YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Facebookiin iso uudistus: Ei suosi enää ensisijaisesti kavereita
Facebook uudistaa ulkoasuaan ja korostaa jatkossa enemmän ryhmiä.
Facebook kertoi tulevaisuuden suunnitelmistaan vapun alla F8-konferenssissa Yhdysvaltojen San Joséssa. Yrityksen mukaan kyseessä on sen suurin uudistus viiteen vuoteen. Facebook kertoi isoista panostuksista yksityisyyden suojaamiseen ja virtuaalisen todellisuuden kehitykseen.
Maailman suosituin yhteisöpalvelu uudistuu ulkoisesti, mutta tärkein uudistus koskee ryhmien korostamista kavereiden edelle.
Kun uudistus toteutuu, ryhmille luodaan oma välilehti, jossa käyttäjän kaikkien ryhmien sisältö kootaan samaan paikkaan. Näin ollen eri ryhmien hallinnointi ja käyttö helpottuu.
Tämän lisäksi Facebook aikoo helpottaa uusien ryhmien löytämistä ja ehdottaa käyttäjälle sopivia ryhmiä. Mielenkiintoinen uudistus on se, että työnhakuryhmät saavat oman kaavakeosion. Peliryhmiin sen sijaan lisätään chat-keskustelu. Facebook siis lisää toimintoja eri ryhmiin sen mukaan, millainen toiminto sen mielestä parhaiten tukee ryhmän sisäistä toimintaa.
Tulossa on uudistuksia myös parinhakuun. Facebook käynnistää Dating-ominaisuuden, jonka tarkoituksena on haastaa suositut deittisovellukset. Lisäksi tarjolla tulee toiminnallisuus, jolla pyritään helpottamaan uusiin ihmisiin tutustumista.
Marketplace-kauppapaikan ostoksia voi uudistuksen myötä jatkossa maksaa Facebook-sovelluksen sisällä.
Uudistukset ilmestyvät käyttäjille asteittain lähiaikoina.
”Facebook haluaa lisätä uskottavuutta”
Sisältömarkkinointiin ja digitaaliseen viestintään keskittyvän Somecon strategi ja perustaja Minna Valtari pitää uudistusten selkeimpänä viestinä Facebookin yritystä lisätä uskottavuuttaan.
– Suoranaisesti yrittäjille hyödyllisiä uudistuksia oli vähän. Yksityisyyden parantaminen ja luottamuksen kasvattaminen on Facebookin viestinnässä isossa roolissa.
Osana uudistuksia Facebook helpottaa sisällöntuotantoa omistamassaan Instagram-palvelussa.
– Yksityisille käyttäjille tarkoitettuun Marketplace-kauppapaikkaan luvatuista maksuvälineuudistuksista voi tulkita, että jollakin aikavälillä Facebook-sovelluksen maksuominaisuus tulee myös sivuille. Siinä vaiheessa uusi verkkokauppamahdollisuus tulee koskettamaan lukuisia yrittäjiä.
Juttua päivitetty 7. toukokuuta 2019.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi