YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuljetusyrittäjien ahdinko pahenee. Dieselin hinta on kallistumassa edelleen. Kuva: Getty Images
8.3.2022 klo 15:29
Uutinen

Diesel voi kallistua ensi yönä 20 senttiä lisää – Kuopiolaisyrittäjän lisälasku toistakymmentä tuhatta euroa viikossa: “Järkyttävä tilanne”

Ukrainan sodan aiheuttama dieselin hinnan nopea kallistuminen voi olla kuolinisku monelle kuljetusalan yritykselle.

– Tämä on järkyttävä tilanne. Jos korona ei iskenyt kuljetusalalle voimakkaasti, tämä kriisi iskee, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala tiivistää.

Viimeiset 12 kuukautta ovat olleet kuljetusalalle hankalia, mutta Ukrainan sodan vaikutukset pahentavat tilannetta selvästi. Dieselin hinta on noussut joulukuun 2020 noin 1,30 eurosta yli kahteen euroon litralta. Viimeisen viikon aikana litrahinta on pompannut 20-25 senttiä.

– Osalle kuljetusyrittäjille on ilmoitettu jo uusista hinnankorotuksista. Ensi yönä diesel voi kallistua jopa 20 senttiä. Ruotsin kollega viestitti juuri, että 2,50 euron raja on siellä jo ylittynyt, Kujala kertoo.

“Kaikki kuljetusyritykset eivät voi jatkaa toimintaansa.”

Anssi Kujala, SKAL ry

Monen kuljetusyrityksen puskurit ovat kuluneet jo tähänastiseen dieselin kallistumiseen. Raskas, 76 tonnia painava ajoneuvoyhdistelmä kuluttaa talvisin keskimäärin noin 76 litraa sadalla kilometrillä. Tyypillisesti ammattiliikenteessä kertyy yli 150 000 kilometriä vuodessa. Jos nykyinen tilanne hintojen osalta kestää vuoden, 50 sentin nousu litrahinnassa tarkoittaa vuositasolla reilusti yli 50 000 euroa lisää kustannuksia.

– Sellaisia katteita yrityksillä ei ole olemassa. Kaikki kuljetusyritykset eivät voi jatkaa toimintaansa. Dieselin kallis hinta vahingoittaa jo Suomen huoltovarmuutta. Tämä on pitkään jatkuneen haastavan tilanteen huipentuma, jossa selkäranka katkeaa, Kujala jatkaa.

Ammattidiesel tulossa

Hallitus valmistelee parhaillaan ammattidieselin käyttöönottoa. Kyseessä on EU-lainsäädännössä oleva verotusjärjestelmä, jossa kuorma-autoihin tankatusta dieselistä palautetaan polttoaineveroja takaisin auton haltijalle. Vastaava järjestelmä on käytössä yhdeksässä EU-maassa. 

– Tämä keino ei tähän tilanteeseen ehdi, mutta sen valmistelua on kiirehdittävä, Kujala vaatii.

Kuljetusyrittäjät eivät voi siirtää kallistuneen polttonesteen kustannuksia omiin hintoihinsa. Kujala myöntää, että kyseessä on tilanne, jossa valtionkin keinot ovat rajalliset.

SKAL esittää välittömänä toimenpiteenä dieselveron laskemista EU-minimiin eli 33 senttiin litralta. Tällä hetkellä yleisimmin käytetyn dieselin vero on 54 senttiä.

Yrittäjä: Korotukset saatava hintoihin

Kuljetusalan perheyrittäjä Kari Lähivaara Lähivaara Oy:stä ajaa raakapuuta Kuopion alueella. Tällä hetkellä liikenteessä on 23 raskasta, 76-tonnista puuautoa.

– Viime vuonna ostimme dieseliä 2,4 miljoonaa litraa. 50 sentin hinnannousulla se tarkoittaa 1,2 miljoonaa euroa, Lähivaara laskee.

Hän pitää tilannetta kriittisenä. Polttoaineen osuus yrityksen liikevaihdosta on yli 30 prosenttia.

– Korotukset pitäisi jotenkin saada siirrettyä kuljetushintoihin. Ilman sitä yrityksen talous ei kestä.

“Viime vuonna ostimme dieseliä 2,4 miljoonaa litraa.”

Kari Lähivaara, yrittäjä

Metsäteollisuudessa on käytössä joitakin ”korjauskeinoja” kuten kuukausittainen klausuulihinnoittelu, joka mahdollistaa hintojen muuttamisen kuukauden välein. Sekin on kuitenkin pitkä aikaväli, kun hinnat nousevat lähes päivittäin.

– Emme pysty mitenkään varautumaan lähipäivien korotuksiin. Dieseliä ei voida ostaa varastoon. Joka viikko tulee lisäkulua toistakymmentä tuhatta euroa, Lähivaara sanoo.

Tällä hetkellä hänen yrityksensä pystyy ajamaan kaikki sovitut kuljetukset. Lähitulevaisuus on auki.

– Ei tästä selvitä ilman korjaavaa tekijää eli joko polttoainehinnan alentamista tai kuljetushintojen korottamista.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna