kotimaan työpaikkoja, Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila sanoo.
Yrittäjien voimin
Kangaskassit ja Auta pientä! -kampanjan ilmeen on suunnitellut lahtelainen graafinen suunnittelija Nuppu Vehmasaho ja ne on painettu tamperelaisessa Silkkipaino Tam-Foliossa, joka on Tomi Gullsténin ja Jussi Leppäsen yritys.
Myös tamperelaisyrittäjät olivat miettineet kassien sopivan yrittäjäjärjestölle ja tarjonneet niiden painamista.
– Pyysimme kassista tarjouksen joukolta jäsenyrityksiämme. Tam-Folio voitti tarjouskilpailun ja laitoimme heidän kanssaan touhuksi pikavauhtia, Jussila kertoo.
Kasseja on painettu 700 kappaletta. Tämä määrä syntyy ammattilaisilta nopeasti ja lisää painetaan tarvittaessa.
– Kasseja painetaan sarjassa. Niissä on kolme eri graafista ilmettä, mutta kyllä ne valmistuvat päivässä, Gullstén kertoo.
Isot mediat mukaan
Auta pientä! -kampanja näkyy kassin lisäksi laajasti monessa suomalaisessa mediassa. Kampanjalle näkyvyyttä ovat tarjonneet muun muassa Sanoma, Alma Media, Keskisuomalainen-konserni, Otavamedia, A-lehdet, Aller ja lukuisat maakunta- ja paikallismediat.
– Yrittäjäjärjestö on äärimmäisen kiitollinen kaikesta kampanjalle saamastaan mediatilasta. Auta pientä! -kampanjan sivustolta jokainen voi hakea vinkkejä, miten auttaa pienyrittäjiä. Sieltä pääsee katsomaan myös oman paikkakunnan pk-yrityksiä, Jussila kertoo.
Kesä jännittää painoalan yritystä
Silkkipaino Tam-Folion asiakaskuntaan kuuluvat usein opiskelijaporukat ja heidän haalarinsa sekä kiltamerkit. Yritys tekee myös liikelahjoja, urheiluseurojen ja yhtyeiden tilauksia sekä toteuttaa design- ja verkkokauppa-asiakkaiden toiveita.
Nyt koronaepidemia näkyy myös painotalon toiminnassa.
– Tarjouspyynnöt ovat vähentyneet. Kesäaika jännittää, sillä tapahtumat, konsertit ja niihin liittyvä tekstiilimyynti vähenee, jos ihmiset eivät saa kokoontua. Se tulee näkymään dramaattisesti meillä, Gullstén sanoo.
Yrittäjät ovat miettineet, miten he voisivat muuttaa toimintansa suuntaa ja löytää kehityskohteita. Yksi vaihtoehto on markkinointikampanja ja avaaminen toimintaa enemmän kuluttajaliiketoiminnan suuntaan.
– Toivomme tietysti, että kuluttajat löytävät nämä kassit, osoittavat tukensa, ja niistä on tarkoituksen mukaista hyötyä, Gullstén sanoo.
Elina Hakola
elina.hakola(at)yrittajat.fi