YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tätä asiaa autokauppias varoo sähköauton kohdalla
Tällä hetkellä parhaiten käyvät yrittäjän mukaan kaupaksi polttomoottoriautot, joiden käyttökulut ovat pienet. Yksi isoimmista kriteereistä on pieni polttoaineen kulutus.
24.8.2024 klo 14:11
Uutinen

Autokauppias myöntää, että sähköautojen kanssa pitää olla tarkkana: ”Polttomoottoriautosta saa paremman hinnan vaihdossa”

– Sähköauton kanssa autoliikkeelle voi käydä köpelösti, porvoolainen autokauppias sanoo.

Joulukuussa 2023 autoliikkeen Porvooseen avannut Julius Ranta-Nilkku, 27, ei ole pelästynyt taloustilannetta, päinvastoin.

– Itse asiassa kauppa on käynyt aika vilkkaasti, Etelän Autoliikkeen toimitusjohtaja ja omistaja sanoo.

Taustalla on käytettyjen autojen selvästi uusia autoja pirteämpi markkinatilanne.

Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat putoamassa vuoden 1993 lama-ajan tasolle. Autoalan ennusteen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröidään tänä vuonna vain noin 75 000 kappaletta. Samaan aikaan käytettyjä autoja haalitaan Suomeen ulkomailta, kun niitä ei meinaa riittää myytäväksi kotimaisilta käyttäjiltä.

Ranta-Nilkun liikkeen autovalikoima on kasvanut alkuvuoden noin viidestätoista autosta yli 50:een autoon.

– Yritämme pitää autoissa hyvän vaihtuvuuden ja pitää myynnissä sellaisia autoja, joita ihmiset haluavat, yrittäjä kertoo.

Tällä hetkellä parhaiten käyvät kaupaksi polttomoottoriautot, joiden käyttökulut ovat pienet. Yksi isoimmista kriteereistä on pieni polttoaineen kulutus.

– Asiakkaat etsivät mahdollisimman uutta ja vähän käytettyä autoa mahdollisimman kohtuullisella hinnalla. Moni kysyy käyttömaksua ja ennustetta huoltokuluista, Ranta-Nilkku kertoo.

Kriteerit täyttävä auto on usein japanilaisvalmisteinen. Niillä on yrittäjän mukaan edelleen hyvä maine tekniikan  kestävyydessä. Ne myös näyttävät pitävän hintansa verrattain hyvin.

– Vaikka japanilaisella autolla olisi enemmän ikää, teknistä käyttöikää voi olla pitkäänkin jäljellä.

Kiinnostavin hintaluokka porvoolaisyrittäjän asiakkaiden keskuudessa on alle 15 000 euroa. Tällainen auto myydään nopeasti, kunhan sillä ei ole ajettu liikaa. Ranta-Nilkun mukaan rajana on yleensä 200 000 kilometriä.

Hybridin saattaa löytää jo kymppitonnilla, mutta niidenkin suhteen ollaan paikoin tarkkana.

”Moni haluaa odottaa muutaman vuoden päähän”

Sähköautoja kysyy harva, sillä niiden hinnat nousevat käytettynäkin helposti yli 20 000 euroon. Akkutakuu vaikuttaa yrittäjän mukaan ostopäätökseen.

– Sähköautoja ei ole vielä sopivaan hintaan. Ihmiset panttaavat sähköauton ostoa. Moni on epätietoisuudessa ja haluaa odottaa muutaman vuoden päähän, Ranta-Nilkku sanoo.

Hybridit sen sijaan tekevät kauppansa, sillä niiden hinnat ovat selvästi halvempia käytettyinä. Hybridin saattaa löytää jo kymppitonnilla, mutta niidenkin suhteen ollaan paikoin tarkkana. Kysytyimpiä ovat kohtuullisella kilometrimäärällä varustetut hybridit ja myös itse lataavat japanilaiset hybridit.

– Akun käyttöikä ratkaisee. Jos ladattavan hybridin toimintamatka on lyhentynyt niin, ettei sillä pääse sähköllä kuin pienen matkan, akku on autossa pelkkä painolasti.

Asiakkaita mietityttää Ranta-Nilkun mukaan uusien sähköautojen paikoin voimakas hintojen lasku, joka on heijastunut myös käytettyihin sähköautoihin.

– Moni ei halua ottaa sitä riskiä, että auton hinta putoaa yön aikana 10 000 euroa. Moni ostaa auton osamaksulla ja pienehköllä lyhennyksellä. Silloin käy helposti niin, että auton arvo on pienempi kuin velkamäärä.

“En olisi huolissani bensa-autojen jälleenmyyntiarvosta.”

Julius Ranta-Nilkku, yrittäjä

”Sähköautojen hinnassa enemmän riskiä”

Sähköautojen hintakehitys on aiheuttanut paikoin lisää päänvaivaa myös autokauppiaille. Ranta-Nilkun mukaan yrittäjän on laskettava tarkasti, millainen hintakehitys autolla on ollut ja miten hinta saattaa jatkossa kehittyä.

– Sähköautojen kohdalla hintaan sisällytetään enemmän riskiä. Näkemykseni mukaan polttomoottoriautosta saa tällä hetkellä paremman hinnan vaihdossa, koska autoliike laskee enemmän pelivaraa sähköauton myynnille. Sähköauton kanssa autoliikkeelle voi käydä köpelösti.

Ranta-Nilkulla on rauhoittava viesti niille, jotka pelkäävät nykyisen bensiini- tai dieselautonsa jälleenmyyntiarvon puolesta.

– En olisi huolissani bensa-autojen jälleenmyyntiarvosta. Suuri osa Suomen autoista kulkee perinteisillä käyttövoimilla. Bensa ja diesel eivät ole häviämässä mihinkään.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna