YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Digitalisoitua maailmanparannusta Koskisen Päivin tyyliin
Nokian Yrittäjien puheenjohtaja Päivi Koskinen juhli maaliskuun alkupuolella kirpputorinsa neljävuotisjuhlia. Pirkanmaan Yrittäjä -lehti piipahti Nokialla turisemassa Koskisen kanssa paitsi hänen omasta yrittäjätaipaleestaan ja hänen maailmanpelastushalustaan, myös Nokian yrittäjäystävällisyydestä ja tulevista Nokian messuista.
Nokian Yrittäjien puheenjohtaja Päivi Koskinen kertoo olevansa riippuvainen hyvistä unista. Kahdeksan tunnin yöunet ovat minimi, mutta esimerkiksi edeltävänä yönä unta on tullut kuuppaan vielä tunti tätäkin enemmän. Niinpä virtaa piisaa enemmän kuin hyvin. Edellisiltana Päivi oli malttanut olla innostumatta. Se kun voi olla suuri uhka unille.
– Olen oppinut, että ennen nukkumaanmenoa ei saa tehdä mitään liian virikkeellistä. Liian hyvä kirjakin on huono, sillä jos innostun tosissaan, ei unensaannista tuppaa tulemaan mitään. Joku hömppä tv-sarja on paljon parempi vaihtoehto, tai äänikirja, kunhan se on tarpeeksi tylsä, Päivi Koskinen hymyilee.
Reilu peli
Myyntihommia Päivi Koskinen on tehnyt ennen yrittäjäuraansakin. Pisimpään häntä työllisti nokialainen kännykkäkauppa, jossa tulikin vietettyä viimeiset 13 vuotta. Se oli Koskisen mielestä hyvä ponnahduslauta myös omaan yrittämiseen.
– Kai se nälkä yrittämiseen kasvoi syödessä. Vaikka edellisessä työpaikassakin kännykkämyymälässä ideoita pääsi toteuttamaan hyvin vapaasti, jotenkin tunsin, että minulla oli vieläkin enemmän annettavaa. Ja sekin oli merkittävää, että jos joku ei toimisi, niin sitten se tuntuisi oman, eikä kenenkään muun lompakossa, Koskinen taustoittaa.
Koodari kumppanina
Myös ihmissuhdepuolen tapahtumat vaikuttivat Koskisen yrittämiseen. Päivi oli pari vuotta aikaisemmin tavannut nykyisen elämän- ja yhtiökumppaninsa Mikko Korhosen, jonka kanssa alettiin melko nopeasti ajatella myös yhteistä yritystoimintaa. Oikeastaan koko yhteiselo lähti liikkeelle kännyköistä ja niiden ohjelmistoista käytävistä keskusteluista. Koko ikänsä koodarina työskennellyt Korhonen työskenteli tuolloin puhelinsoftan parissa, ja kännykkämyyntiä pitkään harjoittanut Päivi taas tunsi puhelinten ja ohjelmistojen loppukäyttäjät paremmin kuin hyvin. Lopputuloksena tästä yhteistyöstä syntyi yhteinen yritys, johon tuoreen pariskunnan lisäksi lähti myös Mikon ystävä Kimmo Palosaari, hänkin pitkän linjan koodari.
– Tästä syntyi AppSnow-niminen yritys, jonka toimenkuvaan kuuluu puhelinsoftan ja ohjelmistojen suunnittelu ja toteuttaminen, Koskinen kertoo.
Se perustettiin jo vuosi ennen varsinaista Siisonia, joka muuten tarkalleen ottaen on edelleen ensin perustetun firman aputoiminimi.
Maailmanpelastus takaraivossa
Päivi Koskinen myöntää, että osittain häntä ajoi kirpputorin perustamiseen myös hänen arvomaailmansa.
– Vähintään parikymppisestä lähtien minussa on aina ollut maailmanpelastajaa ja hippiä. Ja sittemmin tähän on tullut paikallisten tuotteiden ja palvelujen suosiminen, liian haaskuun välttäminen ja niin edelleen. Nämä kaikki ovat minun päässäni yksi iso kokonaisuus. Toivon, että joku päivä keksin vielä sille jonkun nimenkin, hän hymyilee ja myöntää, että tavoitteet on asetettu korkealle.
