YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Ennakkoluuloton kehittäjä, rohkea uudistaja, vahva kasvaja – Tällaisia ovat Vuoden nuori yrittäjä -finalistit
Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat Helena Riihitupa Pirkanmaalta, Henri Neuvonen Keski-Suomesta sekä Mikko-Joonas ja Jesse Kuuminainen Satakunnasta.
Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun kolme finalistia julkistettiin Nuorten Yrittäjien Get Together -tapahtumassa Joensuussa lauantai-iltana.
Finalistit ovat promootio- ja viestintäpalvelujen ennakkoluuloton kehittäjä Helena Riihitupa (s. 1991) Helena Riihitupa Oy:stä, asuntosijoittamisen rohkea uudistaja Henri Neuvonen (s. 1986) Sijoitusasunnot.com Group Oy:stä sekä veljekset Mikko-Joonas Kuuminainen (s. 1989) ja Jesse Kuuminainen (s. 1990) kattavasti ja kestävästi metsänhoitopalveluja tarjoavasta KUMEKO Group Oy:stä.
Kilpailuun ilmoitettiin 200 nuorta yrittäjää eri puolilta Suomea.
– Nämä yrittäjät huokuvat innovatiivisuutta, periksiantamattomuutta sekä kykyä vastata ympäröivän maailmaan mukanaan tuomiin muutoksiin ja tehdä siitä vielä erittäin hyvää bisnestä, Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Sari Laitinen kehuu.
– Finalistit tulevat hyvin erilaisilta toimialoilta, mutta kaikkia yhdistää kyky nähdä mahdollisuuksia siellä, missä muut eivät niitä samalla tavalla ole nähneet. Intohimo omaan tekemiseen, kasvunnälkä sekä uuden ajan johtaminen ovat myös kaikkien tekemisessä vahvasti läsnä.
Kolmen kärjen valitsi raati, johon kuuluivat viime vuoden nuori yrittäjä Eerik Säkkinen Järki-Saneeraus Oy:stä, Nuorten Yrittäjien puheenjohtaja Jussi Pirhonen Tovari Oy:stä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen, Sam Nieminen Yksityisyrittäjäin säätiöstä ja SGN Group Oy:stä ja Maria Jalkanen Foodin Oy:sta.
Yksityisyrittäjäin Säätiö tukee valtakunnallisen kilpailun kolmen parhaan palkitsemista yhteensä 30 000 euron suuruisella summalla. Voittaja saa 20 000 euroa, kakkonen 7 000 euroa ja kolmas 3 000 euroa. Vuoden nuori yrittäjä -palkinto ratkeaa Suomen Yrittäjien Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä 22. lokakuuta Tampereella.
Ennakkoluuloton kehittäjä
Markkinointiin, tapahtumatuotantoon sekä kohtaamisiin erikoistuneen Helena Riihitupa Oy:n perustaja Helena Riihitupa, 31, onnistui korona-aikana kehittämään yritystään niin, että liikevaihto pomppasi lähes sata prosenttia. Pandemia-aikana Riihitupa lanseerasi kaksi uutta palvelua: puhelinprojektit ja videotuotantojen suunnittelun.
Finaalipaikasta kuultuaan Riihituvan oli vaikea sanoittaa tuntemuksiaan.
– Tiedän monta hienoa yrittäjää, jotka ansaitsisivat paikan ihan yhtä lailla. Koen olevani etuoikeutettu, mutta samalla sydämeni täyttää toki ylpeys. Finaalipaikka on palkinto siitä, etten lopettanut yrittämistä silloinkaan, kun oma silloinen liiketoiminta koronapandemian rajoituksista johtuen kiellettiin kokonaisuudessaan.
Onnistuneilla rekrytoinneilla on keskeinen merkitys. Samaan aikaan kilpailu alan ammattilaisista on kovaa. Pelkkä palkkaus ei riitä houkuttelemaan oikeita ihmisiä. Riihitupa on rekrytoinut työntekijöitään myös tapahtuma- ja markkinointialan ulkopuolelta.
– Ihmisillä on tarve tehdä jotain konkreettista ja mielekästä. Promoottoriverkostomme rekrytoinneissa on helppo onnistua, kun meille toimeksiantoja suorittaneet tekijät suosittelevat meitä eteenpäin. Toisin sanoen puskaradion merkitys on suuri.
Myös vakituisen henkilöstön kohdalla on onnistuttu. Riihitupa myöntää, että etenkin yrityksen alkutaipaleella rekrytoinnit vaativat rohkeutta. Hänen yrityksessään on alusta alkaen pidetty tärkeänä työntekijöiden palkitsemista ja sitouttamista.
– Kun työtehtävissä hyödynnetään jokaisen vahvuuksia ja annetaan työntekijöille aikaa kehittyä, on suuremmat mahdollisuudet onnistua. Pidän erityisen tärkeänä, että tiimissämme on paljon monipuolista osaamista ja erilaisia urapolkuja kulkeneita ihmisiä.
