YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Fabled Creations Oy: Peukuilla ei elä, kauppaa pitää tulla
Somemarkkinointi syö henkilöresursseja eikä yrityksellä ole välttämättä aikaa tai osaamista hoitaa asioita. Osaava yhteistyökumppani voi myös auttaa tuloksekkaammille urille. Kaiken taustalla pitää olla myös yrityksen voimakas tahtotila viedä asioita eteenpäin sitoutuneesti.
– Kieltämättä olisi helpompi myydä valmista sisällöntuotantoa someen, mutta haluamme antaa enemmän. Kouluttamalla ja sparraamalla autamme yrityksiä kehittämään omia prosesseja sekä markkinointistrategiaansa, korostaa Tinja Sarkanen Fabled Creations Oy:stä.
Fabled Creations Oy:n yrittäjät Tinja Sarkanen ja Roosa Järvinen perustivat sosiaalisen median palveluihin keskittyvän yrityksen vuoden 2021 loppupuolella. Yritys toteuttaa someen sisältöjä, markkinointikokonaisuuksia ja koulutuspalveluja.
– Kumppanuuksia on luotu niin onnekkaiden sattumien kuin onnistuneiden tekemistemme eli viidakkorummun kautta. Esimerkiksi käynnissä olevassa Linnan Kehityksen Digikyyti-hankkeessa pääsemme auttamaan yli sataa hämeenlinnalaista yritystä. Se on opettanut hurjan paljon ja meillä on hyvä tilaisuus myös muotoilla omia palvelujamme, kertoo Roosa Järvinen.
5 000 peukuttaa, viisi saapuu barrikadeille – missä vika?
Markkinoinnin mitattavuus on ehdottoman tärkeää. Runsailla peukuilla, seuraajilla tai kävijämäärillä ei tosin eletä, jos markkinointi ei tuo kauppaa tai synnytä lämpöisiä liidejä. Some pitää nähdä kokonaisvaltaisempana tukena yrityksen toiminnoille.
– Jos kauppaa ei tule runsaasta reagoinnista huolimatta, on syytä miettiä, onko sisällöntuotannossa onnistuttu tai onko haalittu vääränlaista kohderyhmää. Oma maku ja mieltymykset eivät ole välttämättä paras laadun tae. Toki pitää antaa persoonansa näkyä vahvasti yrityksen tekemisissä, vinkkaa Sarkanen.
Some sopii kaikille – kaikki some välttämättä ei
Roosa ja Tinja eivät halua suositella ”oikeaa tai väärää” kanavaa, sillä asiat riippuvat niin yrityksen toimialasta, tavoitteista kuin kohderyhmistä. Lisäksi he painottavat, että some ei ole pelkkä kuluttajamedia. Yrittäjät ja päättäjätkin ovat ihan samanlaisia yksityishenkilöinä.
– On resurssien hukkaamista, jos mennään väärälle alustalle. Ei myöskään kannata väkisin lähteä joka kanavaan räiskimään. On varsin harvoja yrityksiä, joille somesta ei olisi mitään hyötyä. Meille ei ”ihan mahdotonta tehtävää” ole tullut vielä vastaan, naurahtavat molemmat.
Joko otetaan TikTok vuosikelloon?
TikTok on räjähdysmäisesti yleistynein somealusta markkinoinnissa parin viime vuoden aikana. Silti yrittäjät tunnustavat, että se ei välttämättä sovi kaikille yrityksille.
– Videoalustalla tuotanto vaatii resursseja, sitoutumista ja osaamista ideoinnin, kuvaamisen, esittäjien sekä editoinnin suhteen. Lisäksi julkaisutaajuus pitää olla aktiivista ja sisältö raflaavaa, jotta suosiota saataisiin nostettua. TikTokiin pitää haluta mennä ja sitoutua. Joskus jopa saatamme suositella muita kanavia, teroittaa Järvinen.
Kuka on minulle sopiva kumppani?
Yrittäjät kehottavat, että houkuttelevaa markkinointipakettia ei kannata suin päin ostaa, mikäli joku sitä innokkaasti tarjoaa. On aina tärkeää kartoittaa yrityksen tarpeet, tahtotila ja budjetti ennen kuin he lähtevät mitään somealustaa, sisällöntuotantoa tai kehittämistoimia tarjoamaan.
–. Jos ulkopuolinen palveluntarjoaja tulee tehomyymään sinulle ”räätälöityä ratkaisua” kartoittamatta taustatietoja, niin vältä tällaista toimijaa, suosittelee Sarkanen.
Kahden kaveruksen yrityksessä ollaan itsekin sitä mieltä, että kaikkea ei kannata yrittää tehdä omin voimin. Tarvittaessa haetaan kumppaniverkostosta alihankinta-apua, joskus tarjotaan sitä itse tai löytyy jopa kiinteämpiäkin palvelukokonaisuuksia, mitä tehdään yhteistyössä.
– Pienellä yrityksellä työsuhteeseen palkkaaminen ei aina ole realismia. Verkostosta löytyy taitavia tekijöitä keikkaluonteisesti. Kumppanuuksissa hyötyvät aina molemmat, vakuuttavat Järvinen ja Sarkanen.
Kestääkö ystävyys yli yrittäjyyden?
Fabled Creations Oy sai alkunsa, kun Tinja Sarkanen ja Roosa Järvinen ystävystyivät yhteisen harrastuksen, keskiaikaisen kamppailulaji buhurtin (Medieval Combat Sport) parissa. Treenien ja kilpailujen lomassa he moderoivat oman urheiluseuran sometilejä. Yksi heidän toteuttamista videoistaan päätyi Ylelle tv-julkaisuun ja tätä kautta Hämeenlinnan kaupungin kiinnostus ”ritarivideoihin” heräsi.
– Ei toki ollut ensimmäisinä ajatuksissa, että perustaisimme yrityksen parhaan kaverin kanssa, mutta toisaalta kun toisen tuntee perinpohjaisesti ja luottamus on saumaton, niin on myös turvallinen olo yrittäjäkumppanista.