31.8.2023 klo 08:22
Uutinen

Ekologisuus on ykkönen yrityslahjoissa

Yritysasiakkaita palveleva Joen Lahjakulma hakee kasvua verkkokaupan kautta.

Joulu on suurin sesonki yrityslahjoihin erikoistuneessa Joen Lahjakulmassa, sillä silloin yritykset muistavat niin henkilökuntaansa, asiakkaitaan kuin yhteistyökumppaneitaan. Yrittäjä Tarja Tuunanen kertoo joulumyynnin jo käynnistyneen. Uudet mallistot saatiin esiteltäviksi elokuussa. Etenkin asiakaskohtaisesti suunniteltavien ja tilattavien tuotteiden kohdalla on huomioitava myös toimitusajat.

– Toimitusajat ovat jo palanneet aika hyvin entiselleen pahimpien korona-ajan vaikeuksien jälkeen, mutta erityisesti tilauksen perusteella valmistettavien tuotteiden osalta kannattaa olla ennemmin ajoissa liikkeellä, Tuunanen huomioi.

Joen Lahjakulman valikoimasta löytyy niin yritystekstiilejä kuin muita liike- ja mainoslahjoja. Yrityslahjoissa korostuu nyt kautta linjan ekologisuus.

– Kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita tulee koko ajan lisää markkinoille, ja niitä myös kysytään enemmän ja enemmän. Tekstiilipuolella kaikilla tavarantoimittajilla on kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja tuotteita, se on nykyisin tärkeä myyntivaltti, pitkän kokemuksen alalta omaava Tuunanen kertoo.

– Selkeä käyttötarkoitus on tärkeää myös messuille hankittavissa jakotuotteissa. Esimerkiksi hiirimatto, linssiliina ja tiskirätit yrityksen omalla kuvalla ovat olleet kysyttyjä messutuotteita.

Vuokratiloista kodin yhteyteen

Tuunanen perusti Joen Lahjakulma Ky:n vuonna 2018. Vaikeista viime vuosista huolimatta Joen Lahjakulma on onnistunut kasvussa. Tuunanen mainitsee yhdeksi päätekijäksi tilojen suhteen tekemänsä sopeuttamisratkaisun myynnin hiljennettyä koronapandemian myötä vuonna 2020.

– Koronan myötä irtisanoin aiemmat vuokratilat ja siirsin yritystoiminnan kotini yhteyteen Jokirannantielle Kontiolahteen keväällä 2021. Kunnostimme myyntinäyttelytilat omakotitalomme autotalliin.

Tuunanen kertoo korona-ajan jättäneen jälkensä yritystoimintaan myös siinä, että muutama iso asiakas jäi pois yritysten omistuksen siirryttyä ulkomaille.

– Sitäkin myötä tuli kirimistä, että saa sen kautta menetetyn liikevaihdon kasattua muualta. Olemme saaneet hyvin uusia asiakkuuksia, vaikkakin tietynlainen varovaisuus näkyy jälleen yrityksissä, Tuunanen mainitsee.

Kasvua verkkokaupalla

Helmikuussa yritys avasi verkkokaupan, jossa on esillä valikoimasta yli 3 000 tuotetta.

Tarja Tuunasen poika Joni Tuunanen on tammikuusta alkaen ollut osatyökykyisen palkkatuella työllistettynä yrityksessä ja keskittynyt eritoten verkkokaupan kehittämiseen.

– Verkkokaupalla haemme kasvua ja uusia asiakkaita. Se mahdollistaa aikanaan myös sen, että pystymme palvelemaan asiakkaita koko Suomen alueella. Myös henkilökohtaisen palvelun tarjoamisesta pidämme kiinni jatkossakin, Tarja Tuunanen toteaa.

Teksti ja kuvat: Taru Tykkyläinen