YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Dieselin hinta laski selvästi
Dieselin verollinen keskihinta on ollut syyskuussa 1,71 euroa litralta, bensiinin 1,80 euroa litralta. Kuva: Getty Images

Dieselin hinta halpeni reilusti – Iloa ei välttämättä kestä kauan

Kuljetusala muistuttaa, että hintoihin voidaan edelleen vaikuttaa poliittisilla päätöksillä.

Tilastokeskuksen tuoreet tiedot ovat mukavaa luettavaa polttomoottoriautoilijoille. Bensiinin hinta halpeni syyskuussa 16,6 prosenttia ja dieselin 12,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Dieselin verollinen keskihinta on ollut syyskuussa 1,71 euroa litralta, bensiinin 1,80 euroa litralta. Suomen Yrittäjien liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija Sini Puntanen muistuttaa, että polttoaineiden hinnat noudattelevat vahvasti raakaöljyn maailmamarkkinahintoja.

– Muutos markkinoilla voi olla melko nopeaakin, ja tällä hetkellä raakaöljyn hinta on noin kymmenen prosenttiyksikköä alempana kuin kuukausi sitten. Polttoaineiden myyntihinnoissa muutokset näkyvät pienellä viiveellä, Puntanen toteaa.

Syyskuun alussa yleinen arvonlisäverokanta nousi 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Korotus ei Puntasen mukaan juurikaan näkynyt hinnoissa.

– Laskennallinen arvio sen korotusvaikutuksesta oli vajaat kaksi senttiä litraa kohden, mutta raaka-aineiden alentuva hintakehitys jättää sen alleen, hän toteaa.

Hintapainetta ylöspäin luvassa

Logistiikka-alan edunvalvojan SKALry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala pitää tärkeänä, että polttonesteiden hinnat pyritään pitämään jatkossakin kurissa poliittisilla päätöksillä.

– Hinnat ovat laskeneet, mikä on myönteistä logistisille kilpailukyvyllemme, mutta myös kaikille kansalaisille. Maailman kriiseihin Suomella on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa, mutta kotimaassa voimme vaikuttaa poliittisin päätöksin.

Hyvänä esimerkkinä Kujala pitää SKALin ajamaa jakeluvelvoitteen ja polttoaineveron alentamista. 

– Nämä yhdessä pienentävät kaikkien bensiiniä ja dieseliä käyttävien kansalaisten ja yritysten kustannuksia yhteensä noin 950 miljoonaa euroa vuositasolla, hän jatkaa.

Edullisemman polttoaineen mukanaan tuoma kuljetusyritysten kustannusten lasku on Kujalan mukaan vuositasolla 260 miljoonaa euroa.

Hallitusohjelman mukaan polttoaineiden jakeluvelvoite pidetään alhaisella tasolla kuluvan vaalikauden ajan, mutta vuonna 2028 uhkaa merkittävä nousu.

– Suomen pitää edelleen pohtia keinoja päästövähennysten aikaansaamiseksi, mutta se pitää tehdä huomioiden kilpailukykymme.

Hintoja nostaa myös vuonna 2027 käyttöön otettava EU:n polttoainejakelun päästökauppa.

– Hallitus on viime kevään kehysriihessä linjannut, että ammattimaiseen liikenteeseen otetaan samalla käyttöön ammattidiesel. Kyseessä on veronpalautusjärjestelmä luvanvaraiseen liikenteeseen. On todella tärkeää, että tämä toteutetaan.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna