YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Citymarketin herkkutiski siirrettiin eri puolelle käytävää, myynti pomppasi 40 prosenttia – Tämän takia kauppias ei yllättynyt
Kupittaan Citymarketissa aiotaan siirrellä jatkossakin tiettyjä tuotteita oikean käden puolelle.
Turun Kupittaan Citymarket-kauppias Hannu Aaltonen twiittasi äskettäin huomiostaan, joka liittyy tiettyjen tuotteiden asetteluun kaupassa.
Aaltosen kaupassa kokeiltiin, miten yhden tuoteryhmän sijainnin vaihtaminen käytävän vasemmalta puolelta oikealle vaikutti myyntiin.
– Kun siirsimme oman keittiön valmistamat jälkiruuat oikealle puolelle, niiden myynti nousi 40 prosenttia muutamassa viikossa, Aaltonen kertoo.
Taustalla on alalla pitkään tiedetty tosiasia: Asiakkaan oikean käden puolelle sijoitetut tuotteet näyttävät myyvän paremmin.
“Ilmiö perustuu yksinkertaisesti siihen, että 90 prosenttia ihmisistä on oikeakätisiä.”
Hannu Aaltonen, CM-kauppias
Taustalla on asiakkaiden kulkusuunta kaupassa. Kulkusuunnalla tarkoitetaan sitä, millä puolella kiinteistöä asiakkaat kulkevat tullessaan sisään kauppaan. Monessa marketissa kuljetaan oikean käden puolella eli vastapäivään.
– Ilmiö perustuu yksinkertaisesti siihen, että 90 prosenttia ihmisistä on oikeakätisiä. Oikean käden kierto on ihmisille loogisempi, Aaltonen sanoo.
– Jos marketin kulkusuunta vaihdetaan esimerkiksi remontin yhteydessä, voi olla, ettei kauppa toivu siitä ikinä. Huomioni perustuu 30 vuoden kokemukseen ja näkemykseen. Asia nousee aika ajoin esiin, kun mietimme, mitkä kaupat menestyvät ja mitkä eivät.
Lisää herkuttelutuotteita oikean käden puolelle
Twitterissä Aaltosen twiitti herätti runsaasti keskustelua. Moni kommentoi huomanneensa, että kulkee kaupassa mielummin oikean käden puolella.
Aaltosen mukaan oikean puolen sijoittelu ei ole tietenkään mahdollista kaikkien tuotteiden kohdalla.
– Meillä on elintarvikepuolella 38 000 tuotetta elintarvikepuolella. Kaikkia niistä ei tietenkään voida laittaa oikean käden puolelle. Jatkossa sijoitamme luultavasti heräteostoksien kannalta tärkeitä herkuttelutuotteita enemmän oikealle puolelle ja vasemmalle enemmän tuotteita, joita ostetaan ostoslistan kanssa.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi