YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Varsinais-Suomen Nuorten Yrittäjien tiimin aktiivit Get Togerher -tapahtumassa Turussa 5. toukokuuta.

“Brändin rakentaminen on kuin suhde anopin tai appiukon kanssa: jo ensivaikutelmassa voi mennä kaikki pieleen”

Lähes 150 nuorta yrittäjää on viikonloppuna koolla Turussa.

Suomen Yrittäjien Get Together 2023 -verkostoitumistapahtuma kerää perjantaina ja lauantaina 5.-6.5. nuoret yrittäjät koolle Turkuun. Perjantaina osallistujat kuulivat inspiraatiopuheenvuoroja Juhani Koskiselta, Johannes Laineelta ja Anna Perholta.

Louhos Digital Oy:n yrittäjä, mediapersoona Juhani Koskinen avasi Kakolan lavalla yleisölle erityisesti brändin ja mielikuvien merkitystä. Hänen mielestään tärkeintä yrityksen brändin rakentamisessa on herättää tunteita.

– Tarinoiden kertomista ja ihmisiä ei voi korostaa liikaa. Esimerkiksi kun työskentelin jääkiekkoseura TuTossa, kävi selväksi, että pelaajat ovat paljon kiinnostavampia kuin se itse seura, Koskinen avasi.

Yrityksen maineen kannalta tärkeää on mitä siitä puhutaan, kun yrittäjä tai yritys ei ole paikalla.

– Brändin rakentaminen on kuin suhde anopin tai appiukon kanssa: jo ensivaikutelmassa voi mennä kaikki pieleen, mutta siitä se työ vasta alkaa, Koskinen hauskuutti.

Myös valmentaja, yrittäjä Anna Perho korosti tunteiden herättämisen merkitystä. Hän avasi puheenvuorossaan vaikuttavan ja vakuuttavan puhumisen saloja.

– Ennen kuin voi tehdä vaikutuksen vastaanottajaan, pitää herättää hänessä jokin tunne. Usein luottamus, Perho avasi.

Hänen mukaansa yrittäjä on pohjimmiltaan ongelmanratkaisija.

– Mitä tahansa myytte, puhutte tai vaikutatte, sen sisällön pitäisi olla relevanttia vastaanottajan näkökulmasta. Miten se mitä tarjoat, voisi parantaa vastaanottajan elämää? Meidän tulisi olla pohjimmiltaan auttamassa asiakasta, Perho totesi.

Sarjayrittäjä Johannes Laine Dream Plan Do Oy:sta jakoi oman yrityshistoriansa kautta myynnin kehittämisen oppeja. Laine totesi muun muassa konkurssien ja perheellistymisen opettaneen keskittymään olennaiseen ja priorisoimaan.

– Opettelin sanomaan ei ja keskittymään omaan juttuuni, Laine kertoo.

Laine kertoi olleensa tyypillinen yrittäjä, jolla on paljon meneillään ja ”sata ikkunaa selaimessa auki”.

– Sun pitää tietää mikä se sun juttu on. Ja on myös mietittävä, ketkä ovat unelma-asiakkaasi: et voi myydä kaikkea kaikille. Kaikkein tärkeintä on miettiä kenen ongelmiin teillä on paras ratkaisu, Laine opasti.

Juhani Koskinen.
Johannes Laine.
Anna Perho. (Kuvat: Inkeri Sundberg)
Toimitus
Toimitus
Avaa pop-up -ikkuna