5.4.2023 klo 18:41
Uutinen

Finnair lopettaa Tampereen lennot – Cimecin toimitusjohtaja Martti Aholan mukaan nyt ollaan tekemässä karhunpalvelusta pirkanmaalaisille vientiyrityksille

Finnair lopettaa Tampereen lennot

Finnair tiedotti tänään lopettavansa lennot Tampereelle ja Turkuun toukokuun 1. päivä alkaen. Finnair korvaa lennot bussiyhteyksillä, jotka lähtevät Turusta ja Tampereelta kello 04:05 ja vievät asiakkaat Helsinki-Vantaalta lähteville aamulennoille. Vastaavasti bussivuorot tuovat asiakkaat Helsinki-Vantaalta Turkuun ja Tampereelle myöhään illalla.

– Tampereen ja Turun lennot ovat lyhyitä ja päästömääriltään suuria suhteessa reittien pieniin matkustajamääriin – lentojen täyttöaste on ollut noin 35 prosenttia, sanoo Finnairin verkostosta vastaava johtaja Perttu Jolma Finnairin omassa tiedotteessa.   

Pirkanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Jenni Pöllänen ja Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen suhtautuvat uutiseen erittäin kriittisesti.

– Tässä ei olla nyt tarkasteltu kokonaisuutta verkostoedun kautta lainkaan. Ei Tampereelta lennetä mennäkseen Helsinkiin, vaan käytännössä kaikki matkustajat liittyvät Helsinki-Vantaalla joko Finnairin tai jonkin toisen lentoyhtiön reittiverkostoon ja lentävät kansainvälisesti, Pirkanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Jenni Pöllänen kommentoi.

– Tampereen reitin Finnairin keskimääräinen täyttöaste lentäen on viime vuonna ollut noin 67,6 % silloin, kun lennot on lennetty lentokoneella bussikuljetusten sijaan. Talvikaudella Finnair on myös herkästi perunut lentoja ja sen vuoksi osa matkustajista on nähnyt turvallisemmaksi mennä suoraan maata pitkin aamulennoille Helsinkiin. Finnairin epävarma palvelu on ollut yksi syy ”maata pitkin” tapahtuvaan valumaan. Monet yritykset ovat myös kommentoineet sitä, että Finnairin lennot ovat olleet täynnä siinä vaiheessa, kun he ovat yrittäneet varausta tehdä eli pieni kapasiteetti on aiheuttanut myös siirtymisen tieliikenteeseen, Airaksinen kertoo.

Pirkanmaan saavutettavuus ja Tampereelle pääsy hankaloituvat


Pirkanmaalainen vientiyrittäjä Martti Ahola pitää päätöstä karhunpalveluksena maakunnan liike-elämälle.

– Tämä on karhunpalvelus pirkanmaalaisille vientiyrityksille, joille toimivat kulkuyhteydet ovat liiketoiminnan keskiössä. Sama koskee Pirkanmaalle saapuvaa asiakaskuntaa. Ulkomaalaiset asiakkaamme eivät pääsääntöisesti kulje busseilla lainkaan, eivätkä ymmärrettävästi osaa vaihtaa Tikkurilan juna-asemalta jatkoyhteyksilleen.  

Finnair kertoo tiedotteessaan, että jos bussilipun ostaa samaan varaukseen jatkolennon kanssa, Finnair huolehtii asiakkaiden jatkoyhteyksistä myös tilanteessa, jossa bussi tai lento on jostain syystä viivästynyt alkuperäisestä aikataulustaan. Bussiyhteydellä Helsinki-Vantaan lentoasemalle saapuvalla asiakkaalle on myös käytössään priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus, mikä nopeuttaa lennolle siirtymistä. Aholan mukaan asiassa on jotakin hyvääkin.

– Koronan tullessa Finnair lopetti lennot Tampereelta Helsinkiin ja se oli olosuhteiden valossa hyväksyttävää. Paljon matkustavan yrittäjänä pidän bussiyhteyttä jopa turvallisempana yhteytenä, sillä mikäli Tampere-Pirkkalasta lähtevä lentoni oli myöhässä, myöhästyin myös tärkeältä jatkolennoltani. Finnairin lupaamalla bussiyhteydellä näin ei pääse käymään, sillä lentokone odottaa vielä bussistakin saapuvat mukaan, Ahola valottaa.

– Negatiivinen puoli tässä on se, että Pirkanmaan saavutettavuus ja Tampereelle pääsy hankaloituvat merkittävästi, Ahola jatkaa.   

Bussiyhteydet eivät palvele todellisen liike-elämän tarpeita – lentoyhteyksien päättäminen tulee lisäämään yksityisautoilun määrää  

Pirkanmaan Yrittäjien mukaan lentoyhteyksien päättäminen tulee lisäämään yksityisautoilun määrää ja kuormittamaan huonokuntoista tieverkostoa entisestään.

 – Finnairin suorat lentoyhteydet maailmalle ovat äärimmäisen tärkeitä pirkanmaalaisille yrityksille. Liike-elämä ja yritykset tarvitsevat suoria lentoyhteyksiä Tampereelta Eurooppaan. Tärkeitä suoria lentoyhteyksiä ovat mm. Tukholmaan, Kööpenhaminaan sekä Keski-Eurooppaan suuntautuvat lennot. Iloitsemme siitä, että Air Baltic meiltä löytyy, mutta se, että juuri Finnair lopettaa lennot Tampere-Pirkkalan lentokentältä on erittäin lyhytnäköistä ja haitallista yritystoiminnan kannalta. Lentoyhteyksien korvaamista julkisella liikenteellä voidaan perustella vastuullistavoitteilla, mutta ei bussiyhteyksien lisääminen todennäköisesti edes lisää julkisen liikenteen käyttöastetta, vaan silloin yrityselämä siirtyy yksityisautoiluun, Pöllänen toteaa.

– Pelkkä bussiyhteys ei ole relevantti vaihtoehto yrityselämän todelliseen liikennöintiin nähden. Tiestön ollessa jo nyt varsin korjausvelkainen, ruuhkainen ja erityisesti talviaikaan myös vaarallinen ei Finnairin päätöstä voi pitää ympäristön kannalta edullisena, Pöllänen jatkaa.

– Finnair voitti valtion kilpailutuksen reiteistä maakuntakentille ja lentää näitä reittejä nyt valtion rahoilla, mutta erittäin pienin täyttöastein. Tästä voi vetää johtopäätöksen, ettei Suomen kehittyminen kansallisella tasolla ole nyt tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla ja yhtiön tukeminen verovaroista olisikin näin ollen syytä lopettaa. Valtio-omisteisuus ei ole tätä päivää, mikäli se tarkoittaa sitä, että yhtiötä pidetään hengissä valtion vakavaraisuuden turvin, ilman että kotimaan kasvukeskuksissa saadaan vastinetta annetulle tuelle, Pöllänen päättää.