– Haluamme mullistaa käytetyn tavaran myymisen ja ostamisen niin, että se olisi järkevää myös edukkaimmille tuotteille. Merkkivaatteille ja -astioille keskittyneitä verkkokauppoja on kyllä netti pullollaan, mutta ne ovat kuitenkin hyvin pieni osa maailman tavaroista. Tosiasia on, että vähintään 95 prosenttia tuotteista on sitä ”halvempaa seppälää”. Minun toiveeni on, että myös tämä massa saadaan entistä paremmin kiertämään, hän myöntää.
Päivi kertoo itse asioineensa kirpputoreilla paljonkin nuorempana, mutta sittemmin ajanpuute oli vähentänyt tätä tapaa.
– Tämä havainto sai minut miettimään, että ihmiset voisivat ostaa enemmänkin käytettyä tavaraa, jos ostamisesta tehtäisiin kaikin puolin helpompaa, hän kertoo.
Päivi oli jo hyvissä ajoin päättänyt senkin, että heidän kirpputorinsa tultaisiin pitämään tiptop-kunnossa.
– Hyväkuntoiselle tavaralle pitää sille antaa myös tarpeeksi arvokkaat puitteet sen ostamiseen.
Softaa sekaan
Yrittäjän mukaan heidän kirpputoriaan lähdettiin oikeastaan kehittämään softapuoli edellä. Koska ohjelmointiosaamista oli omasta takaa, päätettiin sitä tosissaan hyödyntää myös Siisonin suhteen.
– Pojat olisivat halunneet tehdä tietokonepelin, mutta minä halusin, että teemme jotain kivampaa, Koskinen kertoo.
Yrittäjän mukaan markkinoilla on kirpputoreja varten oikeastaan tarjolla vain yksittäinen ohjelmisto. Se on käytössä useammallakin kirpputorilla, mutta yrittäjät päättivät tehdä vielä paremman version.
– Siinä mielessä meidän oli helpompi aloittaa kuin jo toimivan kirppiksen, sillä me saatoimme aloittaa kaiken tyhjältä pöydältä, Koskinen kertoo.
Studio syntyi takahuoneeseen
Ohjelmiston ensimmäinen versio oli valmis pari viikkoa ennen kuin ovet saatiin auki. Kehitystyötä ohjelman suhteen toteutetaan alituiseen.
– Ei meillä varmaan ole mennyt yhtään kuukautta, etteikö ohjelmaan olisi tullut jotain uutta toimintoa, Koskinen kertoo ja avaa koneensa ja täyttää demomielessä yhden vaatekappaleen ohjelman muistiin.
Sitä ennen olemme käyneet Päivi Koskisen kanssa takahuoneessa, josta on kehkeytynyt valokuvausstudio. Päivi asettelee tuotteen vihreälle taustakankaalle ja katossa oleva kamera nappaa siitä kuvan. Kun astelemme takaisin Päivin koneelle, kuva on siellä meitä odottamassa. Kiitos itsetehdyn taustanpoistoalgoritmin tuotekuva on jo valmiiksi julkaisukelpoinen. Värinkin ohjelma tunnistaa automaattisesti. Kuvasta on myös helppo laskea vaatekappaleille senttikoot, kuten vyötärö- tai lantiomitat.
Kaikkeen ei ohjelmistokaan pysty
Ohjelma siis nopeuttaa toimintaa aikamoisesti, vaikka Koskinen myöntääkin, että käytetyn tavaran käsittely on muutenkin merkittävästi hitaampaa kuin uusmyynnin.
– Kun tukusta saapuu uusien vaatteiden lähetys, on se yli 99-prosenttisesti ehjää ja vaatimukset täyttävää. Käytettyä myytäessä puolestaan pitää katsoa näkyykö tahroja, toimivatko vetoketjut tai onko vaate kutistunut pesussa, hän kertoo.