Viime aikojen tummat pilvet talouskehityksen yllä sekä kiihtynyt inflaatio eivät Riihituvan mukaan ainakaan vähennä yritysten tarvetta markkinointipanostuksille.
– Silloin ei voi piiloutua, vaan tulee erottua kilpailijoista. Kiristyvä markkinointibudjetti auttaa fokusoimaan todellista tarvetta ja kohdentamaan panokset hallitummin. Kaikki eivät tarvitse kaikkea, ja sen hyväksyminen on auttanut meitä tekemään sen mitä teemme aina mahdollisimman hyvin.
Oman yrityksensä tulevaisuudesta yrittäjällä itsellään on luottavainen näkemys.
– Uskon, että hyvinvoiva työyhteisö ja työnantajan maine vaikuttavat yrityksen taloudelliseen menestykseen enemmän kuin tiedämmekään.
Yrityksen liikevaihto:
2021: 1 004 000
2020: 563 000
2019: 345 000
Yrityksen työntekijöiden määrä omistajan lisäksi:
2021: 6 ja noin 300 keikkaluontoista tekijää
2020: 2 ja noin 200 keikkaluontoista tekijää
2019: 1 ja noin 100 keikkaluontoista tekijää
Rohkea uudistaja
Sijoitusasunnot.com Groupin toimitusjohtaja Henri Neuvonen, 36, valittiin äskettäin Keski-Suomen vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Nyt hän on myös kolmen valtakunnallisen finalistin joukossa.
– Loistavat fiilikset. Olin täysin yllättynyt jo aikaisemmasta valinnasta, hän kommentoi.
Neuvonen perusti nykyisen yrityksensä vuonna 2011. Hänet tunnetaan rohkeasta ja ennakkoluulottomasta asenteesta.
Yrityksen toimintamalliin kuuluu ostaa kokonaisia asuinkerrostaloja, jotka myydään eteenpäin pääasiassa sijoittajille joko alkuperäisessä kunnossa tai täysin saneerattuina. Toimintaa pyöritetään Jyväskylästä, mutta sijoituskohteita yhtiö ostaa eri puolilta Suomea.
– Varmaan luonteenpiirteeni on sellainen. Minulla on aika kova draivi tehdä tehdä asioita ja uudistaa alaa.
Neuvosen yritys myy asuntoja sijoittajille pitkälti sähköpostilistan kautta. Siihen kuuluu kymmeniä tuhansia sijoittajia.
Sijoitusasuntobuumi käynnistyi Suomessa vuonna 2014, jolloin markkinoille tuli paljon uusia sijoittajia. Neuvonen muistaa, että tuolloin lähes kaikki asunnot kävivät kaupaksi.
– Sijoittajat eivät ehkä olleet niin perehtyneitä tuolloin. Kun ostajia tuli markkinoille paljon, alkoi etenkin pienten asuntojen rakennusbuumi. Se on puolestaan johtanut siihen, että vuokrakysyntä on laskenut. Takavuosina opiskelijat esimerkiksi Jyväskylässä joutuivat kilpailemaan asunnoista. Nyt se aika on ohi.
Korona-aika vaikutti sijoitusasuntomarkkinaan siten, että sijoittajat olivat jonkin aikaa varovaisia. Viime aikoina kiihtynyt inflaatio ja korkojen nousu on näkynyt sijoittajien keskuudessa.
– Jos taloyhtiöiden vastikkeet nousevat, sijoittajat miettivät, pystyykö vuokria nostamaan. Sitä on tällä hetkellä vaikea sanoa. Jos korot jatkavat nousuaan, sanoisin, että tilanne vaikuttaa etenkin niihin sijoitusasuntoihin, joissa on pieni vuokratuotto.
Neuvosen omaan bisnekseen nousevilla koroilla ei ole merkittävää vaikutusta. Yritys on suojannut osan lainoistaan korkojen nousulta ja yrityksen omassa sijoitussalkussa on etupässä asuntoja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.
– Lisäksi meillä on velkavipua vain 50–60 prosenttia, joten emme ole lainoittaneet itseämme tappiin. Olemme sen takia melko turvallisilla vesillä, Neuvonen sanoo.
Parisen viikkoa sitten Sijoitusasunnot.com kertoi selvittävänsä listautumista First North -listalle Helsingin pörssiin.
– Se toisi asiakkaillemme mahdollisuuden omistaa yhtiötä. Lisäksi keräisimme rahoitusta, joka mahdollistaisi kasvun jatkumisen.
