Kuva: Getty's Images
4.6.2024 klo 06:44
Uutinen

Eikö tilitapahtumista selviä, keneltä tavara tai palvelu on ostettu? – Suositus: Asiakkaalle pitäisi näkyä myyjän kaupallinen nimi

Ajoittain yritysten asiakkaat kohtaavat tilanteita, joissa tiliotteelta ei käy ilmi mitä ja missä on ostettu.

Tiliotteella voi näkyä esimerkiksi tuotteita tai palveluita myyvän yrityksen juridinen nimi tai maksuvälittäjän nimi myyjän kaupallisen nimen sijaan.

Suomen Yrittäjät ja Kaupan liitto ohjeistavat yrityksiä nyt parempaan läpinäkyvyyteen maksutiedoissa.

– On usein hämmentävää asiakkaalle, jos tiliotteella on juridinen nimi, joka ei vastaa kaupallista nimeä tai tiliotteella näkyy esimerkiksi maksunvälittäjän nimi. Näissä tilanteissa asiakas voi jäädä epätietoisuuteen siitä, kuka on maksun saaja, sanoo Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen.

Euromaksualueen vähittäismaksuneuvosto (ERPB) käynnisti 2020 työn selkeämpien maksutietojen välittämiseksi asiakkaille.  ERPB vahvisti 11 suositusta, joiden avulla kolme keskeistä maksun tunnistetekijää, kenelle, missä ja milloin, saataisiin selkeämmin loppukäyttäjien tietoon. Suositusten käyttöönoton määräaika on kesällä 2024.

– Tavoitteenamme on ohjeistuksen avulla parantaa maksutapahtuman eri osapuolien tietoisuutta maksutietojen välittymiseen liittyvistä ongelmaista ja ratkaisuista. Näin voidaan samaan aikaan parantaa asiakkaan palvelukokemusta ja välttää mahdollista sääntelyä, joka voisi nostaa maksamisen kustannuksia, Malinen sanoo.

Näin Yrittäjät ja Kaupan liitto ohjeistavat yrityksiä

Alla oleva Suomen Yrittäjien ja Kaupan liiton yhdessä laatima ohjeistus perustuu ERBP:n suosituksiin:

  1. Uusien maksupalveluiden käyttöönoton tai vaihdon yhteydessä on syytä saattaa maksupalveluntarjoajan tietoon ja tämän tietojärjestelmiin oman yrityksen käyttämä kaupallinen nimi.
  2. Maksupalvelutarjoaja kerää lähtökohtaisesti yrityksen virallisen nimitiedon, joka on juridinen nimi, mutta kaupallisen nimen välittyminen on asiakkaalle virallista nimeä tärkeämpi tieto.
  3. On myös tärkeää, että jos yrityksellä on useita myymälöitä tai palvelupisteitä, myös myymäläkohtaiset tiedot välittyvät maksupalveluntarjoajalle. Mikäli yrityksellä on käytössä useampi maksupalveluntarjoaja, tulee tarvittaessa jokaiseen olla yhteydessä.
  4. Jos yrityksen tai sen myymälän tiedot muuttuvat, pitäisi maksupalvelun tarjoajaan olla yhteydessä uusien tietojen päivittämiseksi näiden järjestelmiin.
  5. Yrittäjän suositellaan tekevän koeostoja eri maksutavoilla, jolloin omalta tiliotteelta voi tarkistaa, mitkä tiedot maksutapahtumasta välittyvät asiakkaalle.
  6. Jos tiedot eivät näy oikein, on suositeltavaa kääntyä oman maksupalveluntarjoajan tai  maksupalveluntarjoajien puoleen asian korjaamiseksi.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.