YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Digitaalinen henkilötunnus
Digihenkkari helpottaisi asiointia verkossa. Kuva: Getty Images
22.8.2022 klo 09:19
Uutinen

Digitaalinen “henkkari” tulee – Näin se näkyy yrityksissä

Jos lainsäädäntöprosessi ja tekninen käyttöönotto sujuu mutkitta, Suomessa on vuoden päästä käytössä digitaalinen henkilöllisyystodistus. Se toimii älypuhelinsovelluksen kautta.

Hallituksen on tarkoitus antaa digitaalista henkilöllisyystodistusta koskeva lakiesitys eduskunnalle syyskaudella. Jos laki hyväksytään, digitaalinen henkilöllisyyssovellus saataisiin käyttöön ensi vuoden aikana. Silloin kansalaisille voitaisiin alkaa myöntää digitaalisia henkilöllisyystodistuksia.

”Digihenkkaria” voisi käyttää yleisesti asioinnissa, kun henkilöllisyys on tarpeen tarkastaa. Sitä voi hyödyntää myös sähköisenä tunnistautumisvälineenä, jos palveluntarjoaja tarjoaa siihen mahdollisuuden.

– On oletettavaa, että digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttö verkkoasiointipalveluissa vahvaan tunnistautumiseen on alkuvaiheessa vähäistä asiakkaiden yhä hyödyntäessä tuttuja ja laajasti käytettyjä tunnistusvälineitä, erityisesti pankkitunnuksia, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.

Käytössä esimerkiksi postipaketin noudossa

Digitaalista henkilöllisyystodistusta käytetään mobiilisovelluksen avulla. Sen voisivat ottaa käyttöön henkilöt, joilla on voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti. Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää Poliisi ja se on passiin ja henkilökorttiin rinnastettava tunnistusasiakirja.

Digi- ja väestötietoviraston mukaan digihenkkaria voi käyttää sekä sähköisessä että käyntiasioinnissa. Jatkossa on siis mahdollista osoittaa henkilöllisyys esimerkiksi postipakettia noudettaessa mobiilisovelluksen avulla. Käyttäjä saa henkilötiedot viranomaisen vahvistamana omaan käyttöönsä ja voi itse päättää, missä ja milloin niitä käyttää. Ratkaisu on viraston mukaan sekä yksityisen että julkisen sektorin käytettävissä.

Yrityksellä ei velvoitetta digihenkkarit tarkistamiseen

Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen toteutuessa yrityksille tarjotaan digitaalista tarkastussovellusta, jolla esimerkiksi baarit voisivat tarkistaa älypuhelinta käyttäen asiakkaan henkilöllisyyden. Yritys voisi myös halutessaan integroida esimeriksi kassajärjestelmäänsä lukijarajapintaratkaisun henkilöllisyyden tarkistamiseen ostotapahtuman yhteydessä.

– Lain mukaan yritykselle ei tule velvoitetta digihenkkarin tarkistamiseen, eli ravintola voisi edelleen pyytää asiakasta näyttämään passia tai fyysistä henkilökorttia. Toki hyvän asiakaspalvelijan kannattaa ottaa huomioon myös uuden sovelluksen käyttäjät, Mikkilä kertoo.

Uudistus on ensimmäinen etappi laajemman digitaalisen identiteetin käyttöönotossa, jolle puitteita rakennetaan EU-tasolla. Tarkoituksena on antaa asteittain ihmisille ja yrityksille paremmat välineet omien tietojensa hallitsemiseen, erityisesti verkkoasioinnissa. Yritys voi lähteä mukaan kehittämään ja testaamaan digitaalista henkilöllisyystodistusta. Ilmoittaudu mukaan täältä!

Digitaalinen henkilökortti ja sen tarkistussovellus olisivat maksuttomia. Jatkossa digihenkkari myönnettäisiin automaattisesti henkilökorttia ja passia haettaessa. Se toisi myös vaihtoehdon nykyisille pankkitunnistuksille.

– On hyvä, että digitaalisen identiteetin tunnistus- ja hallintamahdollisuudet kehittyvät. Olisi tärkeää, että uusi toimintamalli madaltaisi yritysten kustannuksia ottaa palveluissaan käyttöön vahvan tunnistamisen ja varmennettujen henkilötietojen hyödyntämisen palveluita, Mikkilä sanoo.

Pauli Reinikainen