Koskinen on vakuuttunut, että jatkossa yhä useampi työvaihe jää tekoälyn hoiteisiin. Kaikkeen se tuskin pystyy vielä pitkään aikaan.
– Esimerkiksi se, että ohjelma osaisi kuvailla materiaalin näppituntumaa, on vielä aika kaukana, yrittäjä sanoo ja kirjaa ”ihanan pehmeä” luonnehdinnan nyt myyntiin laittamaansa tuotteeseen.
Konsepti kiinnosti
Siisonin myyntikonseptissa kunkin asiakkaan tuotteet otetaan myyntiin kuukauden ajaksi. Asiakkaille touhu on tehty helpoksi, sillä varsinainen hinnoittelu ja myynti tapahtuu yrityksen toimesta. Kuukauden kuluttua myyntitulot laitetaan puoliksi. Myynnistä kiinnostuneita on piisannut aivan alkumetreiltä saakka.
– Avajaisviikonlopun jälkeen jonossa oli 300 myyjää, joista jokainen oli tuomassa henkilöautollista tavaraa, Koskinen kertoo.
Sittemmin myytävän tavaran määrää on jouduttu rajoittamaan. Tänä päivänä myyntiin saa kerralla neljä kassia tai laatikkoa. Se, koska tavara pistetään myyntiin, ilmoitetaan asiakkaalle Siisonin toimesta.
– Ideana tässä on, että myynnissä ei ole esimerkiksi pelkkiä lastenvaatteita tai S-koon naisten vaatteita, vaan että tarjonta on monipuolista, Koskinen selkeyttää.
Kolmen naisen työpanos
Päivin lisäksi kirpputorilla on kaksi vakituista työntekijää. Riitta Kuhmonen oli tuttu nainen jo kännykkäkaupasta ja tuli Päiville hyvinkin pian sen jälkeen, kun hän yrityksensä aloitti.
– Minulle kävi selväksi jo ensimmäisen viikonlopun jälkeen, että yksin minä en täällä tule pärjäämään. Niinpä ilmoitin asiasta Riitalle, joka hyppäsikin kelkkaan hyvin nopeasti.
– Viikon sinä taisit täällä ilman minua pärjätä, Riitta hymyilee.
Siinä mielessä Siisonin tilanne on ollut hyvä, että heille on riittänyt tulokkaita koko ajan.
– Olemme koko tämän neljä vuoden aikana laittaneet ehkä kolme postausta siitä, että nyt voisi tuoda tavaraa. Suurempi haaste on siinä, että ehdimme hoitaa nykyiset asiakkaat kuin houkutella uusia, hän kertoo.
Sittemmin mukaan on otettu myös pesulapalvelut. Siisonin tiloista varsinaisia pesukoneita ei löydy, mutta alihankkijan ansiosta tänne tuodut pyykit saa takaisin putipuhtaana.
– Välillä mietinkin, onko tässä liikaakin tekemistä, mutta mielestäni tämä kuitenkin vain tukee kokonaisuutta. Kun vaatteet pestään ja puhdistetaan oikein, se lisää niiden käyttöikää, yrittäjä pohtii.
Ukraina lyhensi jonoja
Tällä hetkellä halukkaiden myyjien jonotusajat ovat poikkeuksellisen alhaiset. Kun yleensä jonotusaika on vähintäänkin kaksi viikkoa, on se nyt lyhentynyt viikkoon. Täydellistä varmuutta yrittäjällä ei tietysti asiasta ole, mutta hän ounastelee, että meneillään oleva Ukrainan sota ja ihmisten valtava halu auttaa ovat vaikuttaneet.
– Samanaikaisesti sodan alun kanssa meillä selvästi lähtivät ilmoittautumiset hiljenemään. Itse uskon, että nyt aika moni aiemmin myytäväksi tarkoitettu tuote on haluttu lahjoittaa, hän kertoo.
Oma kanta Ukrainan tilanteeseen ei jää epäselväksi. Keltasiniset korvakorut ja rannenauha kun eivät oli yllä Ruotsin kunniaksi.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 5.4.2022
Ville Kulmala