Mikko Kalliola Aava & Bang
27.10.2022 klo 15:13
Uutinen

Ei mikään tavallinen jäsentarina

Kun muuramelainen Mikko Kalliola oli perustamassa mies ja mac -mainostoimistoa vuonna 2004, hänet nykäistiin kunnan yrittäjäverkostoon jo ennen kuin Y-tunnus oli tilauksessa.

Nuoren miehen palolla Kalliola hakeutui myyntihousut jalassa heti kärkeen tapaamaan Muuramen kunnanjohtajaa Pauli Autiota eikä todellakaan jäänyt ilman jeesiä.

-Pauli huusi kunnantalon käytävällä isoon ääneen, että ”Tulkaa kaikki katsomaan, täältä tulee uusi yrittäjä Muurameen!”. Sillä hetkellä piti haudata alkuperäinen ajatus sijoittaa oma yritystoiminta Grafilaan Jyväskylään, Kalliola muistelee yrittäjän alkuaskeleita.

-Parissa tunnissa Pauli oli järjestänyt minulle toimitilat, löi kouraan nipun käyntikortteja ja komensi, että seuraavaksi otat yhteyttä Muuramen Yrittäjiin!

Kalliola teki työtä käskettyä ja nuoren yrittäjän haltuunotto jatkui silloisen Muuramen Yrittäjien puheenjohtajan Raija Mertsalmen hellässä huomassa.

-Raija sanoi puhelimessa, että “tulehan Mikko käymään”. Sain hyvä esittelyn yrittäjäjärjestöstä, ja keskustelun lopuksi Raija totesi, että ”Enhän minä mitään tarvitse, mutta voin minä esitteen sinulta tilata”, nauraa Mikko ensimmäisen maksavan asiakkaan koukuttamista.

Sen verran oli paikallisyhdistyksen puheenjohtajalla ketunhäntä kainalossa, että yllytti Kalliolan mukaan tulevaan syyskokoukseen, koska on se ”mainosbisneksessä aivan näköalapaikka”. Eikä varmasti vaikea arvata, että Kalliola valittiin samantien uudeksi hallituksen jäseneksi.

-Vastaanotto oli kyllä erityisen mukava, koska olinhan kylillä tuttu mies. Kyselivät vaan, että ”Oletkos sinä Martin ja Riitan poika?”. Kaupungissa en olisi ollut mitään, mutta Muuramessa pääsin nuorena, pienenä yrittäjänä heti verkostoon mukaan, Kalliola kehaisee.

Paikallisyhdistystoiminta vei mennessään ja Yrittäjien nimissä esiintyminen antoi alustan, joka mahdollisti monenlaisen tekemisen.

-Yrittäjien mandaatilla houkuteltiin kunta ja yritykset mukaan muun muassa Muuramen Joulunavauksen järjestämiseen, jota pyöritettiin monta vuotta. Yrittäjien toiminnalla oli hyvä maine ja kaikki halusivat yhteisiin tempauksiin mukaan.

Yhden miehen mainostoimisto on vuosien mittaan kasvanut kuuden osakkaan ja 60 työntekijän Aava & Bangiksi. Myös yrittäjäjärjestön rooli yrittäjän ja yrityksen tukena on muuttunut.

-Mukaan liittyessä ensimmäisenä oli mielessä henkilökohtainen hyöty ja pitkään sen jälkeenkin yrittäjäjärjestö on ollut mahtava tukijoukko, koska yrittäminen on aika yksinäistä. Nyt yrittäjävuosien kartuttua on alkanut nähdä myös järjestön yhteiskunnallisen merkityksen, että isommilla hartioilla ollaan rakentamassa kaikille yrittäjille parempaa maailmaa.  

Kalliolan sanoin nykyään 45-vuotiaana pikkuporvarina hän lähtee tapahtumiin syömään ja nauttimaan. Antaa nuorempien tehdä siellä kärppänä kauppaa ja rakentaa verkostojaan.

-Olisi kyllä mukava, jos voisin joskus olla sellainen ”Raija”, että ostaisin nuorelta yrittäjältä esitteen, vaikkei sille niin tarvettakaan olisikaan.