YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Dieselin hinta ennätyskorkealla – “Ennennäkemätön haaste kuljetusalalle”
Räjähtänyt dieselin hinnan nousu, paineet kaluston uusimiseen, soteuudistuksen tuomat muutokset ja korona-aika kaikkine haasteineen ovat ajaneet kuljetusalan yrittäjät ahtaalle.
Polttoaineen ennätysmäinen hinnannousu koskettaa kaikkia kuljetusalan yrittäjiä. Dieselin hinta on viime vuoden aikana noussut 21 prosenttia, ja Euroopan komission tilaston mukaan diesel on Suomessa Euroopan toiseksi kalleinta. Vuodenvaihteessa liikennepolttoaineiden hintaa nosti jakeluvelvoite, nyt Ukrainan kriisi on nostanut öljyn hintaa maailmanmarkkinoilla. Öljyn maailmanmarkkinahinnan nousu heijastuu esimerkiksi bensiinin ja dieselin hintaan.
– Tämä on ennennäkemätön haaste koko kuljetusalalle, sanoo Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter.
Kuljetusyritykset ovat Suomessa tyypillisesti perheyrityksiä, ja lähes puolet kuljetusyrityksistä liikennöi yhdellä autolla. Ei siis ole mitään “isompia hartijoita”, jotka olisivat ottamassa iskua vastaan.
Nämä hinnannousut ovat todella hurjia. Ei alan yrittäjillä ole takataskussaan tuhansia euroja ylimääräistä rahaa, jolla tätä voisi kompensoida. Huolestuttavaa on myös se, että jos kannattavuus syödään tällä tavoin, miten yrittäjät voivat investoida vaatimusten mukaisiin, vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin tulevaisuudessa.
Hanna Munter, toimitusjohtaja
Suomen tavaratonneista valtaosa, 84 prosenttia kulkee maanteiden tavaraliikenteessä.
– Tavaraliikenteen määrät eivät tule jatkossakaan muuttumaan, mutta kuka niitä autoja ajaa, jos yrittäjät eivät enää pysty harjoittamaan ammattiaan, ja jos kukaan ei uskalla tulla alalle ja tehdä tarvittavia investointeja, Munter kysyy.
– Isossa kuvassa tämä vaikuttaa koko Suomen kilpailukykyyn, ja se on todella iso ongelma.
Munter muistuttaa, että myös raskaan liikenteen lisäksi myös henkilöliikennepuoli on isojen muutosten kourissa. Taksiala on kärsinyt pahasti korona-aikana, linja-autopuolelta ovat pitkään puuttuneet esimerkiksi turistit ja monet tilausajot. Vaikeuskertoimia esimerkiksi taksialalla lisää sote-uudistus, kun kuntien peruspalveluihin liittyvät kuljetukset ovat muutoksessa.
– Valitettavasti mitään nopeaa, isoa apukeinoa alan tilanteeseen ei ole. Ammattidieseliä on esitetty yhdeksi ratkaisuksi, mutta se on pidemmän tähtäimen apukeino, ei nopea ratkaisu, ja se on vain osaratkaisu tähän ongelmien vyyhtiin.
Alkuperäinen teksti on julkaistu aikaisemmin Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä. Teksti: Heli Nieminen