YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.8.2018 klo 08:42
Uutinen

Eikö yrityksesi ole vielä LinkedInissä? 8 vinkkiä, miten herätät mielenkiintoa ja boostaat huomiosi

Haluaisitko yrityksellesi näkyvyyttä LinkedInissä mutta et tiedä miten toimia? Lue vinkit, miten saat enemmän irti yritysprofiilista.

Kerroimme äskettäin vinkeistä, joilla LinkedIn-palvelusta saa enemmän irti yksityiskäyttäjänä. Palveluun voi kuitenkin luoda profiilin myös yrityksen nimissä, jolloin yrittäjällä on mahdollisuus tuoda yrityksen brändiä ja sanomaa esille etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille, jotka ovat ottaneet LinkedInin omakseen.

LinkedIn-profiilista voi olla yritykselle hyötyä paitsi näkyvyyden lisääntymisenä, myös tietoisuuden kasvattamisena yrityksen toimialasta ja osaamisesta. Samalla yritys voi lisätä uskottavuuttaan kertomalla esimerkiksi osaamisestaan.

Kokosimme 8 vinkkiä, joilla yritys voi boostata omaa LinkedIn-profiiliaan.

1. Suunnittele esittelyteksti huolellisesti

Luo yrityksesi profiiliin selkeä ja informatiivinen kuvaus siitä, mitä yritys tekee, mitkä ovat sen vahvuudet ja miten se erottautuu kilpailijoista. Ole persoonallinen ja uskalla erottautua. Testaa esittelyteksti tuttavillasi, jotka voivat arvioida sitä asiakkaan näkökulmasta. Muista puhutella esittelyllä suoraan asiakkaitasi ja kertoa esimerkiksi, miten voit auttaa.

2. Muista lisätä logo

Lisää profiiliisi yrityksen logo. Se näkyy käyttäjille pikkukuvassa esimerkiksi silloin, kun käyttäjät hakevat yritystäsi LinkedInin hakutoiminnolla. LinkedInin omien tilastojen mukaan logokuvan lisänneet yritykset keräävät kuusi kertaa enemmän liikennettä profiileihinsa.

3. Luo varsinaisen profiilin lisäksi Showcase Page

LinkedInissä yritys voi luoda tavallisen profiilisivun lisäksi Showcase-sivun, jonka tarkoituksena on kasvattaa seuraajayhteisön kokoa. Sivu mahdollistaa tavallista profiilia kohdistetumman sisällön jakamisen. Showcase-sivuja voi olla useampia ja ne voivat keskittyä esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun ympärille. Sivuilla voi esimerkiksi kertoa vinkkejä ja kohdistaa julkaisuja nimenomaan kyseisen tuotteen käyttäjille.

4. Käytä avainsanoja

LinkedIn on varsin ystävällinen palvelu hakukoneoptimointia ajatellen. Siksi on tärkeää, että yrityksen esittelytekstissä ja julkaisuissa käytetään runsaasti oleellisia avainsanoja. Perehdy siis oman alasi yritysten markkinaan ja etsi muiden alalla toimivien yritysten postauksista oleellisia avainsanoja.

5. Jaa yrityksen ammattialaan liittyviä uutisia

LinkedInissä parhaiten menestyvät postaukset käsittelevät ammatillisia aiheita. Jaa siis oman alasi uutisia kuten messuraportteja, alan vaikuttajien kirjoituksia, oman alasi uutisia ja muista jakaa myös omaa tietouttasi kuten blogitekstejä tai videoblogeja. Voit tuottaa videota myös suoraan LinkedIn-tilille. Muista kertoa uutuustuotteista mutta älä keskity pelkästään myymään vaan kertomaan osaamisestasi tuotteiden takana. Voit myös kertoa avoimista työpaikoista ja saada näin positiivista ”pöhinää” yrityksesi ympärille.

6. Muista ”social selling”

Sisältösi voi kiinnostaa, mutta se ei suoraan myy mitään. Muista siis herättää potentiaalisten asiakkaidesi kiinnostus myös myymällä tuotteitasi ja palveluitasi. Älä pidä kynttilää vakan alla vaan luota yrityksen brändiin.

7. Käytä analytiikkaa

Älä unohda tarkkailla yritysprofiilisi kävijämääriä ja suorituskykyä LinkedInissä. Palvelu itsessään tarjoaa analysointiin hyvät työvälineet. Profiilin haltija voi esimerkiksi nähdä, mitkä julkaisut saavat eniten näkyvyyttä ja kommentteja. Näiden tietojen perusteella on hyvä säätää tulevien julkaisujen sisältöä. Tarkkaile myös profiilisi kävijöiden maantieteellistä sijaintia ja jakautumista. Tämän tiedon avulla voit suunnata postauksia näille ryhmille.

8. Käytä julkaisuissa kuvia

LinkedInissä voi erottautua kuvilla, jotka välittävät yleisölle yrityksen persoonallista ääntä. LinkedInin omien tilastojen perusteella kuvan sisältävä julkaisu kerää peräti 98 prosenttia enemmän kommentteja verrattuna postaukseen, jossa ei ole kuvaa. Videot sen sijaan houkuttavat kommentoimaan 75 prosenttia enemmän kuin postaukset, joissa ei ole videota.

Lähteet: LinkedIn, Forbes

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi