YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Diesel on kalliimpaa kuin 98-oktaaninen bensiini – Tämän takia hinta pysyy korkealla
Kuljetusala vaatii hallitukselta energian hintaa nostavien päätösten perumista. Yksi sellainen astuu voimaan vajaan vuoden päästä.
Dieselin litrahinta on pysynyt bensiiniä kalliimmalla tasolla. Polttoaine.net -sivuston mukaan dieselin keskihinta oli maanantaina 2,091 euroa. Sekä 95- että 98-oktaanista bensiiniä tankattiin tätä halvemmalla.
Yksi syy ilmiön taustalla on niin sanottu jakeluvelvoite, joka määrittelee uusiutuvan polttoaineen sekoitussuhteen. Dieselissä tämä sekoitussuhde on korkeampi, eli dieselin sekaan lisätään enemmän uusiutuvaa polttoainetta kuin bensiinin sekaan.
– Uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta oli tammikuussa 2800 dollaria tonnilta. Fossiilista dieseliä sai maailmanmarkkinoilta 950 dollarin tonnihinnalla, kuljetusalan etujärjestön SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo.
Hallitus on päättänyt nostaa jakeluvelvoitetta ensi vuoden tammikuussa nykyisestä 13,5 prosentista 28 prosenttiin. Tämä aiheuttaa huolta kuljetusalalla.
– Jos näin käy, dieselin hinta nousisi yhdessä yössä 19–26 senttiä. Nyt ei pitäisi tehdä mitään energian hintaa korottavia päätöksiä, Kujala jatkaa.
Dieselin hintapaineita lisää viime viikon sunnuntaina voimaan astunut EU:n tuontikielto venäläiselle dieselille.
– Kotimaiset toimijat ovat vähentäneet venäläisen öljyn osuutta. Nyt kun tuontikielto tuli voimaan, se siirtää kysyntää muualle, mikä vaikuttaa osaltaan dieselin hintaan. Minulla on se käsitys, että polttoaineyhtiöt ovat täyttäneet varastojaan jo aikaisemmin ja varautuneet tuontikieltoon. Tällöin vaikutus dieselin hintaan voi tulla viiveellä.
Kuljetusalalla synkät näkymät
Tuoreen SKALin kuljetusbarometrin arviot tulevista kuljetusmääristä ja liikevaihdosta ovat alimmillaan yli kymmeneen vuoteen. Kuljetusyritysten kannattavuusennuste on romahtanut ennätyksellisen alas.
– Kuljetusbarometrimme ennuste kertoo mittaushistorian huonoimmista luvuista. Esimerkiksi liikevaihdon saldoluku on -25 ja kannattavuuden saldoluku -38. Nämä ovat huonoimpia lukemia, mitä vuoden ensimmäisessä kuljetusbarometrissa on nähty, Kujala kertoo.
SKAL vaatii, että seuraavan hallituksen on peruttava jakeluvelvoitteen korotus. Kujalalla on myös toinen vaatimus.
– Uuden hallituksen on päätettävä nyt ensimmäistä kertaa valmistellun ammattidieselin käyttöönotosta heti ensitöikseen.
Kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 641 SKALin jäsenyritystä.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi