YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
”Digitaaliset kanavat ovat jo osa normaalia kuluttamista”
Verkko vahvistuu edelleen myyntikanavana. Huiminta kasvuvauhtia pitää päivittäistavaroiden verkkokauppa, joka kasvoi lähes 90 prosenttia viime vuonna.
Mobiiliostaminen ja ulkomainen verkkokauppa vahvistavat otettaan. Mobiilin käyttö ostosvälineenä on hypähtänyt vuodessa: jo viidesosa verkko-ostajista tekee ostoksensa älypuhelimella.
Myös ulkomainen verkkokauppa on jatkanut kasvuaan. Käytettävyydessä suomalaiset verkkokaupat eivät välttämättä kuitenkaan häviä ulkomaisille, sillä viidestä käyttäjien parhaimmiksi arvioimasta kaupasta kolme on suomalaisia.
Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna vähittäiskaupan tuotteita digitaalisesti 8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kuluttajien koti- ja ulkomailta tekemien verkko-ostosten arvo oli jo 11 prosenttia verrattuna koko suomalaiseen vähittäiskauppaan ja 20 prosenttia verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan. Kaiken kaikkiaan suomalaiset tekivät digitaalisia tavaraostoksia lähes 4,9 miljardilla eurolla.
Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan verkko-ostamisen kasvu ei enää nojaa ostajien määrän kasvuun, sillä digitaaliset kanavat ovat jo osa normaalia kuluttamista. Uusia verkko-ostajia nähdäänkin olennaisesti enää vanhimmissa ikäryhmissä.
– Kuluttajat ostavat kuitenkin aiempaa useammin ja kerralla enemmän. Toki joissakin tuoteryhmissä, kuten päivittäistavaroissa, myös ostajien määrä kasvaa vauhdilla, Kurjenoja kuvaa kehitystä.
Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoikin viime vuonna peräti 88 prosenttia, mutta se on silti vielä alle puoli prosenttia verrattuna koko arvonlisäverolliseen päivittäistavarakauppaan.
Lähes kolmasosa verkko-ostoista tehdään mobiilisti − älypuhelimella tai tabletilla − ja pelkästään älypuhelimella viidesosa. Vaatteiden verkko-ostoista jo 28 prosenttia tehdään puhelimella. Kun suurin osa suomalaisista on verkossa mobiililla, on luonnollista, että myös ostosten tekeminen sillä kasvaa.
Reippaasta kasvusta huolimatta Suomi ei kuitenkaan ole mobiiliostamisen kärkimaa. Japanissa ja Isossa-Britanniassa jo yli puolet verkko-ostoista tehdään mobiilisti.
Suomalainen kuluttaja suuntaa digitaalisilla ostosmatkoillaan aiempaa useammin ulkomaille. Suomeen jää 54 prosenttia verkko-ostoista, kun edellisvuonna Suomen osuus oli 59 prosenttia. Erityisen ahkerasti ulkomailta ostetaan muotia ja ajoneuvojen varaosia ja tarvikkeita: jo yli puolet verkko-ostosten euroista ohjautuu ulkomaille.
Tämä näkyy myös suomalaisten usein käyttämien verkkokauppojen listalla, jossa 15:stä eniten käytetystä verkkokaupasta viisi on suomalaisia. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, etteikö suomalainen kauppa osaisi rakentaa hyviä ja toimivia verkkokauppoja. Kymmenestä parhaimmaksi arvioidusta verkkokaupasta puolet on suomalaisia, Varusteleka ja Dermosil kärjessä.