YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

31.8.2018 klo 10:32
Uutinen

Ellun Kanojen Kirsi Piha: Näin kohdata somemyrsky – ”Jutun pitää olla totta, koska ihmiset puhuvat”

Mikä tahansa yritys voi joutua somemyrskyn keskelle, silloin yrityksen pitää reagoida asiaan. Somemyrsky on seurausta siitä, että joku on pahoittanut mielensä. Jos ei reagoi, asiasta tulee tosi iso myrsky, viestintäkonkari Kirsi Piha neuvoo.

– Jos yritys joutuu keskelle somemyrskyä, yleensä on kysymys siitä, että se on tehnyt jotain väärin tai joku on kokenut niin. Näiden erottaminen toisistaan on vaikeaa. Yrityksillä on yleensä mekanistinen tapa tarkastella: mitä me on tehty, ei me olla tehty mitään väärin. Tämä on yleensä huono ajatus, koska joku ihminen on pahoittanut mielensä, Ellun Kanojen Kirsi Piha neuvoo.

Kirsi Pihan 3 neuvoa lyhyesti:

1. Pitää puhua totta ja mielellään aika avoimesti

2. Pitää olla käytettävissä eri kanavissa, mukana vuoropuhelussa ns. livenä

3. Asian hoitaminen vaatii yritykseltä sietokykyä – Asia pitää myös korjata, ei vain pyytää anteeksi

Hän kertoo lisää vuoropuhelun merkityksestä videolla.

Miten työantajakuvaa rakennetaan viestinnällä?

– On vaikea lähteä siitä, että on työnantajakuvaaviestintää ja viestintää, vaan on viestintää. Kummatkin vaikuttavat toiseen, Kirsi Piha kertoo.

– Työnantajakuvaviestinnän ensisijainen ankkuri pitää olla työnantajuus. Se, minkä tyyppinen sinun organisaatio on. Toisin sanoen sen pitää olla totta. Jos haluat parantaa työnantajakuvaa, usein ongelma on syvällä, eli ensin pitää parantaa omaa työnantajuutta.

Piha muistuttaa, että työnantajakuvaviestinnässä usein unohdetaan se, että olemassa olevat työntekijät ovat tosi avoimia ja vilkkaita viestijöitä.

– Meidän jutun pitää olla totta, koska ihmiset puhuvat joka tapauksessa.

– Sellainen uusi piirre viestintäkentässä on, että yritykset joutuvat tilanteisiin, missä ne joutuvat olemaan jotain mieltä. Nämä tilanteet ovat usein poliittisia, saattavat liittyviä ihmisoikeusasioihin. Työntekijämme odottavat yrityksiltä enemmän kuin vain sitä, että ne ovat yrityksiä, vaan että kunnioittavat yrityksiä myös yhteiskunnassa yrityskansalaisina.

Menestystarinan luoja

Hänen perustamansa strateginen viestintätoimisto Ellun Kanat on kasvanut jo 50 vakituisen työntekijän yritykseksi. Lisäksi yritys työllistää tuntityöläisiä. Suorapuheiselle ja luonteeltaan kärsimättömälle Pihalle suurimmat yrittäjyyden opit liittyvät juuri ihmisten johtamiseen.

– Ne ovat välillä hankalia tilanteita. Ihmiset ovat erilaisia ja meillä on omat puolustusmekanismimme.

Pihan mielestä rekrytoinnit ovat yrityksen kaikkein tärkeimpiä päätöksiä.

– Ne ovat myös vaikeimpia päätöksiä. Olen oppinut, että katson enemmän ihmisen tapaa ja asennetta kuin mitä hänen cv:ssään lukee. Otan heti reippaan tyypin, vaikka toisella olisi parempi cv, jos hän tuntuu mulkulta, Piha kertoo Yrittäjä-lehden haastattelussa.

Millainen yrittäjä Kirsi Piha sitten on?

– Vastuunkantaminen on minulle mieluista. Yrittäjäksi lähteminen on isosti vastuunkantamista, itsestä ja muista ihmisistä. Olen yrittäjänä tietyllä tavalla pessimistikin: olen varautuja. Haen ongelmat, jotka pitää ratkaista. Yritystoiminnassa on paljon keskeneräisiä asioita, mikä vaatii yrittäjältä jatkuvaa keskeneräisyyden sietämistä.

Ellun Kanat on itseohjautuva organisaatio. Muun muassa tästä Piha kertoo Yrittäjä-lehden tänään ilmestyneessä numerossa.

Teksti: Riikka Koskenranta

Kuva ja video: Meeri Utti

Avaa pop-up -ikkuna