YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Dieselin kallistuminen pahentaa bussiyrittäjän ahdinkoa – ”Veitsen terällä ollaan”
Porilainen bussiyrittäjä pelkää, että hintojaan koronakriisissä laskeneet bussiyrittäjät ovat entistä ahtaammalla polttoaineveron korotuksen jälkeen.
Polttoaineveron lauantaina voimaan astunut korotus on kirvoittanut huolestuneita kommentteja etenkin kuljetusalan yrittäjiltä.
Porissa toimivan Ruosniemen Linja-auto Oy:n yrittäjä Mikko Sundell pelkää, että moni bussifirma joutuu entistäkin ahtaammalla veronkorotuksen seurauksena.
– Bussipuolella tilanne on tällä hetkellä muutenkin erittäin vaikea, etenkin matkailutoiminnassa. Sillä puolelle tämä veronkorotus vaikeuttaa tilannetta entisestään.
Polttoaineveron korotus lyötiin lukkoon jo viime vuonna, jolloin koronakriisistä ei ollut tietoakaan. Hallitus pyrkii veronkorotuksella ohjaamaan liikennettä kohti ekologisempia vaihtoehtoja kuten sähköautoja. Sundellin mukaan korotus kohdistuu kuitenkin haitallisimmin ammattiliikenteeseen.
– Korotus luo kustannuspaineita bussiliikenteelle, vaikka se on vihreämpi vaihtoehto kuin omalla autolla liikkuminen.
Kuljetusliikenteessä korotus saadaan osittain siirrettyä asiakashintoihin. Bussiliikenteessä näin ei läheskään aina ole.
– Sopimusliikenteessä bussihinnat on määritelty sopimusten mukaan kunnan tai Ely-keskuksen kanssa. Sopimuksissa on indeksitarkistukset, mutta tällä hetkellä indeksit ovat miinuksella. Näin ollen hinnat eivät muutu, vaikka polttoaineet kallistuvat.
Osassa bussiliikennettä hinnat on sidottu suhteellisen pitkillä sopimuksilla. Moni sopimus alkaa syksyllä, jolloin hinnat tarkistetaan yleensä heinäkuun tilanteen perusteella. Sen jälkeen hinnat ovat voimassa vuoden eteenpäin.
– Korona on aiheuttanut sen, että yleisindeksit ovat painuneet miinukselle. Silloin hinnankorotuksia ei tehdä. Pahimmassa tapauksessa bussifirmat ovat joutuneet laskemaan hintoja, koska indeksit ovat miinuksella.
”Jokainen sentti lisää tuntuu pahalta”
Polttoaineveron korotus tuo Sundellin yritykselle kymmenien tuhansien eurojen lisäkulun vuodessa.
– Matkailubisnes on bussiliikenteessä merkittävin työllistäjä säännöllisen reittiliikenteen lisäksi. Siellä kysynnän ja tarjonnan laki toimii niin, että kysyntää on tällä hetkellä erittäin niukasti. Moni yritys on laskenut hintoja 20-30 prosenttia, jotta saadaan toimintaa edes vähän pyörimään.
Alan kate on Sundellin mukaan parhaimmillaankin kymmenen prosentin luokkaa. Kun hintoja on jouduttu laskemaan, yritykset saattavat tehdä liiketoimintaa tappiolla.
– Siihen kun lisätään vielä polttoainekustannusten nousu niin vaikeaa on. Meidän matkailuliiketoiminnastamme on palautunut 10-15 prosenttia sen jälkeen, kun kaikki liikenne loppui maaliskuussa. Tässä tilanteessa, kun olemme veitsen terällä, jokainen sentti joka korottaa kustannustasoa, tuntuu tosi pahalta.
Yrittäjät: Uusiutuva diesel tehokkain päästövähennyskeino
Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen huomauttaa veronkorotuksen ristiriitaisesta vaikutuksesta päästövähennyksiin.
– Dieselpolttoainetta verotetaan Suomessa huomattavasti. Hyötyliikenteen polttoaineen kysyntä on lyhyellä aikavälillä joustamatonta. Tämä tarkoittaa, että veronkorotus siirtyy suoraan kuljetusten kustannuksiin ja päästövähennykset ovat korotuksen myötä mitättömiä. Lisäksi korotukset osuvat yrittäjien kannalta huonoon saumaan, hän sanoo.
Seppänen löytää veronkorotusta parempia vaihtoehtoja päästöjen vähentämisen näkökulmasta.
– Teknologiarajoitteiden takia raskaassa liikenteessä tehokkain keino vähentää päästöjä on siirtyminen asteittain uusiutuvaan dieseliin. Lisäksi tiukkojen liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi kuluttajien auto- ja ajoneuvoverotuksen päästöporrastusta voitaisiin jyrkentää. Tämä olisi dieselin veronkorotuksia vähemmän kivulias toimenpide päästövähennyksiä tavoiteltaessa.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi