YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Bitcoin-huijaus palasi, pidä varasi! Sijoittaja Riku Asikainen vaatii Facebookilta vastuunkantoa
Yrittäjäsanomien aikaisemmin uutisoima Bitcoin-huijaus on palannut Facebookiin.
Uutisoimme aikaisemmin Bitcoin-huijauksesta, joka oli naamioitu iltapäivälehden verkkouutiseksi. Nyt samainen huijaus on ilmestynyt uudelleen Facebookiin.
Kuten edellisenkin kerran, huijaus osui pian ilmestyttyään turvallisuusasiantuntija Hannu Huttusen silmiin. Huttunen raportoi asiasta pikimmiten Yrittäjäsanomille.
Huttunen ihmettelee, miten kyseinen huijaus on ylipäätään mahdollinen Facebookissa.
– Pidän erikoisena, että Facebook antaa tällaisten huijausten päästä julki palvelussaan.
Huijaus näkyy Facebook-käyttäjille Iltalehden verkkoartikkelin kaltaisena postauksena. Keskiviikkona iltapäivällä se oli vielä klikattavissa. Artikkelissa olevaa linkkiä klikkaamalla päätyy Iltalehden näköissivulle, jonne on sijoitettu varsinainen huijaus.
Huijauksessa markkinoidaan Bitcoin-Code -kaupankäyntialustaa ja väitetään, että sen kautta olisi mahdollista saavuttaa nopeita voittoja. Vakuutena näköissivulla käytetään Leijonan luola -tv-ohjelmasta tuttujen bisnesenkelien kuvia. Linkkien kautta sivu ohjaa rekisteröimään Bitcoin-Code -tilin, mikä ohjeiden mukaan vaatii vähintään 200 euron talletuksen.
Riku Asikainen: ”Aika voimaton olo”
Facebookissa leviävässä postauksessa on käytetty muun muassa sijoittaja Riku Asikaisen kuvaa ja annettu ymmärtää hänen olevan mukana kyseenalaisessa kaupankäyntialustassa.
– Aika voimattomana tämän asian edessä on. Laitoin poliisille viestin, mutta mitään vastausta ei ole tullut, Eivät he oikein voi tehdä mitään. Laitoin viestiä myös Facebookille, mutta ei ole sieltäkään vastattu.
Asikainen huomauttaa, että huijaus väärinkäyttää myös Iltalehden, Nelosen ja Leijonan luolan brändejä.
– Jos Alma Media tai Sanoma lähtisi puolustamaan itseään, se voisi toimia tehokkaammin. Ehkä itse toivon, että ihmiset eivät uskoisi näin typerää juttua.
Vaikka Facebook ei ole syyllinen huijaukseen, Asikainen ihmettelee miksi somejätti ei ole reagoinut asiaan.
– Jos Facebookissa joku huomaisi tämän, hän varmaan ymmärtäisi että kyseessä on huijaus. Facebookin vika on, että palvelu ei reagoi ja päästää huijauksen uudelleen julki. Kyllä vastuu pitäisi kantaa.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi