YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Autokoulu otti ohjenuorakseen vastuullisuuden ja tiedostavan ajamisen – “Pyrimme olemaan tienraivaaja”
Futura Drivers -autokoulussa oppilaat opettelevat ajamaan pääasiassa sähköautolla. Omaa toimipistettä ei ole, vaan ajo-oppilaat haetaan ajotunnille kotoaan.
Kun Andrey Hokkasta oltiin lomauttamassa työpaikastaan autokoulunopettajana, hän alkoi kehitellä vaimonsa kanssa ideaa täysin uudenlaisesta autokoulusta.
– Vaimoni sai idean, että mitä jos laittaisimme oman autokoulun pystyyn ja tekisimme kaiken toisella tavalla kuin muut. Se oli kahden hullun pään yhteen lyöminen, Hokkanen kuvailee.
Toisella tavalla tekeminen tarkoittaa ennen kaikkea ympäristöystävällisyyttä, joka ulottuu kaikkeen autokoulun toiminnassa.
– Päätimme pistää pystyyn autokoulun, joka on keskittynyt uusiutuvaan energiaan ja tiedostavaan ajamiseen.
Helmikuussa 2022 Nokialla asuva pariskunta perusti yrityksen nimeltä Autokoulu Futura Drivers Oy. Autokoululla ei ole omaa toimitilaa, vaan Hokkanen ja hänen vaimonsa Tytti Artkoski työskentelevät kotoa käsin.
– Säästämme luontoa ja energiaa läpi koko palveluketjun. Kivijalkaliikettä ei tarvita, kun haemme oppilaat kotoa tai koulusta ajotunnille.
Ongelmallinen lainkohta
Koulun ajoneuvoista yksi on sähköauto, yksi manuaalinen bensa-auto. Lisäksi on kaksi sähköskootteria. Niihin saadaan sähkö autokoulun omista aurinkopaneeleista.
Manuaalinen bensa-auto koululla on siksi, että opiskelijat voivat valita, haluavatko ajaa kortin sillä vai automaattivaihteisella sähköautolla. Lain mukaan henkilö ei saa ajaa manuaalivaihteista autoa, mikäli hän on opetellut ajamaan automaattivaihteilla.
– Tässä lainsäätäjä laahaa vielä jäljessä, vaikka kaikki toimet hiilineutraaliuden puolesta tulisi pistää ajan tasalle, Hokkanen kritisoi.
– On kiinni oppilaasta, kumman kortin hän haluaa ajaa. Moni valitsisi automaattivaihteisen sähköauton opetusajoneuvoksi, jos se oikeuttaisi ajamaan myös manuaalivaihteista. Toivottavasti lakimuutos toteutetaan pian.
Teoriatunnit ostopalveluna
Autokoulun teoriatunnit käydään etänä. Ne on ostettu helsinkiläiseltä autokoululta. Simulaattoriopetus puolestaan on ostettu Nokian ajoharjoitteluratasäätiöltä. Hokkanen mainitsee, että autokoulu toki kierrättää ja on myös paperiton. Ainoastaan ajokokeessa mukana oleva lomake on tulostettu, muuten paperia ei käytetä. Yritys pyrkii valinnoillaan suosimaan myös lähialueiden paikallisia toimijoita.
Toiminta on lähtenyt käyntiin mukavasti.
– Paljon tuttujen lapsia on käynyt ajamassa kortin, mutta on tullut jo mukavasti asiakkaita ympäri Pirkanmaata. Myymme lisäksi opetuspalveluita isolle autokouluyhtiölle alihankintana. Uutena yrityksenä yhteistyön merkitys muiden alan toimijoiden kanssa korostuu.
Nuoret ovat nykyisin tiedostavia kuluttajia ja haluavat palveluilta enemmän kuin halvan hinnan.
– Osan mielestä on jo itsestäänselvyys, ettei ajeta bensalla tai dieselillä, kun on olemassa vihreämpi vaihtoehto. Myös bensa-auton ajo-opetuksessa opetamme taloudellista ja vastuullista ajamista.
Sähköautot yleistyvät
Hokkanen uskoo, että sähköautot yleistyvät nopeasti.
– Muutos on jo nopeutunut maailmantilanteen vuoksi, mutta valtiotasolla voitaisiin tulla enemmänkin mukaan sähköautoilun tukemiseen osana vastuullisuutta.
– Sähköautolla ajaminen on hiljaisempaa, ja esimerkiksi kaasun käyttäminen on erilaista. Auto vastaa kaasuun välittömästi. Ei tule kaasuviiveitä. Se on hyvin helppoa ajamista.
Lataaminenkaan ei ole ongelma.
– Auton voi ladata kotona yön yli tai kauppa-asioinnin aikana. Suomessa on varsin kehittynyt sähköautojen latausverkosto.
Hokkanen myöntää, että pidempien reittien ajaminen vaatii hieman enemmän suunnittelua, mutta toisaalta reittisuunnittelu pitäisi myös fossiilisilla polttoaineilla kulkevien autojen kulut kurissa.
– Pyrimme olemaan tienraivaaja, jotta muutkin autokoulut siirtyisivät enemmän vastuullisuusajatteluun osana opetus- ja yritystoimintaa.
Kaisu Puranen