Yrityksen liikevaihto:
2021: 44 000 000
2020: 30 700 000
2019:18 100 000
Yrityksen työntekijöiden määrä omistajan lisäksi:
2021: 14
2020: 9
2019: 11
Vahva kasvaja
Kolmas finalisti on porilainen KUMEKO Group Oy. Kuuminaisen veljesten yritys on kasvanut kovaa vauhtia metsäkoneurakoinnista monitoimialaiseksi konserniksi. Nykyään KUMEKO Groupin palveluihin kuuluvat monipuoliset metsäpalvelut: puukauppa- ja metsänhoitopalvelut, kierrätys- ja kiertotalouspalvelut, jätehuoltopalvelut sekä satama-, operaattori- ja huolintapalvelut. Yritys tekee kehitystyötä varsinkin bioenergian saralla, ja heillä on monipuolinen tarjontapaletti laitospolttoaineiden toimittajana.
Kuuminaisten lapsuuden perheessä tehtiin maa- ja metsätalouden töitä, ja työt tulivat tutuiksi veljeskatraalle. Nuoremmat veljekset Mikko-Joonas ja Jesse tekivät hommia vanhemmille veljilleen. Armeijan jälkeen veljeksistä vanhempi Mikko-Joonas perusti oman metsäkoneurakointiyrityksen.
Vuonna 2012 syntyi KUMEKO Forest bioenergiamarkkinoita varten, ja metsäkoneet siirtyivät tekemään urakointia omalle yritykselle vuonna 2014. Vuonna 2016 yritys teki fuusion, ja koneet siirtyivät KUMEKO Forestin omistukseen. Vuoteen 2019 mennessä viimeinenkin kone oli kuitenkin myyty, ja yritys oli siirtynyt käyttämään alihankintaverkostoa.
Mikko-Joonas aloitti yrittäjänä isänsä kanssa, mutta Jesse on kulkenut mukana koko ajan.
– Opetin Jesseä ajamaan koneita. Kun yritys kasvoi, jouduin itse siirtymään esimiehen rooliin ja Jesse tuli paikalleni vastaamaan hankinnoista. Kun firma on kasvanut, Jesse on ottanut suurempaa roolia. Olemme taistelupari ja toisiamme tukevia persoonia, Mikko-Joonas Kuuminainen kertoo.
Veljen mukaantulo on helpottanut myös vastuunjakoa.
– Ideologiani on sellainen, että kun jakaa vastuuta, saa enemmän aikaa itselleen, Kuuminainen sanoo.
Varsinainen kasvupyrähdys alkoi vuodesta 2016. KUMEKO toimitti porilaiselle energiayhtiölle biopolttoainetta. Sitten vuonna 2017 Porin energialaitoksen asiakkaan Venatorin pigmenttitehdas paloi tulipalossa, jolloin KUMEKOnkin liikevaihdosta lähti 60 prosenttia.
Oli aika alkaa hajauttaa riskiä. Se tarkoitti myynnin edistämistä, uusia asiakkuuksia sekä laajempaa logistiikkaverkostoa, joka mahdollisti kustannustehokasta logistiikkaa, mutta myös investointeja terminaaliverkostoihin, autoihin ja alihankintaverkostoon.
KUMEKO Forest liikuttelee pääasiassa puumateriaalia ja biopolttoainetta. Mukaan ovat tulleet myös kierrätyspolttoaineet, jotka kuuluvat tytäryhtiö KUMEKO Recycling -yhtiön toimialaan.
Lisäksi konserniin kuuluu myös toinen tytäryhtiö Aava Shipping, joka toimii myös kierrätystuotteiden kuten romumetallin satamaoperaattorina, sillä satamatoimijoista ei löytynyt sellaista kumppania, jonka toiminta olisi ollut tarpeeksi innovatiivista yrityksen tarpeisiin.
– Kasvu on syntynyt tarpeista tukemaan emoyhtiön toimintaa.
Energia-alaa koettelevat nyt hurjat hintapiikit ja epävarmuus. Kuuminaisen mukaan pitkät ja stabiilit sopimukset ovat ongelmallisia, kun raaka-aineen saatavuus ja hinta heittelee. Kysyntä on kovaa.
– Voimalaitokset ovat hädässä. Kysyntä on kovaa, mutta raaka-aineen saatavuus on ongelma. Olen varma, että ihmisille tulee vielä syksyllä tai talvella kylmä.
– Pidän riskinä myös nopeita energiapoliittisia päätöksiä, jotka voivat olla haastavia toimialallamme.
Poliittinen tilanne ja energiamarkkinoiden arvaamattomuus on tasannut kasvutahtia. Toimintamallit voimalaitosten kanssa ovat myös muutoksessa.
Yrityksen liikevaihto:
2021: 14 300 000
2020: 8 900 000
2019: 7 900 000
Yrityksen työntekijöiden määrä omistajien lisäksi:
2021: 8
2020: 8
2019: 8
Elina Hakola
elina.hakola@yrittajat.fi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi
Mikko Heino
mikko.heino@yrittajat.fi